از دو دهه برگزاری جشن‌های ولایت و امامت تا راه‌اندازی کتابخانه صلواتی به همت مسجدی‌ها

مسجد سادات اخوی از معدود مساجدی است که فعالیت‌های خود در حوزه ولایت و امامت را به شب و روز عید غدیر محدوده نکرده، بلکه دو دهه جشن‌های بزرگداشت این مناسبت را با حضور سخنرانان و مداحان مختلف برگزار می‌کند.

خبرگزاری شبستان، گروه مسجد و کانون های مساجد: مسجد مسجد سادات اخوی (واقع در تهران، خیابان ایران، نبش خیابان قادری) به دلیل واقع شدن در محله ای از شهر تهران که به دلایل  متعدد، میزان سکونت روحانیون، مداحان و خیران متمول و بازاریان سرشناس در آن زیاد است، همه روزه شاهد حضور چند تن از این افراد است.

 

تعطیلی حداقلی مسجد سادات اخوی برای بهره مندی کسبه خیابان ایران از فیوضات معنوی

 

در شبی که خبرنگار ما برای تهیه گزارش به مسجد سادات اخوی رفت، هفت هشت روحانی برای شرکت در نماز جماعت به این مسجد آمدند که حجت الاسلام والمسلمین «نوری» که در خیابان ایران، چادر و روسروی نیز می فروشد، با بیان اینکه مسجد سادات اخوی به نوعی به پاتوق روحانیون تبدیل شده است، اظهار کرد: الحمدالله این مسجد در دوره شیوع ویروس کرونا به همت اهالی آن به جز یکی دو هفته تعطیل نشد. واقع شدن این مسجد در یکی از مناطقی از تهران که افراد بسیار متدین در آن ساکن هستند، این مهم بسیار جلوه می کند، که در آن هیچ گاه بسته نباشد.

 

این روحانی اضافه کرد: مسجد سادات اخوی همه روزه از یک ساعت پیش از اذان ظهر تا یکی دو ساعت پس از اذان مغرب باز است تا هم کسبه متعدد خیابان ایران و هم سکنه آن به ویژه روحانیون و مداحان بتوانند در آن اقامه نماز کنند.

 

کتابخانه صلواتی برای ترویج فرهنگ مطالعه

 

مسجد سادات اخوی برای اینکه کسانی که در طول روز به این مسجد مراجعه می کنند، و در صورت داشتن وقت خالی بتوانند بهترین استفاده را از مسجد ببرند، کتابخانه صلواتی راه انداخته است. حجت الاسلام والمسلمین صادق وحیدی گلپایگانی در این ارتباط گفت: کانون فرهنگی امام عصر (عج) مسجد سادات اخوی با تلاش بسیجیان این خانه خدا و شورای محله ایران مدتی پیش طی فراخوانی اقدام به جمع آوری بیش از شش هزار کتاب کرد که این کتاب ها در کتابخانه قفسه باز این مسجد موجود است تا افراد هم در فضای مسجد سادات اخوی بتوانند مطالعه کنند و هم در صورت تمایل کتاب ها را برای مطالعه به منزل ببرند. هیچ گونه ثبت دفتری نیز در این کار وجود ندارد و به افراد در امانت گرفتن و برگرداندن کتاب ها اطمینان وجود دارد. علاقمندان برای تحویل کتاب های جدید می توانند در روزهای یک شنبه و چهارشنبه از ساعت 18 تا 19 و 30 دقیقه به دفتر کانون فرهنگی امام عصر (عج) مراجعه کنند.

 

یکی از نکات بسیار جالب درباره مسجد سادات اخوی دایر شدن کتاب فروشی سایر در فضای مقابل آن به همت سید علی احمدی است که این کتاب فروش، بساط خود را علاوه بر این مسجد گاهی در برابر حسینیه آیت الله حق شناس واقع در تهران، خیابان مجاهدین اسلام می گستراند تا به این صورت در رونق مطالعه و کتاب خوانی در میان اهالی خیابان های مجاهدین اسلام و ایران نقش آفرین باشد.

 

بیست روز شادمانی در جشن ولایت

 

مسجدی با این همه همت و تلاش و انگیزه و اراده برای ترویج فرهنگ کتاب خوانی قطعا در سایر زمینه ها نیز موفق است که اگر این روزها و شب ها به این خانه خدا بروید نتیجه این کار را در برگزاری جشن های مربوط به مناسبت های منسوب به ولایت و امامت ملاحظه می کنید. وحیدی در این خصوص گفت: ماه ذی الحجه ماه امامت است و ولایت؛ عید قربان نیز به همین حوزه مربوط است به ویژه که از حضرت ابراهیم (ع) در قرآن کریم به عنوان امام نیز یاده شده است. میلاد امام هادی (ع) نیز با توجه به باقی ماندن زیارت بی نظیر جامعه کبیره بیش از هر موضوعی به حوزه ولایت و امامت مرتبط است.

 

امام جماعت مسجد سادات اخوی افزود: پس از عید غدیر نیز چندین مناسبت بسیار مهم با موضوع ولایت مطرح است از جمله نزول آیه «انما ولیکم الله و رسوله» و وقوع رویداد مباهله و نزول سوره «هل اتی.» واقعا حیف است که شیعیان به این همه سند قرآنی در اثبات حقانیت ولایت ائمه اطهار (ع) آشنا نباشند.

 

مهم ترین برنامه های مسجد سادات اخوی در دو دهه بزرگداشت فرهنگ ولایت و امامت

 

وی اضافه کرد: اهالی مسجد سادات اخوی یکی دو دهه است که همه ساله دو دهه از شب عید قربان تا بیست و هفتم ماه ذی الحجه جشن های بزرگداشت ولایت و امامت را برگزار می کنند. سخنرانی خطبای دینی و مولودی خوانی ستایشگران اهل بیت (ع)، برگزاری مسابقه کتاب خوانی، دایر شدن نمایشگاه و فروشگاه سیار کتاب، برپایی ایستگاه صلواتی، توزیع بسته های ارزاق، تقدیر از سادات مسجدی و سادات محله ایران، دیدار با خانواده شهدا، حضور در مقبره الشهدای خیابان فیاض بخش، آذین بندی خیابان ایران و محلات مختلف آن با همکاری مساجد واقع در این منطقه، اجرای نمایش و سرود توسط گروه های نمایش و سرود بچه های مسجد و توزیع بسته های فرهنگی از جمله برنامه های مسجد سادات اخوی در این دو دهه است.

 

اهالی مسجد سادات اخوی می کوشند تا از هیچ کوششی برای معرفی بیشتر معارف علوی و آموزه های غدیر به مردم دریغ نورزند و به گفته وحیدی برای این کار با شورای محله ایران و استادان و طلاب مدرسه علمیه محمودیه تهران نیز همکاری می کنند. جشن روز مباهله نیز با سخنرانی حجت الاسلام ضیاءالدین نعمانی و مداحی ذاکران اهل بیت (ع) در شب و روز این مناسبت در مسجد سادات اخوی برگزار شد. حال وحیدی گلیایگانی معتقد است پیش از ورود به سوگواری شهادت جانسوز حضرت سیدالشهدا (ع) باید مردم به ویژه نسل جوان را با موضوع ولایت و امامت آشنا کرد که حتما تقدیر خداوند بر این بوده است که مهم ترین وقایع تاریخی مربوط به این حوزه، درست در روزهای قبل از شروع ماه محرم واقع شده اند، بنابراین همانطور که مساجد و حسینیه ها و تمام فضای شهر دو ماه سیاه پوش می شوند، باید از شب عید قربان تا یکی دو روز مانده به محرم، تمام کشور آذین بندی شوند و جشن های سراسری در گرامیداشت ولایت و امامت برگزار شوند.

 

حجت الاسلام والمسلمین مرتضی ادیب یزدی که منبری ثابت مسجد سادات اخوی در بسیاری از مناسبت های دینی و مراسم های ترحیم است با بیان اینکه ابتکار این مسجد در بزرگداشت دو دهه جشن ولایت و امامت بسیار ستودنی است و باید توسط سایر مساجد کشور مورد الگوبرداری قرار گیرد. هرچه قدر برای این موضوع کار کنیم، باز هم کم است.

 

کد خبر 1081595

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha