دراکولایی که کاربران فضای مجازی از طرح مجلس ساختند/ قانونمندی فضای مجازی خوب یا بد

گرچه بخشی از انتقادات به طرح حمایت از حقوق کاربران عالمانه و دلسوزانه بود اما بسیاری از نقدها بیانگر آن است که این افراد حتی یکبار هم این طرح را نخواندند!.

خبرگزاری شبستان -گرگان، داود خاندوزی؛ پس از ارائه طرح مجلس برای ساماندهی فضای مجازی «حمایت از حقوق کاربران و خدمات پایه کاربردی» که در روزهای گذشته مجلس به کمیسیون 85 ارجاع داد شایعات و انتقادات زیادی پیرامون این طرح شکل گرفت که برخی از این شایعات مثل فیلترینگ و تعطیلی برخی از شبکه های اجتماعی از سوی مسئولان رد شد.

 

گرچه بخشی از انتقادات به این طرح عالمانه و دلسوزانه بود اما بسیاری از افرادی که نسبت به این طرح انتقاد می کردند حتی یکبار هم آن را نخوانده بودند و تنها حرف های کارشناسان شبکه های ماهواره ای معاند نظام را دیکته می کردند که قصد و نیت آنها با تحریف و شایعه جلوگیری از ساماندهی فضای مجازی و بدگمانی مردم نسبت به مسئولان بود.

 

*اجرا شدن قانون حمایت از کاربران در بسیاری از کشورهای دنیا

این در حالی است که در بسیاری از کشورها قانون برای حمایت از حقوق کاربران وضع شده است حتی در کشورهایی که این رسانه ها فعالیت می کنند، برای مثال در آمریکا 200 قانون در خصوص فضای مجازی و صیانت از حقوق کاربران وجود دارد و حتی در انگلیس جرائم سایبری در خصوص هرزه نگاری کودکان، شنود، دسترسی به رایانه های شخصی و حتی انتقال غیرعمومی  داده ها رایانه ای در نظر گرفته شده است.

 

در چنین کشورهایی هیچگاه به یک پلتفرم های خارجی مثل ایران  اجازه داده نمی شود که بدون پذیرش ضوابط و مقررات کشورشان فعالیت کنند و طرحی که در روزهای گذشته عنوان شد چیزی بیش از این نیست و همه این اقدامات برای حفظ و صیانت از حقوق کاربران است.

 

گرچه موج انتقادات به این طرح شکل گرفته ولی این طرح باعث می شود که اکانت کاربران در فضای مجازی از سوی شبکه های اجتماعی بسته نشود، یا داده های آنها دیگر نشتی پیدا نمی کند و در صورت تیک سوم  و درز اطلاعات مسئولان این شبکه های اجتماعی جریمه می شوند.

 

با اجرای این طرح دیگر کسی به حریم خصوصی شما دسترسی پیدا نمی کند، استفاده از وی پی ان اگر حق و حقوق کاربران را رعایت کند نه تنها جرم نیست بلکه می تواند منجر به درآمدزایی نیز شود.

 

برای اینکه این طرح وقت زیادی از مجلس نگیرد نمایندگان موافقت کردند که مباحث آن در کمیسیون مشترکی با حضور نمایندگان دولت، مجلس، بخش خصوصی و قوه قضائیه مورد بررسی قرار بگیرد و برخلاف گفته بسیاری از رسانه های معاند رسیدگی به دغدغه های مردم و حل بحران های کرونا و اقتصاد از دستور کار مجلس خارج نشده است و برخلاف شایعات فضای مجازی در حال حاضر قانونی نیز در این خصوص وضع نشده است.

 

از سویی دیگر باید بپذیریم سلامت به همراه امنیت باعث می شود که کشور در مسیر توسعه قرار گیرد لذا باید این مسئله را متذکر شد که در سال های گذشته امنیت کشور بارها از سوی شایعات مجازی مانند «آمدنیوز» به خطر افتاد و این مسئله حتی باعث آشوب های خیابانی شد.

 

از منظر دیگر می توان گفت که همه اقدامات مسئولان در خصوص افزایش رفاه و بهبود شرایط اقتصادی می تواند یک شبه با یک شایعه فضای مجازی آتش بگیرد لذا این مسئله ضرورت وضع قوانین شفاف و مشخص در فضای مجازی را به خوبی نشان می دهد.

 

*طرح حمایت از حقوق کاربران فساد ستیز است

شاید مهمترین مسئله ای که ریشه مخالفت بسیاری از سودجویان در فضای مجازی است و حاضر هستند برای جلوگیری از این طرح هزینه زیادی صرف کنند آن است که این طرح می تواند مانع سودجویی های مالی و کسب درآمدهای نامشروع مثل رمزارزها شود و می تواند پاسخ اقناعی به کسانی بدهد که می گویند چرا مجلس در این شرایط به فکر حل مشکل برق مردم نبوده است (بخشی از انرژی برق کشور توسط ماینرها مصرف می شود و به گفته مسئولان این مهم به خاموشی های برق دامن زده است) و دست دلالان پنهانی باند را نیز کوتاه خواهد کرد.

 

برخی فعالان فضای مجازی نیز عنوان می کنند این قانون به نوعی فیلترینگ محسوب می شود و این در حالی است که در ماده ۳۳ عنوان شده  هرگونه فعالیت تجاری در زمینه تولید، توزیع، تکثیر و عرضه غیرمجاز نرم‌افزارها یا ابزارهای رایانه‌ای الکترونیکی (نظیر وی‌پی‌ان و فیلترشکن)، انتشار عمده (به تشخیص کمیسیون) و در دسترس قرار دادن غیر مجاز آنکه امکان دسترسی به خدمات غیرمجاز مسدودشده را به‌طور مستقیم یا غیرمستقیم فراهم کند ممنوع بوده و مجازات مرتکب آن حبس و جزای نقدی درجه 6 خواهد بود.

 

از سویی دیگر در ماده 24 این قانون تکالیف و تعهداتی برای کاربران پایه تعریف شده که می توانیم صیانت از حریم خصوصی کاربران و جلوگیری از دسترسی غیرمجاز به داده‌های آن‌ها،  احراز هویت معتبر کاربران و حفظ اطلاعات کاربران مطابق تعهدات و قوانین موضوعه، عدم انتقال داده‌های مرتبط با هویت و فعالیت کاربران ایرانی به خارج از کشور و ذخیره‌سازی و پردازش آن در خارج از کشور، رعایت حقوق کاربران و سایر ارائه‌دهندگان خدمات مطابق بند ۹ ماده ۴ اشاره کرد.

 

همچنین در این ماده قانونی به فراهم آوردن حق انتخاب نوع خدمات، از قبیل خانواده، داخلی و خارجی، آدرس‌های اینترنتی و خدمات موردنیاز و امکان کنترل والدین بر فرزندان؛ عدم اخذ هزینه مضاعف بابت فعال یا غیرفعال‌ سازی حالت کودکان و نوجوانان یا خانواده، عدم حذف حساب کاربران و محتوای مجاز،  عدم دریافت داده‌های غیرضروری با خدمت ارائه‌ شده از کاربران اشاره کرد که شاید انتظار همه کاربران ایرانی از شبکه های اجتماعی است و به نوعی این اقدامات باعث افزایش شان و منزلت کاربران ایرانی می شود.

 

اجرای این طرح در کشور  می تواند باعث کاهش بسیاری از جرائم سایبری شود و نوعی یک طرح ضد فساد به شمار می رود و قطعا با اجرا شدن باید شاهد کاهش جرائمی مثل هتک حیثیت و کلاهبرداری هایی باشیم که روز به روز در حال افزایش است.

 

در بخش هایی دیگر  از این طرح به حمایت از شرکت های دانش بنیان و فعالیت های آنان تاکید شده و ساماندهی فعالیت های مجازی و نظارت دقیق بر عرضه کالا نیز می تواند باعث افزایش حسن اعتماد جامعه برای خرید و فروش کالا در بستر مجازی شود.

 

*طرح حمایت از حقوق کاربران در مسیر تکاملی 

البته این طرح همانطور که نمایندگان مجلس اعتقاد داشتند باید در مسیر تکاملی قرار بگیرد و با نقدها و انتقادات آب دیده شود و به قانونی جامع و کارآمد تبدیل شود که بتواند پاسخگوی نیاز های همه فعالان مجازی باشد.

 

شاید ریشه مخالفت های کاربران مجازی به اجرای چنین طرحی عدم حسن اعتماد به مسئولان برای قانونمندی فضای مجازی و ترس جامعه از محدودسازی به جای مدیریت است که مسئولان امر نیز باید پاسخ اقناعی در این خصوص ارائه کنند.

کد خبر 1080429

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha