​پیش بینی افزایش بیمارن کرونایی در گلستان به ۳ هزار نفر / گلستان در آستانه فاجعه تاریخی

ابرهای سیاه بیماری کرونا بر گلستان سایه افکنده و مسئولان دانشگاه علوم پزشکی گلستان می گویند به زودی تعداد بیماران کرونایی در مراکز درمانی به بیش از سه هزار نفر می رسد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از گرگان، هر روز شرایط کرونا در استان گلستان وخیم تر می شود و بنا به گفته مسئولان دانشگاه علوم پزشکی استان گلستان از وضعیت قرمز کرونا به وضعیت سیاه رسیده است.

 

در حالی که این روزها ابرهای سیاه بیماری کرونا بر گلستان سایه افکنده اما بسیاری از مردم این مخاطره را درک نکردند و لذا مسئولان می گویند به زودی طغیان این ویروس تعداد بیماران کرونایی را در گلستان به بیش از سه هزار نفر می رساند.

 

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی استان گلستان بابیان این خبر معتقد است که در هفته آینده در تامین تخت های بخش مراقبت ویژه برای بیماران کرونایی با مشکل رو به رو خواهیم بود.

 

*راه اندازی مجدد نقاهتگاه بیماران کرونایی در گلستان

« محمدمهدی زرگران »، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی گلستان از به کارگیری هتل ورزش گرگان به عنوان نقاهتگاه خبر داده و می گوید: با توجه به افزایش بار بیماران کرونایی در بخش مراقبت های ویژه باید منتظر افزایش میزان مرگ و میر بیماران کرونایی در طول روز باشیم.

 

این مقام مسئول معتقد است که مسئولان هشدارهای ستاد استانی کرونا را برای رعایت پروتکل های بهداشتی جدی نگرفتند و این مهم مزید برعلت شده که امروز در آستانه یک مخاطره جدی در استان قرار بگیریم.

 

زرگران متذکر شد: در حال جاضر از ظرفیت تخت های بیمارستانی ارتش و سپاه استفاده کردیم و مراکز غیر بیمارستانی را نیز فعال کردیم.

 

بسیاری از مسئولان استان گلستان شرایط فعلی را مانند اسفند 98 می دانند و این مسئله باعث شده که برای مهار این بلای خانمان سوز خود را به آب و آتش نزنند.

 

گاهی در ستاد استانی کرونا با محدودیت ها بیشتر مخالفت می شود و این مهم نشان می دهد که مسئولان امر بنا به مصلحت های اقتصادی با جان مردم گلستان بازی می کنند.

 

این مقایسه در حالی است که در اسفند 98 کادر درمان تجربه لازم را برای مقابله با ویروس کرونا نداشت و همچنین دارویی خاصی برای درمان کرونا به کارگیری نمی شد.

 

اما طغیان بیماران کرونایی در استان گلستان در روزهای اخیر در حالی رقم می خورد که علاوه بر واکسیناسیون گروه های هدف کادر درمان نسبت به کرونا شناخت بیشتری دارند و این مسئله نشان می دهد که شرایط در حال حاضر وخیم تر از اسفند 98 و آغاز اپیدمی کرونا است.

 

*بالغ بر ۱۸۵ هزار گلستانی نسبت به کرونا واکسینه شدند

در سطح استان گلستان بالغ بر 185 هزار نفر نسبت به کرونا واکسینه شدند و با تمهیداتی که اندیشیده شده مسئولان دانشگاه علوم پزشکی استان گلستان امیدوارند که بتوانیم سرعت واکسیناسیون را بیشتر کنند.

 

«علیجان تبرائی»، رئیس انجمن ویروس شناسی ایران معتقد است که مردم برای حفظ سلامتی خود هر واکسنی که در هر زمان در دسترس آنها قرار گرفته استفاده کنند.

 

این مقام مسئول می گوید: همه واکسن ها می تواند تا 50 تا 60 درصد در برابر سویه دلتا مصونیت ایجاد کنند.

 

رئیس انجمن ویروس شناسی ایران تاکید کرد: واکسن برکت نیز از واکسن های  خوب به شمار می رود که در این ایام استفاده می شود و حتی از واکسن های دیگری که وارد می شود بهتر است.

 

*قدرت انتشار ویروس کرونا ۱۰۰ برابر شده است

تبرائی به شیوع ویروس کرونا اشاره کرد و افزود: یکی از محورهای اصلی تندتر شدن شیب شیوع ویروس کرونا جهش هایی است که این ویروس در جمعیت ها و محیط های جغرافیایی در بدن انسان کسب کرده است و این مهم باعث شده که قدرت انتشار ویروس 100 برابر بیشتر و در گلو انسان قدرت تکثیر شوندگی آن یک هزار برابر برسد.

 

وی بابیان اینکه احتمال دارد که جهش های جدیدی از کرونا نیز به سراغ ما بیاید، افزود: از سویی دیگر مردم پس از گذشته 18 ماه نسبت به رعایت شیوه نامه های بهداشتی سهل انگاری می کنند و این مهم باعث افزایش سرایت این ویروس شده است.

 

این مقام مسئول متذکر شد: بحث های عدم مدیریتی پیوسته  و مستمر کلان کشور به این شرایط دامن زده است و عدم توجه کافی نسبت به این سه بعدجامعه را دچار چنین شرایطی کرده است.

 

*خطر عادی انگاری کرونا در گلستان

با وجود اینکه این روزها گلستان در آستانه یک بلای خانمان سوز قرار گرفته و ممکن است بهترین عزیزان ما با تندتر شدن شیب کرونا از میان ما پر بکشند اما هنوز میزان رعایت پروتکل های بهداشتی به مرز 80 درصد نرسیده و این مهم زنگ خطری برای مردم استان گلستان است.

 

همه ما باید بدانیم عادی انگاری پروتکل ها بازی با جان انسان ها است و با توجه به افزایش بار بستری بیماران کرونایی به صورت خانوادگی نیاز است که با همکاری یکدیگر از این بحران خارج شویم.

 

از سوی دیگر گزارشات دانشگاه علوم پزشکی استان گلستان حاکی از آن است که برخی از گروه های سنی در برخی از شهرها حتی کمتر از 10 درصد واکسینه شدند و این افراد علاوه بر آنکه جان خود را به خطر می اندازند سبب آسیب به دیگر بخش های جامعه نیز خواهند شد و باید در زمان های تعیین شده همه گروه های سنی نسبت به واکسیناسیون اقدام کنند.

 

کد خبر 1080258

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha