واکسیناسیون کرونا| از عدم ایجاد ایمنی کامل تا کمک به قطع زنجیره بیماری

مسئولین دانشگاه علوم پزشکی کرمان واکسیناسیون کرونا را از زوایایی چند مورد بحث و بررسی قرار دادند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از کرمان؛ بر اساس آمار روزانه ای که دانشگاه علوم پزشکی کرمان از بیماری کرونا منتشر می کند؛ تا ساعت ۱۵ عصر چهارشنبه(۱۳ مرداد) واکسن تزریق شده نوبت اول ۴۳۵ هزار و ۴۷۴ و در نوبت دوم ۹۱ هزار و ۵۲۴ دُز بوده است.

 




واکسن گرچه مصونیت کاملی در برابر این بیماری ایجاد نمی کند اما به گفته دکتر مهدی شفیعی، سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان به لحاظ علمی ثابت شده واکسیناسیون از ابزارهای مهم کنترل و جلوگیری از طغیان های کرونا است.

 

 


وی ادامه داد: ایمنی بخشی واکسن حتی اگر ۶ تا ۱۲ ماه هم باشد اما چنانچه درصد قابل توجهی از جمعیت را واکسینه کند؛ به کنترل زنجیره بیماری، کم کردن و حتی قطع زنجیره می انجامد و در پی آن آمار مبتلایان، بستری ها و در نتیجه مرگ و میر ناشی از کووید ۱۹ کاهش محسوسی خواهد داشت.
 

 


دکتر شفیعی ابراز کرد: امیدواریم با واکسن های وارداتی و همچنین ایجاد خط های جدید واکسن های داخلی درصد بالایی از جمعیت بالای ۱۸ سال کشور را تا پایان سال ۱۴۰۰ واکسینه کنیم.

 



دکتر نوذر نخعی، متخصص پزشکی اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی کرمان؛ امروز در نشستی مجازی با موضوع آخرین یافته های علمی کرونا ابتدا با اشاره به پیک های این بیماری در فواصل مختلف از ابتدای شیوع تا کنون گفت: کادر درمان در حال حاضر به شدت تحت فشار و با ناملایمات زیادی مواجه است.
 

 


وی سپس با بیان اینکه در شرایط کنونی سه سناریو پیش رو قرار دارد که عبارت است از سخت گیری شدید، حد متوسط و بدون اقدام خاص؛ افزود: سناریوی سوم همین است که الان وجود دارد.

 

 



دکتر نخعی بیماران کرونایی را از لحاظ علائم بیماری کرونا به سه نوع غیر شدید، شدید و حیاتی تقسیم و بیان کرد: در بیماران شدید اکسیژن زیر ۹۰ و تنفس در هر دقیقه ۳۰ عدد است و بیماران حیاتی آنهایی هستند که بستری بوده و تحت دستگاه ونتیلاتور قرار دارند و یا در آی سی یو به سر می برند.

 

 



وی سپس با استناد به مجلات علمی به بررسی میزان اثربخشی واکسن ها پرداخت و درباره هر یک توضیحی داد و تصریح کرد: معمولا" هر واکسنی در آغاز کار با یک سری حواشی روبرو هست؛ از جمله درباره واکسن اسپوتنیکv که می گویند اگر خوب است چرا خود شوروی ها استفاده نمی کنند؟

 

 



دکتر نخعی در پاسخ به سوال مطرح شده بیان کرد: در روسیه مردم علاقه ای از خود نسبت به تزریق واکسن نشان ندادند به گونه ای که بر اساس آخرین آمار تنها ۱۶ درصد مردم این کشور واکسینه شدند.

 

 


وی در خصوص واکسن داخلی هم با اشاره به واکسن سوبرانا ۲ محصول مشترک ایران و کوبا گفت: نتایج کارآزمایی بالینی این واکسن نشان داد که برای مردم خطرناک نبوده و میزان اثربخشی بالایی دارد.

 



متخصص پزشکی اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی کرمان ادامه داد: سوالی که زیاد مطرح می شود این است آیا می توان از واکسن متفاوت در دو دُز استفاده کرد؟ منابع و مجلات علمی می گویند اگر واکسن ها در دو دُز متفاوت باشد ایمنی بیشتری ایجاد می کند در حالیکه سازمان بهداشت جهانی در یک سخنرانی نسبت به این امر هشدار داد که فعلا" این کار را نکنید.

 



وی در پایان گفت: اخیرا" صحبت از تزریق دُز سوم واکسن است که ۶ تا ۱۲ ماه پس از تزریق دو دُز مطرح می شود اما سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده هنوز این مسئله ثابت نشده است.

 



بر اساس گزارش شبستان؛ تزریق دُز سوم واکسن در حالی مطرح است که «جی باتلر» معاون مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها در آمریکا تاکید کرده: درحالیکه تزریق دز دوم خطرات جانبی بیشتری نسبت به یک دز دارد، به مراتب تزریق سومین دز با عوارض بیشتری همراه است.  

 



با این حال اما به گفته برخی منابع تزریق دُز سوم واکسن به عنوان تقویت کننده، در کشورهایی از جمله فرانسه برای کادر درمان و افراد دارای بیماری زمینه ای آغاز شده و برخی کشورها از جمله سوئیس ثبت سفارش خرید تعداد قابل توجهی واکسن به منظور آمادگی برای تزریق دُز سوم را دادند.

 

 

با همه این تفاسیر، تاثیر آنچه که تاکنون به طور قطعی و مسلم در مواجهه با کووید ۱۹ ثابت شده، استفاده از ماسک، رعایت بهداشت فردی و فاصله اجتماعی است؛ مزید بر آنکه حفظ سلامت جسم و روح با تغذیه مناسب، ورزش، پرهیز از تنش های روحی و... نیز کمک قابل توجهی در شرایط بحران کرونا است.

 

کد خبر 1082078

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha