مدیریت جامع فرهنگی محلات بر پایه و محوریت مساجد

شکل گیری مدیریت جامع فرهنگی در هر محله و منطقه ای بر پایه و محوریت مساجد اقدامی مناسب و هدفمند در مدیریت محیط های بلا استفاده و تقویت کارکرد مسجد است.

خبرگزاری شبستان-اصفهان: هر محله و منطقه ای شهرها که متناسب با بزرگی و کوچکی آن خطه جمعیت گسترده ای و چندین خیابان و خانوار و نهادهای فرهنگی را در برمی گیرد لزوم هم افزایی و ایجاد یک مدیریت جامع برای ارائه خدمات در حوزه های فرهنگی و اجتماعی لازم است.

این موضوع در روستاها بیشتر از شهرهامورد توجه است چرا که مراکز فرهنگی این مناطق محدود و در برخی مواقع صفر است و باید بسترهایی برای ارائه چنین خدماتی فراهم شود.

مساجد یکی از مهمترین مراکز خدماتی در حوزه فرهنگی و دینی و با قداست بالایی هستند که همه مناطق شهری و هر روستایی یک یا دو مسجد دارد و این مکان ها مورد اعتماد و برخی ظرفیت گسترده ای را به لحاظ فعالیت های اجرایی و از طرفی به دلیل وسعت مکان و بلا استفاده بودن برخی از محیط های آن امکان بهره برداری را بیشتر می کند.

دغدغه برای ایجاد هم افزایی حوزه فرهنگی از طرفی و از جنبه دیگر افزایش خدمات این حوزه، تلاش مسئولان امر را برای تصمیم گیری هدفمند و ایجاد هم افزایی بین این نهادها و بهره برداری از محیط های بلا استفاده و البته دارای ویژگی خاص در برخی مناطق بکار گرفته است.

 

*تقویت کارکرد مساجد و توسعه خدمات فرهنگی منطقه

 

بررسی های میدانی و گزارش های رسیده از نقاط مختلف کشور و حتی دور افتاده نشان از این بوده که با احداث کتابخانه، کانون فرهنگی و هنری، باشگاه، کلینیک مشاوره، قرض الحسنه و مواردی از این قبیل در مساجد فرصت برای خدمت رسانی به مردم بیشتر کرده است.

این موفقیت ها توانسته طرح و پیشنهاداتی را برای دیگر مساجد نیز داشته باشد و البته نمایندگان مجلس در گذشته به این موضوع به صورت کوتاه و گذرا نگاه کرده اند ولی شایسته است تا جنبه های قانونی و حقوقی این مسئله نیز مورد توجه باشد.

تقویت کارکرد مساجد به واسطه همین اقدامات رقم می خورد و مردم علاوه بر بهره گیری از ظرفیت های دینی و معنوی از فرصت های خاص ایجاد شده نیز بهره می برند.

رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد اصفهان پیرامون تقویت ظرفیت مساجد و ارتقای کارکردهای آن گفت: مساجد رقیب زیادی برای جذب افراد دارند و ایجاد بستر برای حضور بیشتر مردم لازم است.

حجت الاسلام سید «صادق ابطحی« پذیرایی و همدلی با جوانان و نوجوانان، افزایش عرصه های خدمت رسانی متناسب با هویت مساجد و محوریت بخشی به فعالیت های فرهنگی و اجتماعی متناسب با حوزه مساجد در جذب افراد موثر خواهد شد.

وی اضافه کرد: راه اندازی مراکز خیریه ای و فرهنگی در مساجد متناسب با ظرفیت این نهاد است اما باید در مدیریت آن و ایجاد نظم در کل مسجد دقت داشت.

 

*مجلس و ضرورت اجرای قانون مدیریت جامع فرهنگی

 

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در ادوار گذشته به بررسی ابعاد مختلف مدیریت و قوانین حمایتی این حوزه پرداختند و سعی بر ایجاد فرصت های خوبی با قوانین حمایتی داشته اند اما در برخی در مرحله اجرای و بعضی در فرآیند تصویب و نظر شورای نگهبان دچار مشکل شده است.

طرح جامع مدیریت فرهنگی با محوریت مساجد از جمله پیشنهادات نمایندگان مجلس بود که ابتکار و پیشنهاد آن از سوی «ابوالفضل ابوترابی« نماینده مردم شهرستان های نجف آباد و تیران و کرون در مجلس شورای اسلامی مطرح شد.

 

وی در پاسخ به چگونگی فرآیند بررسی این قانون در مجلس شورای اسلامی گفت: این طرح  باید در کمسیون فرهنگی مجلس بررسی و برای تصویب به صحن علنی مجلس بیایید.

 

ابوترابی ادامه داد: با توجه به تعدد طرح های پیشنهادی خود و از طرفی درگیری زیاد کمسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی تاکنون کاری برای این موضوع نشده است.

 

وی خاطرنشان کرد: در پیشنهاد این طرح قرار است تا مراکز فرهنگی و اجتماعی در مساجد راه اندازی و از ظرفیت این مراکز دینی در ارائه خدمات فراغتی، آموزشی و اجتماعی استفاده شود.

نماینده مردم شهرستان های نجف آباد و تیران و کرون در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: از اعضای کمسیون فرهنگی مجلس برای کار بر روی درخواست می شود که این موضوع مورد نیاز و بسیاری از دغدغه های مردم را کاهش و دستگاه های خدمات رسان نیز از بستر مساجد قادر به ارائه خدمت خواهند بود.

 

کد خبر 1081281

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha