فارس ظرفیت های گسترده ای برای گسترش سواد رسانه ای میان شهروندان دارد

کارخانه گفت: نهضت سواد رسانه ای انقلاب اسلامی (نسرا) استان فارس، برترین شبکه کشور است و فارس ظرفیتی بسیار مناسبی برای گسترش «نسرا» دارد تا سواد رسانه ای بین شهروندان گسترش یابد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از شیراز، «احمد کارخانه»، امروز (پنج شنبه 7 مرداد) در جمع شبکه مدرسان سواد رسانه ای در استان فارس باتبریک عید غدیر گفت: نهضت سواد رسانه ای انقلاب اسلامی (نسرا) استان فارس، برترین شبکه کشور است و فارس ظرفیتی بسیار مناسبی برای گسترش «نسرا» دارد تا سواد رسانه ای بین شهروندان گسترش یابد.

دبیر نهضت سواد رسانه ای انقلاب اسلامی کشور ادامه داد: شبکه جهانی اینترنت و فضای مجازی نماد پیشرفت علم و فناوری است و در حقیقت یک عرصه نو برای حیات بشر تلقی می شود.

وی اضافه کرد: در حال حاضر بخش عمده ای از نیاز ها، فعالیت ها، شئونات و حتی حکمرانی در فضای مجازی در حال انجام است و این ملزومات با جابجایی، ذخیره سازی و پردازی کلان داده ها رخ می دهد.

کارخانه تاکید کرد: سازمان بسیج مستضعفین بزرگترین نهاد مردمی پیشران انقلاب اسلامی در زمینه های مختلف و زمینه ساز تمدن نوین اسلامی است و ماموریت تولید قدرت نرم در فضای مجازی برای جمهوری اسلامی ایران را به عهده دارد و برای تحقق آن باید در لایه های محتوا، خدمات و دیگر لایه های فضای مجازی طبق نقشه راه ترسیم شده، اقدامات لازم انجام شود.

وی با اشاره به تاکید رهبر معظم انقلاب درباره فضای مجازی بیان کرد: بر اساس این منویات با تکیه بر معارف اسلامی، جمهوری اسلامی ایران در ایجاد و شکل دادن به قواعد دنیای جدید باید ورود قدرتمندانه، کاملا مستقل، بدون وابستگی و عالمانه داشته باشد.

دبیر نهضت سوادرسانه ای انقلاب اسلامی کشور افزود: تصور تمدنی از فضای مجازی می توانیم داشته باشیم زیرا یک میدان نبرد قدرتمند جهانی است و بر این اساس باید برای رسیدن به مقصود و اهداف ترسیم شده، نقشه راه مشخص داشته باشیم.

کارخانه اضافه کرد: از کامپیوترهای کوانتومی تا ارزهای دیجیتال، ربات هوشمند تا فیزیک سایبر می تواند در این برنامه ریزی مد نظر قرار گیرد و ایران دارای نقاط قوت زیادی در موضوع بومی سازی و گسترش سواد رسانه ای در کشور و تولید محتوای قوی است.

وی با اشاره به وجود جنگ گفتمانی و جنگ شناختی در فضای مجازی گفت: اولین نیاز کشور ما برای غلبه گفتمانی در فضای مجازی، «حاکمیت سایبری» و عدم وابستگی است و باید ارائه خدمات و سرویس های کاملا بومی و کارآمد در فضای مجازی با شبکه سازی تخصصی در اولویت قرار گیرد.

کارخانه ادامه داد: مهمترین اقدام راهبردی در دهه اخیر در ایران، «جبهه سازی مردمی در فضای مجازی» است و آینده پژوهی، تولید و توزیع محتوا در فضای مجازی و هم افزایی مجموعه های انقلابی از سیاست های اساسی در تشکیل این جبهه است و برای رسیدن به این هدف نیازمند گسترش کاربران، ارتقای سواد رسانه ای، تامین تجهیزات و امکانات و اصلاح برخی پیش زمینه ها از جمله قوانین و مقررات هستیم.

وی اضافه کرد: تربیت انسان های کنشگر رسانه ای در فضای مجازی، هدف نهایی نهضت سواد رسانه ای انقلاب اسلامی است و نخستین الزام برای «حکمرانی سایبری» تحقق استقلال سایبری و ایجاد بستر مناسب با شبکه ملی اطلاعات است و باید هر چه سریعتر ظرفیت سازی وسیع برای ارائه خدمات  کاملا بومی و امن در فضای مجازی شکل گیرد.

دبیر نهضت سوادرسانه ای انقلاب اسلامی کشور تصریح کرد: شبکه «نسرا» با هوشمند سازی و هدایت آموزشی، تربیت و آموزش رسانه ای عموم مردم ایران برای انتخاب درست در جنگ شناختی را پیگیری می کند.

وی ادامه داد: انسان رسانه ای کنشگر، باید تربیت شود و راهکار حضور هوشمند مردم، گسترش سواد رسانه ای و تفکر انتقادی برای آمادگی آحاد جامعه در مقابل عملیات روانی دشمن است.

کارخانه تاکید کرد: در طرح نهضت سواد رسانه ای می توانیم در جنگ شناختی تاثیر بسزایی داشته باشیم چرا که در این نوع جنگ چیزی را که هدف دشمنان است را می خواهند ما باور کنیم و عمق نفوذ آن تا رگ و ریشه افراد ادامه دارد.

دبیر نهضت سواد رسانه ای انقلاب اسلامی کشور تصریح کرد: یکی از اقدامات اساسی در جبهه سازی مردمی فضای مجازی، توسعه سازمان آموزش مجازی «نسرا» به عنوان یکی از بزرگترین مراکز آموزش مجازی کشور است و ایجاد انجمن مدرسان آموزش سواد رسانه ای، تشکیل دانشکده فضای مجازی، ایجاد زنجیره آینده پژوهش رصد و تولید محتوا در فضای مجازی و «نهضت تولید محتوا» از برنامه های تعریف شده در «نسرا» است.

کد خبر 1080182

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha