خدمات علمی « استاد مسعودی آرانی» در احیای تراث اسلامی و ادبی ستودنی است

استاد اخلاق و درس خارج فقه حوزه علمیه قم گفت: خدمات علمی استاد «عبدالله مسعودی آرانی» در احیای تراث اسلامی و ادبی به ویژه ارایه ده‌ها مقاله ارزشمند در دایره المعارف بزرگ اسلامی ستودنی است.

آیت الله احمد عابدی در حاشیه مراسم زادروز استاد عبدالله مسعودی آرانی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در آران و بیدگل گفت: خیزش بزرگانی چون استاد مسعودی آرانی، با حُسن انتخاب متون پیشینیان و پردازش هوشمندانه در تنقیح و تکوین مواریث مکتوب فرهنگی و انتشار آن با هیئت منظم و امروزی و برخوردار از تاملات علمی و ادبی، برکات بی شماری در شکل‌گیری آبشخور فکری و فرهنگی منطقه فرهنگی کاشان و آران و بیدگل دارد.

 

استاد اخلاق و درس خارج فقه حوزه علمیه قم افزود: خدمات علمی این اندیشمند فرهیخته در احیای تراث اسلامی و ادبی به ویژه ارایه ده‌ها مقاله ارزشمند در دایره المعارف بزرگ اسلامی ستودنی است.

 

استاد عابدی خاطر نشان کرد: با مطالعه آثار این استاد برجسته که سرشار از لطایف حکمی و ظرائف اخلاقی است می توان به این نکته احتجاج ورزید که در هر دوره ای، بزرگانی چون استاد مسعودی آرانی، هوشمندانه با پافشاری بر صیانت از اصل فطرت؛ راهبردهای عملی و فلسفی زندگی همنوعان خود را یادآور می‌شوند و راه صواب و سعادت را از بطن این دستورنامه‌ها به متن زندگی انسان‌ها رهنمون می‌سازند.


این استاد حوزه و دانشگاه در ادامه بیان داشت: کتاب «اخلاق جلالی» برای نخستین‌بار و بیش از یک و نیم قرن پیش در انگلستان منتشر شده و در ایران به سعی و همت فاضل نکته سنج «زنده‌یاد استاد عبدالله مسعودی آرانی» از سوی انتشارات اطلاعات انتشار یافت و فرصت مغتنم و مبارکی را برای باز خوانی اخلاقیات از منظر آن حکیم فرزانه فراهم ساخت.


آیت الله احمد عابدی افزود: در امتداد نشر آثار اخلاقی؛ این محقق و مصحّحِ کتاب اخلاق جلالی، کتاب دیگری با نام «عقداللّئالی» اثر ملامحمود امام جمعه آرانی را تصحیح و منتشر کرد که یادآور همان دغدغه‌ها و اصالت‌ها و حلقه دیگری از منابع و گنجینه‌های حکمت عملی است که مطالعه آن مغتنم است.

 

«استاد عبدالله مسعودی آرانی» زاده دهم مرداد ۱۳۲۵ در محله دربند آران و در بیت عالم بزرگ ملامحمد علی دربندی آرانی، نویسنده، پژوهشگر و مُصحِّحِ آثار ادبی و نسخ خطی و از اساتید برجسته حوزه ادبیات در منطقه فرهنگی کاشان و آران و بیدگل بود.

 

تالیف مقالاتی در دایره المعارف بزرگ اسلامی، تصحیح مجموعه آثار نظام وفا آرانی، کتاب اخلاق جلالی، دیوان صباحی بیدگلی، عقداللئالی(ملامحمود)، دیوان فرقتی آثار ارزنده‌ای است که از این استاد و پژوهشگر به یادگار مانده است که هر یک از منابع اصلی تحقیق در موضوعات مرتبط شده است.

 

تصحیح کتاب «دبستان واعظین» در باب تفسیر سوره یوسف از ملااحمد امام جمعه آرانی آخرین فعالیت پژوهشی این نویسنده و پژوهشگر بود که به علت ابتلا به بیماری نیمه تمام مانده است.

 

این نویسنده و پژوهشگر ادبی، چهارم مرداد ۱۴۰۰ پس از مدتی تحمل بیماری سرطان در سن ۷۵ سالگی دار فانی را وداع گفت و در جوار حرم مطهر حضرت محمدهلال بن علی(ع) به خاک سپرده شد. /

کد خبر 1081246

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha