مادران شیرده نگران انتقال کرونا از طریق شیردهی نباشند 

علی اصغرخیرخواه گفت:: مادران باردار و مادران شیرده مشکوک و یا مبتلا به کرونا دارای فرزند شیرخوار نگران انتقال ویروس کووید ۱۹ نباشند.

«علی اصغر خیرخواه» در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از جنوب کرمان، گفت: هفته جهانی ترویج تغذیه با شیر مادر از 10 تا 16مرداد ماه نامگذاری شده و شعار جهانی امسال «حمایت از تغذیه با شیر مادر یک مسئولیت مشترک !» تعیین شده است.


معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جیرفت افزود: دوره شیرخوارگی از حساس ترین مراحل زندگی است که نیاز به مراقبت های دقیق بهداشتی وتغذیه ای دارد، شیر مادر اساسی ترین ماده است که می تواند به تنهایی نیازهای تغذیه ای شیرخوار از تولد تا پایان 6 ماهگی را تامین کند.


وی بیان کرد: در جنوب استان کرمان در حال حاضر از میان 13 هزار و 372 نفر کودک زیر یک سال 9 هزار و 610 کودک با شیر مادر خود تغذیه می شوند.


خیرخواه ابراز کرد: طی ۲ سال اخیر کووید 19 موجب ایجاد همه گیری کم سابقه ای شده است که همه سنین را به اشکال مختلف در گیر می کند با توجه به این که کودکان و شیرخواران نیز می توانند سهم مهمی در این گرفتاری ها داشته باشند یکی از دغدغه های اصلی خانواده ها، تغذیه نوزادان مادران مشکوک یا مبتلا به کووید 19 است.


معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جیرفت ادامه داد: مادران باردار و مادران شیرده مشکوک و یا مبتلا به کرونا دارای فرزند شیرخوار نگران انتقال ویروس کووید ۱9 نباشند بلکه باید بدانند که براساس همه منابع معتبر موجود، تغذیه با شیر مادر توسط این مادران از بدو تولد همچون سایر نوزادان بایستی شروع شود.



وی اظهار کرد: در شیرخواران بزرگتر در صورتی که حال عمومی مادر خوب است دلیلی برای قطع شیردهی وجود ندارد و مادران باید قبل از هر بار شیردهی دست هایشان را آب و صابون خوب شسته و هنگام شیردهی از ماسک استفاده کنند.


خیرخواه اضافه کرد: شستن پستان مادر در هر بار شیردهی ضرورتی ندارد مگر این که ترشحات ناشی از عطسه و سرفه مادر با پستان تماس داشته باشد و اگر مادر حال عمومی خوبی ندارد بهتر است شیر خود را دوشیده و توسط مراقب سالم دیگری به نوزاد خورانده شود.


معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جیرفت تاکید کرد: به دلیل خاصیت ایمنی بخشی شیر مادر از قطع بی رویه شیر مادر و تجویز شیر مصنوعی به شدت پرهیز شود.


وی در خاتمه عنوان کرد: والدین گرامی در صورت برخورد با هر نوع مشکلی در روند شیردهی و قبل از تصمیم گیری در در خصوص نوع تغذیه شیرخوارشان می توانند با مراجعه حضوری و یا تلفنی از مراکز مشاوره شیردهی مستقر در شهرستان محل سکونت خود مشاوره بگیرند.

کد خبر 1081509

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha