باید در عزاداری به راه و رسم اهل بیت ملتزم باشیم

مولف کتاب«دراسه فقهیه لمعاییر العزاء الحسینی» گفت: در عزاداری باید به راه و رسمی که اهل بیت علیهم السلام در زمینه عزاداری برای ما ترسیم کرده اند، ملتزم باشیم.

«حجت الاسلام و المسلمین مسلم منفرد»، در گفت‌گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در تبریز، ضمن تسلیت ایام سراسر اندوه و ماتم محرم و شهادت امام حسین علیه السلام و یاران با وفایش به پیشگاه وجود نازنین پیامبر (ص) وحضرت امیرالمومنین(ع) و حضرت زهرای مرضیه (س) گفت: برپایی مراسمات عزاداری حفظ کننده آموزه های اهل بیت علیهم السلام می باشد و با توجه به جایگاه والایی که عزاداری دارد، دشمنان دین تلاش بزرگی برای از بین بردن یا انحراف ایجاد کردن در عزداری دارند.

مولف کتاب«دراسه فقهیه لمعاییر العزاء الحسینی» ، افراط گرایی را یکی از آفت های مهم عزاداری در سالیان اخیر و توطئه دشمنان اسلام عزیز عنوان کرد و افزود: باید برای جلوگیری از ترویج افراط‌گرایی در عزاداری به راه و رسمی که اهل بیت علیهم السلام در زمینه عزاداری برای ما ترسیم کرده اند، ملتزم باشیم.

وی، در ادامه با اشاره به انتشار کتاب «دراسه فقهیه لمعاییر العزاء الحسینی» در آستانه ماه مبارک محرم، به معرفی کتاب خود پرداخت و ادامه داد: این کتاب به زبان عربی نگارش یافته، و به بررسی فقهی معیارهای صحیح عزاداری حسینی می پردازد. همچنین در این کتاب، به نقد افراط‌گرایی در عزاداری و نقد ادله ترویج کنندگان این نوع عزاداری ها پرداخته شده است.

وی یادآور شد: در این کتاب سعی شده تا بحثی علمی، فقهی و تحقیقی ارائه کرده و در تمامی فصول و بخش های کتاب، از حدود بحث علمی خارج نشده و بایسته های علمی تحقیقی رعایت شود.

منفرد در ادامه با اشاره به مباحث فصول مختلف کتاب خود تصریح کرد: در فصل اول این کتاب به فلسفه نهضت حسینی، فلسفه عزاداری، ویژگی های عزاداری در زمان اهل بیت علیهم السلام و سیره اهل بیت علیهم السلام در زمینه آیین عزاداری پرداخته شده و همچنین شش دسته از روایاتی که به عزاداری توصیه کرده و الگوهای صحیح عزاداری را معرفی می نماید، مورد بررسی قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه در فصل دوم کتاب، افراط گرایی در عزاداری و انواع آن، مورد بررسی قرار گرفته، گفت:  در این فصل به صورت مبسوط به نقد ادله ترویج کنندگان افراط گرایی در عزاداری پرداخت شده و ده استدلال مروجین افراط گرایی در عزاداری مورد نقد و برسی علمی و فقهی قرار گرفته؛ استدلال هایی که مورد استناد مروجین اینگونه افراط گرایی ها قرار می گیرد ولی در مجامع علمی، کمتر به نقد و بررسی آن پرداخته شده است.

پژوهشگر و مولف جوان حوزه علیمه قم، تاکید کرد: در فصل سوم این کتاب به تبیین ادله حرمت قمه زنی به عنوان شایع ترین افراط گرایی در عزاداری پرداخت شده و سه دلیل عمده را در این زمینه ذکر کرده و مبسوط تبیین می‌کند.

گفتنی است، کتاب "دراسه فقهیه لمعاییر العزاء الحسینی _التطبیر نموذجا_" برای نخستین بار توسط نشر "هیئت امروز" منتشر شده و در اختیار پژوهشگران و محققین حوزوی و دانشگاهی و سایر علاقه مندان قرار می گیرد و علاقه مندان می توانند از طریق پیامک به شماره 09107566962 کتاب را تهیه نمایند.

کد خبر 1082960

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha