بازی های بومی محلی راهی سودمند برای پر کردن اوقات فراغت است

کشتمند گفت: با توجه به فصل تابستان و شیوع ویروس کرونا بازی های محلی راهی سودمند برای پر کردن اوقات فراغت، تفریح و سرگرمی جوانان ، نوجوانان و حتی کودکان است.

زهرا کشتمند در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در کرمانشاه گفت:یازی های بومی محلی یکی از عناصر مهم در ارتباط بازی‌ها و سرگرمی‌های اجتماعی و فرهنگی است علاوه بر اینکه آشتی فرهنگی با نسل جوان و نوجوان با بازی های قدیمی است.

 

رئیس  هیات ورزش روستایی و بازی های بومی محلی کرمانشاه افزود: بازی‌های سالم یکی از عوامل اجتماعی کردن کودکان است و این قشر آرام آرام، ورود به اجتماع و ایفای نقش‌های اجتماعی را تمرین کرده و می‌آموزد.

 

وی خاطر نشان کرد: بازی های بومی محلی  به عنوان بخشی از میراث  فرهنگی  کشور و استان محسوب  می شود   چوب کشی ،طناب کشی، هفت سنگ، دال پلان، دوز پا ، خروس جنگی ، گلزان،زوران،قلان و قوچان از مهمترین. بازیهای به شمار میروند که در کرمانشاه طرفداران بیشتری  دارد

 

کشتمند با اشاره به نحوه انجام برخی بازی های محلی  تصریح کرد: بازی «کی بود کی بود من نبودم» با اهداف تمرکز حواس و تقویت نیروی جسم شروع می شود و  تعداد بازیکنان بازی ۱۵  تا۲۰نفر هستند  ابزاری که  در این بازی لازم است  یک عدد دستمال و دو عدد سنگ  و محوطه. بازی. ۷در ۷  در نظر می گیرند.

 

 

 رئیس  هیات ورزش روستایی و بازی های بومی محلی کرمانشاه با اشاره به شرح بازی  افراد در محلی  که برای بازی  است اظهار کرد: افراد جمع  می شوند به غیر از دو نفر بقیه یک دایره بزرگ  تشکیل می دهند  به طوریکه  دو نفر داخل دایره قرار می گیرندو یکی از اون دو نفر چشم  دیگری  را با دستمال می بندد  و دو عدد سنگ  پیش پای  فرد  روی زمین  قرار می دهد .

 

وی گفت: در پشت اون دوتا سنگ را  بر هم بکوبد  و به جای خودش باز گردد. حالا با دو دستش چشم های اون را توام با کف زدن و تکرار عبارت« کی بود کی بود من نبودم» از بچه ها باز می کند و نفر وسط چشمانش را باز می کند و بایستی حدس بزند و شخص  را پیدا کند  و اگر حدسش درست بود. دیگری عوض می شود و اگر حدسش اشتباه بود بازی را ادامه می دهد.

کد خبر 1080718

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha