افزایش قیمت نهاده‌های کشاورزی/ کشاورزان گیلان از بیمه استقبال نکردند

​اکبرزاده با بیان اینکه کشاورزان گیلان از بیمه استقبال خوبی نکردند گفت: افزایش قیمت نهاده‌های کشاورزی و کودهای شیمیایی به علت تغییرات نرخ ارز از مشکلاتی است که با آن مواجه هستیم.

«ابراهیم اکبرزاده» با بیان اینکه استان گیلان حدود سه هزار هکتار زراعت محصول هندوانه کاری دارد به خبرنگار خبرگزاری شبستان از رشت گفت: این مقدار در مقایسه با 120 هکتار در سطح کشور حدود دو و نیم درصد سطح کشوری را به خود اختصاص داده است.

 

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی گیلان تولید سالانه 66 هزار تن محصول هندوانه در استان را مورد اشاره قرار داد و عنوان کرد: شهرستان لنگرود و منطقه چاف در تولید هندوانه مقام نخست را در گیلان دارند و بعد از آن هم رشت، صومعه‌سرا، لاهیجان و منطقه آستانه اشرفیه در رده‌های بعدی قرار دارند.

 

اکبرزاده ارزش اقتصادی محصول هندوانه تولید شده در گیلان را سالانه چیزی حدود 2 هزار و 600 میلیارد ریال ذکر کرد و یادآور شد: گیلان از حیث سطح زیرکشت محصول هندوانه در رده پایینی قرار دارد اما هندوانه تولید شده در گیلان و منطقه چاف لنگرود به عنوان یک برند معروف در سطح کشور شناخته شده است.

 

وی تامین بذر را از جمله دغدغه‌های مهم هندوانه کاران استان گیلان اعلام کرد و با بیان اینکه بذر این محصول وارداتی است و تابع قیمت ارز است اذعان کرد: برای کاشت هندوانه در هر هکتار به 350 گرم بذر نیاز است که قیمت خرید آن هم حدود پنج تا 6 میلیون تومان برآورد می‌شود.

 

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی گیلان با بیان اینکه همزمان با اوج گرفتن نرخ ارز شاهد افزایش قیمت نهاده‌ها و کودهای شیمیایی بودیم این مسئله را یکی از مشکلاتی که کشاورزان با آن مواجه هستند خواند و گفت: جهاد کشاورزی تا جایی که می‌تواند از کشاورزان حمایت می‌کند تا بیش از این متضرر نشوند.

 

اکبرزاده هندوانه را از جمله محصولاتی که شامل بیمه می‌شود دانست و ابراز داشت: علی‌رغم اینکه مهلت بیمه گذاری توسط صندوق کشاورزی تا پایان خرداد ماه تمدید شد اما طبق آمارهایی که به دست آوردیم  کشاورزان استان گیلان از این امر استقبال لازم را به عمل نیاوردند.

 

وی با بیان اینکه در تمام شهرستان‌های استان گیلان مراکز جهاد کشاورزی دایر شده است اضافه کرد: کارشناسای جوان و باتجربه جهاد کشاورزی در سطح مراکز، دهستان‌ها و اراضی روستایی استان گیلان حاضر می‌شوند و خدمات ترویجی و آموزشی لازم را به کشاورزان ارائه می‌دهند.

 

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی گیلان در پاسخ به این پرسش که آیا این دستگاه برنامه‌ای برای راه‌اندازی سندیکاهای خرید محصولات کشاورزی دارد هم خاطرنشان کرد: سازمان تعاون روستایی استان گیلان و شرکت‌های تابعه آن در تمام شهرستان‌های گیلان دفتر دارد و در حوزه‌هایی مانند تامین نهاده‌ها فعال است.


 

کد خبر 1081514

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha