طرح های میلیاردی برای کمک به آسیب دیدگان از خشکسالی تصویب شد

خاوازی از مصوبات میلیاردی این وزارتخانه در خصوص رسیدگی به آسیب دیدگان خشکسالی‌های کشور خبر داد و گفت: از طریق وزیر کشور و سازمان برنامه و بودجه در پیشنهادی به دولت ارائه کردیم.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، کاظم خاوازی، وزیر جهاد کشاورزی شب گذشته (شنبه 9 مرداد) در برنامه نگاه یک شبکه یک سیما از مصوبات میلیاردی این وزارتخانه در خصوص رسیدگی به آسیب دیدگان خشکسالی‌های کشور خبر داد و گفت: از طریق وزیر کشور و سازمان برنامه و بودجه در پیشنهادی به دولت ارائه کردیم و طی آن کمک خواستیم تا به وضعیت کشاورزان رسیدگی و یاری به عمل آید.

 

وی با بیان اینکه طرحی مصوب کردیم در خصوص تأمین آب در دولت تا به قنوات و جریان آبرسانی و کانال‌ها و سیستم‌های نوین آبیاری کمک شود، گفت: مصوبه دیگر این بود که سه هزار میلیارد تسهیلات چهار درصد برای کشاورزان دیده شد مضاف بر این که وام‌های آن‌ها برای سه سال امهال گردید. در حال حاضر هم تدارکات خوبی در خصوص نهاده‌های دامی به صورت اعتباری دیده شد و سعی کردیم تا یک سهم به سهم‌هایی که به نهاده‌های دامی ارائه کرده ایم افزایش دهیم.

 

خاوازی در خصوص مصوبه برای دام‌های سبک عشایری گفت: طبق این مصوبه، قرار شد تا دام‌های سبک عشایری به کشتارگاه‌ها نروند و ما تمام دام‌های عشایر را با قیمت مناسب ۴۵ هزار تومان خریداری خواهیم کرد. تا کنون حدود ۱۱ هزار رأس خریداری کرده ایم. دام‌ها می‌توانند در اختیار خودشان یا شرکت پشتیبانی امور دام قرار گیرند با این شرط که دام‌های مولد نزد خودشان نگهداری شوند و باقی دام‌ها خریداری می‌شود و به ازای هر کیلو دام؛ سه کیلو نهاده به عشایر تحویل خواهیم داد.

 

وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه از آن جا که با راه اندازی سامانه بازارگاه؛ منافع افراد سودجو به خطر افتاده؛ عده زیادی قصد تخریب این سامانه را دارند، گفت: تا پیش از راه اندازی این سامانه، ما هیچ اطلاع و آگاهی از وارد کنندگان و توزیع کنندگانی که در امر توزیع نهاده فعالیت داشتند در اختیار نداشتیم و نهاده کاملاً غیرشفاف توزیع می‌شد، اما حالا تمام تراکنش‌ها کاملاً شفاف و معلوم است.

 

خاوازی با بیان اینکه من به عنوان یک کارشناس؛ با تجربه‌ای ۱۵ ماهه معتقدم ارز ۴۲۰۰ تومانی باید از روی نهاده‌های دامی با تیزهوشی و کار کارشناسی دقیق برداشته شود، گفت: پیشنهاد این اتفاق را چندین بار در دولت مطرح کردیم و تمام جوانب را طوری دیده بودیم که به مردم هم آسیب نرسد، اما در این خصوص باید سطحی بالاتر از دولت تصمیم بگیرد. برای مثال شورای عالی اقتصادی می‌تواند به این موضوع ورود کند؛ وجود ارز ۴۲۰۰ تومانی برای تمام مدیران گرفتاری ایجاد کرده است.

 

خاوازی در خصوص عملکرد ۱۵ ماهه اخیر این وزارتخانه در دولت دوازدهم گفت: سعی کردیم امورات جاری وزارتخانه را به نحو احسن پیش ببریم و دیگر این که قول‌هایی که در بدو فعالیت و برای جلب اعتماد به مردم داده بودیم مورد توجه قرار دهیم و ریل گذاری نماییم. در امورات جاری مربوط به آب و خاک می‌توان به عنوان موضوع مهم زیرساختی نگاه کرد؛ در این حوزه سال ۹۹ طرحی ۴۶ هزار هکتاری در سیستان به پایان رسید، البته در زمان ورود من حدود ۳۲ هزار هکتار از این طرح تمام شده بود. در این طرح؛ تأمین آب ۴۶ هزار هکتار زمین از طریق لوله و بدون تبخیر به طول پنج هزار کیلومتر به ۷۰۰ روستا می‌رسد. اگر این طرح انجام نمی‌شد؛ سیستان در خشکسالی امسال؛ وضعیت بسیار بدی داشت.

 

وزیر جهاد کشاورزی به پروژه ۱۲۷ هزار هکتاری شمال و شمال غرب اشاره کرد و افزود: از مجموع ۲۲۷ هزار هکتار؛ ۱۲۷ هزار هکتار مورد رونمایی قرار گرفت که البته ۷۵ هزار هکتار در سال ۹۵ توسط همکاران ما به بهره برداری رسید. ۱۳۰ هزار هکتار هم سال ۹۹ در سامانه نمونه آبیاری قرار گرفت و ۸۳ هزار هکتار زه کشی شد.

 

خاوازی به عملکرد وزارت جهاد در بحث دامپزشکی اشاره کرد و گفت: دستورالعمل جامع ثبت دارو و واکسن اتفاق افتاد؛ اولین و مهمترین واکسن راهبردی که در بحث دام مورد استفاده قرار می‌گیرد به تب برفکی مربوط می‌شود، این واکسن پیشتر وارد می‌شد حالا دو شرکت دانش بنیان داخلی آن را تولید می‌کنند. پس از تولید این واکسن توانستیم رکورد ۱۵ ساله کاهش و توقف کانون‌های تب برفکی را در کشور بزنیم.

کد خبر 1080880

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha