آغاز طرح نسخه‌ نویسی گیاه ‌پزشکی در شهرستان شیراز با هدف کنترل استفاده از سموم

سیروسی گفت: برای نخستین بار در فارس، طرح نسخه‌ نویسی گیاه ‌پزشکی در کلینیک ‌ها و فروشگاه‌ های سموم کشاورزی شهرستان شیراز با هدف کنترل استفاده از سموم کشاورزی آغاز شده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از شیراز، «ذبیح الله سیروسی»، امروز (چهارشنبه 13مرداد) از آغاز طرح نسخه نویسی گیاه پزشکی در شیراز خبر داد و در جمع خبرنگاران گفت: برای نخستین بار در فارس، طرح نسخه‌ نویسی گیاه ‌پزشکی در کلینیک ‌ها و فروشگاه‌ های سموم کشاورزی شهرستان شیراز آغاز شده است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان شیراز افزود: وزارت جهاد کشاورزی در زمینه سامان دهی مصرف سموم در بخش کشاورزی برنامه هایی دارد و این طرح با هدف سامان دهی مصرف سموم در تولید محصولات زراعی و باغی و دستیابی به محصول سالم اجرایی شده است.

وی اضافه کرد: نسخه‌ نویسی در گیاه پزشکی اصل و اساس سامان دهی مصرف سموم در مزارع و باغ ها است و 2 کلینیک گیاهپزشکی و 2 فروشگاه سموم کشاورزی در شهرستان شیراز با بهره گیری از 14 نفر نیروی متخصص در آغاز و اجرای این طرح مشارکت دارند.

سیروسی تاکید کرد: در اجرای طرح نسخه نویسی گیاه پزشکی لزوم به کارگیری دانش آموخته گان این بخش نیز مورد نظر بوده و بازیابی هویت و محوریت یافتن فعالیت کلینیک ‌های گیاه‌ پزشکی، کنترل و پایش سموم و همچنین مصرف درست آنها در بخش کشاورزی از جمله دیگر اهداف این برنامه است.

وی ادامه داد: با به کارگیری کارشناسان فنی که به عنوان نسخه نویسی در بخش کشاورزی مشارکت می کنند، می توان برای هر مزرعه بر اساس نیاز گیاه و خاک، کود و سم تجویز کرد و می توانیم محصولی با کیفیت همراه با افزایش راندمان تولید مزارع و مهمتر از همه، جامعه و محیط زیستی سالم داشته باشیم.

سیروسی اضافه کرد: وضعیت مصرف سموم کشاورزی در کشور نسبت به ۲۰ سال گذشته از ۲۹ درصد به هشت درصد کاهش یافته و در اجرای این طرح سه برگ نسخه صادر می شود که یک برگ در کلینیک گیاه پزشکی ثبت می شود، برگ دوم در فروشگاه سموم نزد مسئول فنی ضبط شده و برگ سوم نیز به بهره بردار تعلق می گیرد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان شیراز تصریح کرد: ضمن اجرای طرح مذکور هر گونه اختلاف و خطا در تجویز، فروش و مصرف سموم کشاورزی قابل ردیابی و پیگیری است و به صورت تدریجی فروش و عرضه آزاد سموم کشاورزی از مبادی غیر تخصصی ممنوع می شود.

کد خبر 1082026

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha