شهید امانی، خبرنگار شهیدی که فراتر از عصر خویش بود

شهید «محمد رضا امانی» با نام هنری «میثم» نویسنده ،خطیب و هنرمندی بود كه فراتر از عصر خویش زندگی می کرد.

خبرگزاری شبستان _خراسان شمالی_ شیروان؛ شهید «محمدرضا امانی» با نام هنری «میثم» نویسنده، خطیب و هنرمندی بود كه فراتر از عصر خویش بود و با آنکه 18 سال بیشتر نداشت، توانست به عنوان یكی از نام آورترین فرزندان این خطه، خوش بدرخشد و از او به عنوان یكی از نوابغ جبهه و جنگ یاد شود، عزیزی كه كمتر شناخته ایم و او را معرفی کرده ایم.

 


شهید محمدرضا (میثم) امانی، متولد مرداد سال 1347 در شیروان، در سن 12 سالگی عضو بسیج شد و  دو سال بعد به جبهه رفت. امانی در 16 سالگی خبرنگار و گزارشگر جبهه‌های جنگ برای صدا و سیما و روزنامه جمهوری اسلامی شد. این خبرنگار جوان، روز بیست‌وششم دی ماه سال 1365 در سن 18 سالگی و در عملیات كربلای 5 در شلمچه به شهادت رسید.

 

در گذر زندگی و در عبور لحظه ها، نام ها و یادهایی ماندگارند مثل شهدای این مرز و بوم، شهدای ایران اسلامی، مثل شهید محمد رضا امانی «میثم» كه دیریست بیرق نام و یادش بر بلندای باور این مردم در اهتزاز است، شهید قلم، شهید هنر، شهید صداقت و اخلاص، فرزند صادق جان فشان دین و وطن كه چه شكوهی در نام نجیبش موج می زند.
 

 

وی از كودكی با نبوغ سرشاری كه داشت رفتارش با دیگر همسالانش متفاوت بود كه دوران ابتدایی را دبستان «قدس» روستای «قلجق» سپری كرد و برای ادامه تحصیل راهی شیروان شد و در مدرسه فارابی مشغول به تحصیل شد.

 


با آغاز جنگ تحمیلی و با حس عظیم دین و میهن دوستی كه در او بود، سنگر دفاع و مدرسه را به هم گره زد و با كمك شهید اكبرزاده پایگاه بسیج مدرسه را تشكیل داد و خودش اولین بسیجی مدرسه بود و پس از آن برای نخستین بار در سال 61  از مدرسه راهی جبهه شد.

 

او با عشق در هم تنیده دین و میهن در دلش یك نوجوان انقلابی بار آمده بود كه راهی جبهه شد و با انبوه بسیجیان دانش آموز، كلاسی به وسعت ایران عزیز داشتند.


محمدرضا با بازگشت از جبهه شاهد تبلیغات استكبار برای عدم دفاع از دین و دیار بود كه در این راستا دانش آموزان را جذب انجمن اسلامی و بسیج دانش آموزی كرد و فعالیت های فرهنگی را در پشت جبهه محور كارش قرار داد.

 


شهید امانی با خلق نمایش هایی اثرگذار، نخستین نمایش خود را با عنوان «سنگرهای خونین» با هدف ترویج فرهنگ جبهه و جنگ در مدارس و مساجد به روی صحنه برد و استقبال گسترده مردم و به خصوص جوانان و دانش آموزان، حاكی از تاثیر ارزنده نمایش های او بر مردم بود و از سویی انگیزه هنر آفرینی بیشتر برای آن شهید گرانقدر را در پی داشت.

 

شهید امانی می دانست كه سلاح تبلیغات بُرنده تر از سلاح جنگ است از این رو درس، كلاس، مدرسه، مقاله، نمایشنامه نویسی و حضور در جبهه، كار همواره او بود كه صداقت، صلابت و استعداد محمدرضا باعث پیشرفت او در مجامع هنری شد و با اینكه دانش آموز سال سوم دبیرستان بود به عنوان خبرنگار و گزارشگر صداوسیما و مطبوعات دعوت به همكاری شد.

 

وی توانست علاوه بر ارسال اخبار و رویدادهای شهرش در جبهه نیز به زیبایی نقش آفرین رسالت هنری، رزمی و خبری خویش باشد كه با دشمن ناهراسی خود توانست تصاویر و لحظه های تاریخی از دفاع مقدس را خوب ثبت و ضبط كند.

 


او هنرمندی عاشق شهادت بود و پرچمدار راه سرخ امام حسین (ع) و امامت از شروع عملیات مسلم ابن عقیل تا عملیات كربلای 5، در دوسنگر مهم حضوری پر رنگ داشت، سنگر تبلیغ و سنگر هنر كه با ثبت گزارش ها و ضبط تصاویر عملیات های والفجر 8، كربلای 2، كربلای 4 و 5 ثابت كرد انسانی فكور، شجاع، اندیشمند و توانمند است و عاقبت در راه دفاع از دین و كشورش و در حالی كه هم سلاح در دست داشت و هم قلم، سیر نوش زلال چشمه شهادت شد و با كربلاییان دشت مقدس شلمچه بال گستر آسمان شهادت شد.

 

او در حالی در سال 1365 آسمانی شد كه در میان اصحاب رسانه و هنر نام آشنا بود، او نویسنده و كارگردانی توانمند و خطیبی پرشور بود كه مقالات فراوانی از او در مورد جبهه و جنگ به چاپ رسیده كه موضوع ایثار و شهید و شهادت در آن پر رنگ تر است.

 

نزدیك به 20 گزارش از عملیات های مختلف و مصاحبه با رزمندگان انجام داده كه بیشتر آنها در روزنامه های جمهوری اسلامی، خراسان، اطلاعات و كیهان به چاپ رسیده است.

 


او با سن كم، روح بزرگی داشت كه در مدت كوتاه زندگی اش بسیار با شكوه زیست، نوشت وخواند وگفت و رزمید برایش كلاس ومسجد ،سنگر وگردان عزیز بودند و زمانی كه در كربلای شلمچه سند سر بلندی ملتش را با خون امضا نمود یكی از فرماندهان بزرگ سپاه گفت :«امانی از نوابغ جبهه وجنگ بود كه از دست دادیم .»

 

در چند سال اخیر نیز دركاری ستودنی كتاب' میثم، روایتگرشلمچه'به چاپ رسیده است كه باز خوانی ومروربخشی از بینش ومنش آن عزیز بزرگ است، پژوهشی در خور كه با همت برادر پژ وهشگر وپر تلاش آن شهید فرزانه شادروز امانی در قالب خاطرات دوستان ، اقوام ،خانواده وهمرزمان آن شهید عزیز تدوین شده است.

 


كاری ارزنده وشایسته تحسین كه می تواند نگاه امروز فرزندان این دیار را به زلالی روزهای دیروز بگشاید تا بدانند «چه مردانی در آتش نفس تازه كردند » تا ما بمانیم.

 


آشنایی با شهید گرانقدر ، شهید محمد رضا امانی «میثم » آشنایی با یكی از مفاخر خراسان شمالی است كه می تواند الگویی برای دشمن ستیزی جوانان ایران عزیز باشد.

 

 

کد خبر 1082956

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha