​صنایع کوچک فراموش شده در روستاهای محروم گیلان احیاء می‌شوند

آقاجان‌زاده بیان اینکه ۲۵ روستا و دهستان گیلان دارای درجه محرومیت هفت و هشت هستند گفت: صنایع کوچک فراموش شده در روستاهای محروم گیلان که طرح آن به شکل پایلوت در سه روستا تهیه شده است احیاء می‌شوند.

«محمد آقاجان زاده» شرح وظایف قرارگاه پیشرفت و آبادانی سپاه قدس گیلان را در توسعه روستایی مورد اشاره قرار داد و تصریح کرد: مقام معظم رهبری تاکید داشتند که هزار نقطه آباد در ایران به عنوان الگو داشته باشیم بنابراین قرارگاه پیشرفت و آبادانی سپاه هزار و 400 دهستان محروم کشور را انتخاب کرد که سه دهستان در گیلان قرار دارد.

 

جانشین قرارگاه پیشرفت و آبادانی سپاه قدس گیلان از تقسیم توسعه روستایی در پنج کارگروه توسط قرارگاه پیشرفت و آبادانی سپاه سخن گفت و عنوان کرد: بر اساس محرومیت درجه هفت و هشتی که در گیلان داریم حویق تالش با 25 هزار نفر جمعیت، درفک رودبار و سمام شهرستان املش سه دهستانی است که توسط قرارگاه پیشرفت و آبادانی به عنوان پایلوت در استان انتخاب شده‌اند.

 

وی با بیان اینکه در حال حاضر 25 روستا و دهستان گیلان درجه محرومیت هفت و هشت دارند اذعان کرد: انجام کارهای فرهنگی و اعزام طلبه‌ها برای پیگیری برنامه‌هایی مانند تحکیم بنیاد خانواده و مسجد، مسائل آموزشی، کمک به جاماندگان از تحصیل، اشتغال روستایی و صنایع دستی فراموش شده از محورهای طرح هزار نقطه آباد محسوب می‌شود.

 

جانشین قرارگاه پیشرفت و آبادانی سپاه قدس گیلان زیرساخت و جلوگیری از شیوع بیماری و اعزام اساتید به روستاها جهت آموزش این موارد به دانش‌آموزان و اولیاء مدارس را از جمله اقداماتی که در سه دهستان پایلوت استان انجام می‌شود اعلام کرد و گفت: قرارگاه پیشرفت و سازندگی کارهای جامانده توسط ادارات گیلان را در این روستاها به نتیجه می‌رساند.

 

آقاجان زاده توسعه روستایی در پنج زمینه اقتصادی، فرهنگی، آموزشی و اشتغال روستایی را از جمله اهداف برنامه‌های قرارگاه پیشرفت و آبادانی سپاه قدس گیلان دانست و یادآور شد: اگر هر کاری و اقدامی در روستاها انجام دهیم اما نتوانیم موضوع اشتغال درون‌زا را سر و سامان بخشیم مطمئنا برنامه‌های توسعه‌ای در روستا به جایی نمی‌رسد.

 

وی کمک و حمایت از صنایع دستی فراموش شده در روستا را از جمله اهداف اقتصادی که توسط قرارگاه پیشرفت و آبادانی سپاه تعقیب می‌شود ذکر کرد و گفت: با کمک ادارات ثبت استان ابتدا یک شناسنامه برای کل سه دهستان محروم استان گیلان تهیه کردیم و سپس مشخص کردیم که صنایع اصلی فراموش شده هر کدام از آن‌ها چه مواردی است.

 

جانشین قرارگاه پیشرفت و آبادانی سپاه قدس گیلان دام سبک و سنگین، زراعت گندم و باغداری در روستای درفک را از جمله صنایع فراموش شده این منطقه که مورد حمایت قرار گرفته است اعلام کرد و بیان داشت: قرارگاه صنایع جانبی را برای محصولات لبنی تولیدشده روستائیان فراهم کرد و مردم در آنجا مشغول شدند.

 

آقاجان زاده ایجاد سلامت کده‌ها و استخراج داروهای گیاهی را از دیگر بخش‌هایی که توسط قرارگاه پیگیری می‌شود دانست و خاطرنشان کرد: از جمله دیگر کارهایی که انجام دادیم این است که زمینه‌هایی را فراهم کردیم تا بانوان روستایی حویق تالش پس از امر آموزش در تولیدات لباس کار ورود کنند که این کار با استقبال خوبی هم مواجه شد. 

کد خبر 1080606

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha