پساب‌های صنعتی و مواد آلاینده ذخایر ماهیان دریای خزر را تهدید می‌کند

مدبری از بازسازی ذخایر گونه‌های ارزشمند ماهیان خاویاری توسط شیلات گیلان خبر داد و گفت: پساب‌های صنعتی و معضل سرازیر شدن مواد آلاینده ذخایر ماهیان دریای خزر به ویژه ماهیان خاویاری را تهدید می‌کند.

«عظیم مدبری» در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از رشت، با بیان اینکه بازسازی ذخایر گونه‌های ارزشمند ماهیان خاویاری از جمله اهداف در دستور کار شیلات گیلان محسوب می‌شود اظهار داشت: پساب‌های صنعتی و معضل سرازیر شدن مواد آلاینده ذخایر ماهیان دریای خزر به ویژه ماهیان خاویاری را تهدید می‌کند.

 

مدیرکل شیلات گیلان تهدیدات موجود برای آبزیان خصوصاً ماهیان خاویاری دریای خزر را برشمرد و در تشریح بیشتر این مطلب یادآور شد: ماهیان خاویاری گنجینه ارزشمند محیط‌زیست دریایی محسوب می‌شوند اما ورود انواع پساب‌های صنعتی به دریا در کنار صید غیرمجاز و بی‌رویه این گونه ارزشمند ماهی را به شدت تهدید می‌کند.

 

مدبری با تاکید بر اینکه مجموعه شیلات استان گیلان برای بازسازی و حفاظت از ذخایر دریای خزر همواره در حال اجرای برنامه‌های پشتیبانی و حفاظتی است تصریح کرد: بدون تردید مواد آلاینده و پساب‌ها علاوه بر تهدید گونه‌های باارزش آبزیان زمینه آلوده کردن آب دریا و به خطر انداختن حیات آبزیان را فراهم می‌سازد.

 

وی با تاکید بر اینکه انواع بچه ماهیان خاویاری توسط مراکز بازسازی ذخایر ژنتیکی شیلات گیلان در رودخانه‌های منتهی به خزر رهاسازی می‌شوند اذعان کرد: مجموعه شیلات گیلان با تلاش بهره برداران شیلاتی جایگاه خوبی در فعالیت‌های شیلاتی کشور و پرورش ماهیان خاویاری، ماهیان سردابی و ماهیان گرم‌آبی دارد.

 

مدیرکل شیلات گیلان از رهاسازی بچه ماهیان گرمابی توسط شیلات هم سخن گفت و اضافه کرد: در همین راستا و اخیرا در رودخانه صوفیانده تعداد 2 هزار قطعه انواع بچه ماهیان گرم آبی شامل آمور، کپور، فیتوفاگ و بیگ هد و در رودخانه نوخاله 479 هزار و 200 قطعه انواع بچه ماهی سفید شامل شاه کولی، سیاه کولی رهاسازی شد.

 

مدبری با بیان اینکه پرورش ماهیان سردآبی و گرمابی تنها بخشی از اقدامات شیلات گیلان محسوب می‌شود استفاده مفید از حسن همجواری با دریای خزر را هم لازم و ضروری دانست و اضافه کرد: آبزی‌پروری، صید و صیادی، تکثیر و بازسازی ذخایر و حفاظت از منابع آبزیا از جمله فعالیت‌های اساسی شیلات گیلان محسوب می‌شود.

 

وی ضمن اعلام این مطلب که شیلات گیلان هر سال با هدف رونق صیادی و افزایش صید برای کسب درآمد صیادان، برنامه بازسازی ذخایر دریای خرد را اجرایی می‌کند خاطرنشان کرد: با رهاسازی انواع گونه‌های بچه ماهیان استخوانی و خاویاری و البته در صورت برگشت هفت درصد این گونه‌ها، ذخایر ماهیان در سال آینده برای صید و صیادی تامین می‌شود.

کد خبر 1081749

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha