بسته برنامه مفصل هیئت‌ها برای محرم حسینی/ شبکه ۵۰۰ نفره مردمی رعایت پروتکل‌ها در عزاداری‌ها را ارزیابی می‌کنند

حجت‌الاسلام سهرابی با شرح برنامه‌های ماه محرم در هیئت‌های مذهبی استان تهران، گفت: شبکه ۵۰۰ نفره مردمی از بازرسان را برای کنترل نامحسوس رعایت پروتکل‌های بهداشتی در هیئت‌ها پیش بینی کرده‌ایم که به صورت مکانیزه اطلاعات را ثبت و ضبط می‌کنند.

به گزارش خبرنگار گروه قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، نشست خبری تشریح برنامه های ماه محرم سازمان تبلیغات اسلامی استان تهران صبح امروز (یکشنبه، 17 مرداد ماه) همزان با روز خبرنگار در محل این سازمان برگزار شد.

 

بنا بر این گزارش، حجت الاسلام والمسلمین «علی اصغر سهرابی» با بیان اینکه دستورالعمل های بهداشتی امسال ویرایش کمی نسبت به سال گذشته دارد، اظهار کرد: روح کلی این پروتکل ها حمایت همه ارگان های مرتبط برای برگزاری مراسم های مردمی محرم در شرایط حساس کرونا است چرا که اصل عزاداری پیش فرض گرفته شده و سال گذشته نیز علیرغم شرایط کرونایی محرمی به یاد ماندنی رقم خورد و هیئت ها بیش ار انتظار پروتکل های بهداشتی را رعایت کردند.

 

رعایت ۹۰ درصدی پروتکل ها در محرم سال ۹۹

 

مدیرکل تبلیغات اسلامی تهران ادامه داد: سال گذشته اطلاعات مربوط به این رعایت ها توسط اپلیکیشنی به صورت نقطه به نقطه پیمایش شد که نشان می داد بالای 90 درصد یعنی نزدیک به بخش های بیمارستانی و کادر درمان رعایت در هیئت ها و عزاداری های حسینی صورت گرفته است.

 

وی تصریح کرد: سال گذشته فضای باز 650 مدرسه در اختیار عزاداران در تهران قرار گرفت. همچنین بوستان ها، ورزشگاه ها و دیگر اماکن دارای ظرفیت نیز چنین کارکردی یافتند. امسال هم ارگان ها برای برگزاری مراسم محرم اعلام آمادگی کردند و مانعی در اختصاص فضای باز نداریم.

 

امسال در فضای بسته هم عزاداری برگزار می شود

 

وی درباره تغییرات امسال برگزاری مراسم های محرم بیان کرد: سال گذشته فقط اجازه برگزاری عزاداری در مراسم های باز وجود داشت اما امسال در فضاهایی با سقف حداقل شش متر ارتفاع و حضور یک چهارم جمعیت نیز این امکان وجود دارد. همچنین سال گذشته امکان دسته وری وجود نداشت اما امسال این امکان به صورت محلی فراهم شده اما همچنان تجمع دسته های عزاداری و جا به جایی بین شهری آنها ممنوع است.

 

حجت الاسلام سهرابی با بیان اینکه پذیرایی و برپایی ایستگاه های صلواتی همچنان ممنوعیتی دارد، گفت: این ممنوعیت بیشتر به دلیل ازدحام جمعیت و امکان شیوع کرونا است. رنگ بندی شهرها در اجرای پروتکل ها تاثیری ندارد و همه ملزم به اجرای آنها هستند.

 

مدیرکل تبلیغات اسلامی تهران درباره ارزیابی رعایت پروتکل ها در هیئت های مذهبی اعلام کرد: شبکه 500 نفره مردمی از بازرسان به صورت نامحسوس در هیئت ها حضور یافته و میزان رعایت ها را بررسی می کنند. نتیجه ارزیابی آنها از طریق مکانیزه ثبت و ضبط می شود و امکان بررسی آنلاین را فراهم می کند. سال گذشته نیز سلامت یاران حسینی چنین کردند و ما دو گزارش را یکی در نیمه دهه اول محرم و پس از پایان دهه اول به ستاد ملی مقابله با کرونا ارایه کردیم.

 

توجه به ظرفیت هیئت ها در سلامت روحی و جسمی مردم

 

وی با بیان اینکه تغییر پروتکل ها در پی شناخت بیشتر از این ویروس است، ابراز کرد: البته هیئت ها نیز انتظاراتی دارند و علاقه مند هستند همچون سایر فعالیت ها آنها نیز فعالیت داشته باشند. ما متعهد به رعایت پروتکل ها هستیم اما انتقاداتی نیز داریم چرا که توجه به هیئت ها به تلطیف معنوی فضای جامعه که ایمن سازی روحی و جسمی مردم را در پی دارد، کمک می کند.

 

برپایی نمایشگاه های محرمی برای هیئت ها و مساجد

 

حجت الاسلام سهرابی در بخش دوم از صحبت های خود درباره برنامه های پیش بینی شده برای محرم 1400 بیان کرد: برپایی نمایشگاه «عطر سیب» در میدان آیینی امام حسین (ع) از ۱۱ تا ۱۹ مرداد ماه ویژه هیئت های مذهبی و نمایشگاه «شمیم حسینی» در 15 نقطه از استان تهران ویژه مساجد و هیئت های شهرستانی به منظور تعیین اقلام اساسی مورد نیاز آنها انجام شده است.

 

وی با بیان اینکه در این نمایشگاه ها محصولات با تخفیفات ارایه می شود، گفت: در موضوع نظارت بر رعایت پروتکل های بهداشتی در هیئت ها سه شیوه تذکر، کمک گرفتن از نیروی انتظامی نهایتا اقدام قضایی را پیش بینی کرده ایم.

 

پویش های محرمی 

 

وی از اجرای پویش «نذر سلامت» خبر داد و افزود: این پویش به منظور تخصیص نذورات مردمی به تهیه اقلام بهداشتی و اعطای آن به هیئت ها پیش بینی شده و علاقه مندان می توانند با کد دستوری ستاره 4030 ستاره 128 مربع در آن شرکت کردند و نذورات خود را که نیت قطعی ندارد، به آن اختصاص دهد.

 

وی درباره دیگر پویش های محرمی اعلام کرد: پویش «نسل حسینی» به منظور حمایت از خانواده هایی که به تازگی صاحب فرزند شده اند یا فرزند آنها در آینده نزدیک به دنیا می آید با هدف تامین نیازهای مادر و نوزاد پیش بینی شده و علاقه مندان می توانند با کد دستوری ستاره 4030 ستاره 99 مربع در آن شرکت کنند.

 

مدیرکل تبلیغات اسلامی تهران اضافه کرد: پویش «نذر خون» نیز به منظور اهدای خون از طریق همکاری سازمان انتقال خون نیز در این ایام اجرا می شود. در این راستا 12 نقطه ثابت و 10 نقطه سیار برای اهدای خون پیش بینی شده و در شب تاسوعا و شب عاشورای حسینی نیز 10 نقطه ویژه به آنها افزوده می شود.

 

وی در ادامه بیان کرد: با ساماندهی مبلغان و مداحان روضه های مختصر محلی نیز مقابل منزل شهدا در مناطق محروم، شهرک های مسکونی و غیره نیز برگزار می شود. امسال کارخانجات را نیز مخاطب این برنامه قرار داده ایم.

 

وی از برگزاری اردوهای جهادی پزشکی تا تعامل مبلغان مردمی و پزشکان خبر داد و گفت: این اقدام قبلا تجربه شده و برکاتی نیز داشته. علاوه بر این اعزام مبلغان به نقاط آسیب زا که کمتر اقبال به آنها صورت گرفته را نیز در دستور کار داریم، سال گذشته اعزام به زندان ها انجام شد. امسال نیز با سازمان بهزیستی و نیروی انتظامی تعامل داریم تا با اعلام نیاز آنها مبلغان را به مراکز نگهداری معلولان و سالمندان و نیز کلانتری ها اعزام کنیم.

 

حجت الاسلام سهرابی از اجرای طرح زیر آسمان روضه در بوستان های مختص بانوان خبر داد و گفت: امروز یکشنبه 17 مرداد نیز از ساعت 16 و 30 تا 19 در نقاط مرکزی شهری مراسم سیاهپوشی و گرفتن اذن عزا از حضرت سیدالشهدا برگزار می شود که در تهران برج آزادی به صورت نمادین سیاهپوش خواهد شد.

 

سهرابی با اشاره به بحران جمعیت و فرزندآوری خاطرنشان کرد: این مسئله در عزاداری های محرم محور گفت و گو و تبلیغ قرار می گیرد و به منظور آن که مسابقه کتابخوانی از کتاب مثبت 3 در هیئت ها برگزار می شود تا حمایت ها اعم از مادی و معنوی به منظور فرزندآوری از جانب نهادها و ارگان ها و نیز مردم جذب شود. شعار مردمی این طرح و رویکرد نیز ما نسل به نسل در پناهت هستیم، است.

 

 

کد خبر 1082994

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha