زیباترین جاده کویری جهان در دست انداز وعده ها

جاده نهبندان- شهداد در سال ۹۸ به دلیل وقوع سیلاب در دریاچه لوت این جاده تخریب شد و به بهانه‌های مختلف به حال خود رها شده است و عملیات ترمیم و بازسازی این مسیر پشت گوش انداخته می شود.

خبرگزاری شبستان- خراسان جنوبی؛ جاده نهبندان- شهداد جاده ای در دل کویر لوت است و سال 98 به دلیل وقوع سیلاب در دریاچه لوت این جاده تخریب شد و به بهانه‌های مختلف به حال خود رها شده است و عملیات ترمیم و بازسازی این مسیر پشت گوش انداخته می شود.

 

*به فراموشی سپردن زیباترین جاده کویری جهان

ترمیم نشدن مسیر نهبندان- شهداد به بسیاری از کسب و کار‌ها به خصوص حوزه معادن خراسان جنوبی ضربه وارد کرده است و جاده ویران شده این مسیر باعث کاهش ارتباط نهبندان با استان کرمان و مراکز بزرگ صنعتی کشور شده است.

 

از این جاده نهبندان به شهداد قبل از تخریب بر اثر سیل به عنوان زیباترین جاده کویری جهان یاد می شد و تنها اثر طبیعی ثبت جهانی ایران در یونسکو مشهور شده بود اما اکنون این جاده به فراموشی سپرده شده است و اکنون خبری از حضور گردشگران و علاقمندان از داخل و خارج استان در این منطقه نیست.

 

جاده نهبندان- شهداد از لحاظ ارتباطات امنیتی و فرهنگی قومی و اقتصادی از اهمیت بالایی برخوردار است و بیش از 2 سال است که به حال خود رها شده است و کسی نیست چاره ای برایش بیندیشد و هنوز رد سیل در تن زخمی این جاده جا خوش کرده است.

 

این جاده به عنوان راه ارتباطی بین استان های کرمان و بنادر جنوب کشور به شهر زابل و خراسان جنوبی و استان های شمالی کشور محسوب می شود و علاوه بر کامیون‌های حمل کالا و نفتکش‌ها، کشاورزان و بازرگانان نیز از این مسیر استفاده می‌کنند.

 

مسیری که قرار بود 6 ماه پس از سیلاب، ترمیم و بازگشایی شود بعد از 2 سال هنوز به‌طور اصولی ترمیم نشده است و به لطف و عنایت مسئولان همچنان درگیر پیامدهای سیلاب است و از ایمنی کافی برای تردد برخوردار نیست.

 

*فکری به حال جاده«غم» کنید

«علی آقا» یکی از رانندگان حمل و نقل مواد سوختی است که از مسیر نهبندان - شهداد عبور می کند در گفتگو با خبرنگار شبستان گفت: حدود 17 سال است که از این مسیر عبور می کنم و بعد از وقوع سیلاب بیش از 2 سال شده است که عبور و مرور از این جاده برای ماشین های سنگین سخت شده است.

 

وی با بیان اینکه مسیر ویران شده نهبندان- شهداد هزینه های بسیاری را بر گردن ما می اندازد، افزود: این مسیر به دلیل چاله هایی که دارد باعث می شود تا زمان بیشتری را برای حمل و نقل صرف کنیم تا مبادا قسمتی از ماشین خراب شود و در این جاده کویری باز بمانیم.

 

علی آقا در ادامه بیان کرد: بین رانندگان از این جاده به عنوان جاده غم یاد می شود و متاسفانه مسئولان هم این جاده را که مسیر اصلی ارتباط جنوب شرق با شمال کشور است را فراموش کرده اند و یا خود را به فراموشی زده اند.

 

وی تاکید داشت: این مسیر به عنوان یک محور مواصلاتی مهم و شاهرگ حیاتی در منطقه محسوب می شود و عواقب عدم ترمیم و بازسازی این مسیر گریبان گیر رانندگان و تولیدکنندگان و تجار این استان شده است.

 

*استان کرمان مسئول رسیدگی 30 کیلومتر تخریب شده جاده نهبندان- شهداد

«اسدالله جلال زاده» مدیرکل راهداری وحمل و نقل جاده ای خراسان جنوبی در گفتگو با خبرنگار شبستان اظهار کرد: با عنایت به اینکه قسمت تخریبی جاده در حوزه استحفاظی استان کرمان واقع شده است طی مکاتبات از طریق این اداره کل، استانداری، نماینده شهرستان در مجلس این موضوع پیگیری شده است.

 

وی در ادامه گفت: نتیجه آن برآورد خسارات و مطالعات محور است و در حوزه استحفاظی این اداره کل در خراسان جنوبی هیچ گونه محدودیتی وجود ندارد و محور تا انتهای حوزه استحفاظی استان قابل تردد است.

 

جلال زاده با بیان اینکه طول کل مسیر نهبندان - شهداد 300 کیلومتر است، افزود: از این میزان 135 کیلومتر در حوزه خراسان جنوبی قرار دارد و قسمت تخریب شده این مسیر در استان کرمان قرار دار و باید از طریق این استان مشکل این جاده پیگیری و حل شود.

 

مدیرکل راهداری وحمل و نقل جاده ای خراسان جنوبی گفت: خرابی جاده نهبندان – شهداد باعث افزایش طول مسیر جهت سیستم های حمل و نقل به مقصد نهبندان شده است.

 

*کاهش تردد در مسیر نهبندان- شهداد

«مجید بیکی» فرماندار نهبندان هم در گفتگو با خبرنگار شبستان گفت: 135 کیلومتر از جاده نهبندان- شهداد در حوزه استحفاظی نهبندان واقع شده است و از کیلومتر 200 الی 230 این مسیر بر اثر سیلاب تخریب شده است که در استان کرمان قرار دارد.

 

فرماندار نهبندان در خصوص اقدامات انجام شده در این جاده طی سال گذشته بیان کرد: عملیات فوگسل حدفاصل کیلومتر 22 الی 27 این مسیر و عملیات خط کشی کل مسیر و عملیات لکه گیری حدفاصل کیلومتر سه تا هفت این مسیر طی سال گذشته اجرایی شد.

 

وی با بیان اینکه محور نهبندان- شهداد محل تردد خودروهای سنگین از مسیرهای ورودی زاهدان و زابل به مقصد کرمان، اصفهان و دیگر استان ها است، افزود: اکثر مسافرین از مسیر نهبندان- شهداد را به دلیل کاهش طول مسافت انتخاب می کردند.

 

بیکی در ادامه تاکید داشت: به خاطر تخریب 30 کیلومتر از این جاده شاهد کاهش تردد در این  محور هستیم و این موضوع باعث افزایش تردد خودروهای سنگین در محور نهبندان- بیرجند شده است و این موضوع به زیرساخت های این مسیر آسیب وارد کرده است و افزایش تصادفات جاده ای را در پی داشته است.

 

 

*قسمت تخریب شده دریاچه لوت به مناقصه گذاشته می شود

«مصطفی نخعی»نماینده مردم نهبندان و سربیشه در مجلس نیز در این خصوص در گفتگو با خبرنگار شبستان اظهار داشت: این جاده یکی از شریان های اصلی غرب به شرق کشور است که مراکز صنعتی مرکز کشور را به بازارچه های شرقی متصل می کند.

 

وی با بیان اینکه نهبندان در یک چهارراه مواصلاتی قرار دارد، افزود: اگر این مسیر همچنان مسدود بماند باعث می شود تا نهبندان از این موقعیت مهم و ویژه جغرافیایی خارج شود و متاسفانه این اتفاق رخ داده است.

 

نماینده مردم نهبندان و سربیشه در مجلس در ادامه تاکید کرد: نهبندان پتانسیل های معدنی بسیاری وجود دارد که از طرف جاده نهبندان- شهداد این امکان وجود داشت تا به بنادر جنوبی کشور ارسال شود اما این فرصت از نهبندان گرفته شده است.

 

نخعی با اشاره به اینکه قبل از تخریب جاده نهبندان- شهداد کسب و کارهای بسیاری در حاشیه این جاده رونق گرفته بود، ادامه داد: اما متاسفانه با کاهش تردد در این مسیر به علت خریب جاده بسیاری از این کسب و کارها تعطیل شدند.

 

وی بیان داشت: قسمتی که از این جاده تخریب شده است در استان کرمان قرار دارد و این استان باید به دنبال حل مشکلات این جاده برود و از وزیر راه و شهرسازی پیگیری های لازم را انجام دادیم و طبق آخرین اخبار به دنبال تامین بودجه برای اجرای عملیات بازسازی قسمت تخریب شده در محل دریاچه لوت هستند تا رفع مسدودی شود.

 

نماینده مردم نهبندان و سربیشه در مجلس گفت: اگر رفع مسدودی انجام شود عمل بحث تردد به حالت قبل باز خواهد گشت و حدود یکسال است که موضوع این جاده را پیگیری می کنیم و امیدواریم در دولت جدید اقدامات خوبی در این زمینه صورت بگیرد.

 

*جاده شهداد- نهبندان نیازمند 240 میلیارد تومان اعتبار

«حمید ملانوری» استاندار خراسان جنوبی نیز در خصوص جاده شهداد- نهبندان اظهار داشت: جاده نهبندان به شهداد کرمان 30 کیلومتر آن در محدوده کرمان است، اما بیشترین استفاده از این جاده را استا‌نهای خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان می برند،

 

وی در ادامه بیان کرد: تاکنون پیگیری های زیادی با نمایندگان سیستان و بلوچستان در مجلس و مسئولان کرمان صورت گرفته است و از طرفی طرح ویژه ساخت این جاده هم تهیه شده است.

 

استاندار خراسان جنوبی با بیان اینکه جاده نهبندان به شهداد به 240 میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد، گفت: پیگیری های لازم برای اجرای این پروژه در حال انجام است.

 

 

 

کد خبر 1081685

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha