نگاه دولت جدید بر تحکیم و تقویت روابط با کشور‌های همسایه و منطقه است

نیکزاد با اشاره به اینکه مراسم تحلیف آبرو و عزتی برای جمهوری اسلامی است، گفت: نگاه دولت جدید بر تحکیم و تقویت روابط با کشور‌های همسایه و منطقه و سپس باقی کشور‌های دنیاست.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری شبستان، علی نیکزاد، نایب رئیس اول مجلس شورای اسلامی شب گذشته (شنبه ۱۶ مرداد) در برنامه نگاه یک شبکه یک سیما با بیان اینکه مراسم تحلیف آبرو و عزتی برای جمهوری اسلامی است، گفت:‌ طبق اصل ۱۲۱ قانون اساسی، رئیس جمهور در مجلس شورای اسلامی و با حضور رئیس قوه قضاییه و اعضای شورای نگهبان، باید سوگند یاد کند و به امضا برساند.

 

وی با بیان اینکه در این مراسم باید نمایندگان مجلس حاضر باشند و جلسه هم علنی باشد، گفت‌: مراسم تحلیف آقای رئیسی به عنوان رئیس جمهور منتخب، با عزت برگزار شد و بالغ بر ۲۰۰ میهمان از ۸۰ کشور در سطح رئیس جمهور، رئیس مجلس، نخست وزیر و معاون نخست وزیر، سران کشور و همین طور گروه‌های مقاومت و جهادی در این مراسم حاضر بودند.  سخنرانی که در ابتدای مراسم تحلیف توسط سران قوای مقننه و قضاییه انجام گرفت در باب قدرتمندی ایران و نپذیرفتن تحریم‌های ظالمانه آمریکا بود، در این سخنرانی گفته شد که ایران با همسایگان دست دوستی می‌دهد و روابط را گسترش خواهیم داد؛ بر موضوع صلح در منطقه و لغو تحریم‌ها پافشاری و تاکید شد و طبق فتوای رهبر معظم انقلاب، غیر صلح آمیز بودن توان انرژی هسته‌ای ایران حرام دانسته می‌شود.
 
 
 
وی با اشاره به اینکه با توجه به میزبانی مجلس در مراسم تحلیف سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اسلامی ایران، ستادی از روز‌های قبل برای برگزاری این مراسم مامور شده بودند، گفت: اگر بحث کرونا در بین نبود، بدون شک این مراسم بسیار باشکوه‌تر از این برگزار می‌شد. در حاشیه این مراسم، روسای قوای مقننه، قضاییه و مجریه ملاقات‌های متعددی را با روسای جمهور، روسای مجلس، فرستادگان ویژه و وزرای امور خارجه مدعوین انجام دادند.
 
 
 
نیکزاد با بیان اینکه در این ملاقات ها، فرستادگان و روسای قوای مقننه و جمهور کشور‌هایی همچون جمهوری آذربایجان، بسیار منتظر و مشتاق بودند تا نظر‌ها و دیدگاه‌های رئیس جمهور منتخب ایران آقای رئیسی بیان شود تا در روابط آتی خود با ایران، ریل گذاری‌های لازم گذاشته شود، ادامه داد: بر اساس آن رئیس اتاق دوستی میان ایران و آذربایجان را در کشور خود تعیین نمایند و آن‌ها امیدوار بودند دیدگاه‌های دولت جدید بر خلاف دولت قبلی که دنیا را در ۶ یا ۷ کشور اروپایی و ایالات متحده آمریکا می‌دانست در کنار نگاهی جهانی، اولویت خود را به روابط با ۱۵ کشور همسایه و ساکن در منطقه بداند.
 
 

نیکزاد با بیان اینکه با اطلاعات و آگاهی که از اولویت‌های دولت جدید در دست دارم، می‌دانم که نگاه دولت جدید بر تحکیم و تقویت روابط با کشور‌های همسایه و منطقه و سپس باقی کشور‌های دنیاست، گفت: ​در این ملاقات ها، حتی باقی کشور‌های مدعو، منتظر تعیین اعضا، کمیسیون مشترک میان ایران و کشور‌های خود بودند.

 

نایب رئیس اول مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه رئیس جمهور جدید، پس از مراسم تحلیف، دو هفته فرصت دارد تا وزیر پیشنهادی خود را به مجلس شورای اسلامی معرفی نماید کمیسیون‌های تخصصی در مجلس هم وظیفه بررسی وزرای پیشنهادی را عهده دار هستند، ادامه داد: رئیس جمهور هم طبق سنوات دوره‌های گذشته باید از وزرای پیشنهادی خود دفاع کند، مخالفان و موافقان وزرا هم در صحن علنی مجلس یک ساعت وقت دارند تا نظر خود را اظهار نمایند و پس از آن تصمیم‌های مقتضی در خصوص تایید یا رد وزرا گرفته می‌شود.
 
 
وی تصریح کرد: در هفته پیش رو جلسات علنی مجلس روز‌های یکشنبه و چهارشنبه برگزار میشود تا نمایندگان وقت کافی برای بررسی و دقت در برنامه‌های وزرای پیشنهادی داشته باشند. حال اگر آقای رئیسی، وزرای پیشنهادی خود را فردا به مجلس معرفی نماید رئیس مجلس هم فردا اعلام وصول را شروع خواهد کرد و نمایندگان یک هفته فرصت خواهند داشت به بررسی و تایید صلاحیت‌های وزرا بپردازند.
کد خبر 1082893

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha