خراسان جنوبی و تکرار ۳ رقمی‌های روزانه کرونا

دومین محرم زیر سایه شیوع ویروس کرونا در حالی فرا رسید که تعداد مبتلایان و فوت‌شدگان بر اثر ابتلا به بیماری کووید۱۹ با سرعت در حال افزایش است.

خبرگزاری شبستان- خراسان جنوبی؛ با آغاز محرم، کشور سپاه پوش شد و همزمان کرونا هر روز در کشورمان بیشتر جان می‌گیرد و آدم‌های زیادی را مظلومانه و غریبانه زیر خاک سرد مدفون می‌کند. این بیماری مرموز به مدد کم‌توجهی برخی افراد به بایدها و نبایدهای بهداشتی، بسیاری از استان‌ها را در وضعیت بحرانی و یا فوق بحرانی قرار داده است. افزایش تعداد مبتلایان در نقاط مختلف کشور و تکمیل ظرفیت تخت‌های بستری بیمارستان‌ها، کادر بهداشت و درمان و بیماران مبتلا به کرونا را با مشکلات زیادی مواجه کرده است و با روند پیش‌رو در افزایش تعداد مبتلایان شرایط دشوارتری در روزهای آینده پیش‌بینی می‌شود.

 

اکنون تبعات موج پنجم کرونا لحظه به لحظه سخت‌تر می‌شود و ۳۳۶ شهر وضعیت قرمز کرونایی دارند، مراجعات سرپایی به طرز عجیبی افزایش‌ یافته و در روزهای اخیر رکورد آمار بستری طی هفده ماه گذشته را داشتیم. ادامه رکوردهای پیاپی کرونا در موج پنجم جهش دلتا با درصد سرایت‌پذیری بالا به تهدید تازه‌ای بدل شده و این بیماری با جهش مکرر تهاجمی‌تر شده و انتقال‌پذیری‌اش افزایش می‌یابد.

 

در خیابان های شهر آنچه دیده نمی شود رعایت پروتکل های بهداشتی است هرکس کار خودش را می کند بدون آنکه به خطرات مرگبار دلتا کرونا توجه کند. بسیاری از مردم به خصوص نوجوانان حتی ماسک هم بر صورت ندارند. متاسفانه این روزها خیلی‌ها به هشدارها بی تفاوت شده اند. این را آمارها می گوید که میزان رعایت پروتکل های بهداشتی در کشور به ۳۸ درصد سقوط کرده است. گویا مردم چشمشان را به روی خطر و مصیبت بسته‌اند و عادی انگاری را پیشی گرفته‌اند.

 

 

روند افزایش موارد سرپایی و بستری کرونا در خراسان جنوبی

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند ابتدای هفته جاری در نشست ستاد استانی مدیریت کرونا از روند افزایشی موارد سرپایی و بستری کرونا در سطح استان خبر داد و گفت: در حال حاضر از سقف پیک چهارم گذشته‌ایم و با وضعیت فعلی به اوج پیک سوم در آبان سال گذشته که بسیار اذیت شدیم، نزدیک می‌شویم.

 

«محمد دهقانی فیروزآبادی» با بیان اینکه طی یک هفته گذشته ۲۸۹ مورد مبتلای جدید به کرونا در بیمارستان‌های استان بستری شدند، گفت: از ۹ تا ۱۵ مرداد ماه ۲۳ مورد فوتی کرونا در استان ثبت شد که ۲۲ نفر از این افراد جزو گروه سنی بودند که می‌توانستند واکسن کرونا را دریافت کنند اما ۱۷ نفر آنان مراجعه برای تزریق نداشتند.

 

وی ادامه داد: از این متوفیان کرونا سه نفر دوز اول و سه نفر هم که البته بیماری زمینه‌ای داشته‌اند، دوز دوم واکسن کرونا را دریافت کرده بودند.

 

ادامه تاخت و تاز دلتا کرونا در سایه عادی انگاری

در شبانه روز گذشته نیز ۴۸۳ بیمار جدید کرونا در خراسان جنوبی شناسایی شد و متاسفانه با ثبت ۲ مورد فوت جدید در استان تعداد فوتی‌های کرونا در استان به ۹۹۳ نفر رسید. بستری بیماران تنفسی نیز در استان از ۳۵۱ نفر در روز شنبه این هفته به ۴۴۸ نفر در روز گذشته رسیده که نشان از افزایش ۲۷ درصدی بیماران دارد. به گفته دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل ویروس کرونا در خراسان جنوبی، در موج پنجم کرونا میانگین سنی بیماران و متوفیان کرونا نسبت به پیک چهارم کاهش یافته است.

 

«غلامرضا شریف زاده» در ادامه افزود: میانگین فوتی‌های ناشی از کرونا نسبت به پیک چهارم کمتر است اما میانگین روزانه چهار نفر است که نسبت به جمیعت استان رقم بالایی است.

 

وی بیان کرد: در حال حاضر وضعیت خراسان جنوبی نسبت به استان سیستان و بلوچستان بدتر و نسبت به خراسان رضوی بهتر است اما به لحاظ جمعیت وضعیت خوبی نداریم که اگر این روند افزایشی ادامه داشته باشد حتما در بیمارستان‌ها با چالش مواجه خواهیم شد.

 

دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل ویروس کرونا در خراسان جنوبی گفت: براساس اعلام وزارت بهداشت در حال حاضر ۵۰ تا ۵۵ درصد دستورالعمل‌های بهداشتی رعایت می‌شود و تا زمانیکه این میزان به بالای ۸۰ درصد نرسد وضعیت کنترل نخواهد شد.

 

کارشناسان نیز تاکید دارند که عبور از این بحران سخت تنها با همراهی عمومی در رعایت دستورات بهداشتی پیشگیرانه و تعهد عملی یکایک شهروندان به ایفای مسئولیت اجتماعی خود میسر است. 

 

بیمارستان ولیعصر(عج) بیرجند از بیماران کرونایی سرریز شد

رئیس بیمارستان ولیعصر(عج) بیرجند نیز روز گذشته با اشاره به روند صعودی آمار بیماران کرونایی در استان به رسانه ها اعلام کرد که بیمارستان ولی عصر (عج) بیرجند تکمیل شده و مجبور به پذیرش در راهروها هستیم.

 

«علیرضا محمودی‌راد» در ادامه گفت: علی رغم افرایش تخت‌های بیمارستانی اما به دلیل روند صعودی آمار بیماران نیازمند به بستری وضعیت نگران کننده‌ای را پیش رو داریم.

 

وی با بیان اینکه در پیک قبلی بخش‌های گوش، چشم و حلق و بینی را به بیمارستان رازی منتقل کردیم و از ظرفیت این بخش‌ها برای بستری بیماران کرونایی استفاده شد، افزود: در پیک پنجم علاوه بر این بخش‌ها، بخش اطفال که در طبقه بالای بیمارستان بود نیز تخلیه شده و راهروهای بیمارستان هم برای بیماران تزریق موقت استفاده می‌شود.

 

رئیس بیمارستان ولیعصر(عج) بیرجند با اشاره به اینکه روزانه ۱۵ بیمار تزریق موقت پذیرش می‌شود، بیان کرد: بخش پشت آی سی یو را نیز برای پذیرش بیماران سرپایی آماده کرده‌ایم.

 

واکسن به هر شکل ممکن برای همه مردم تأمین شود

متاسفانه جولان بی‌رحمانه کرونا روزانه بیش از ۵۰۰ نفر را در کشور به کام مرگ می‌فرستد به‌طوری‌که دیروز رتبه ایران بر اساس تعداد موارد جدید ابتلا با بیش از ۴۲ هزار بیمار در رتبه اول و بر اساس تعداد فوتی‌ها در رتبه دوم جهان قرار گرفته است.

 

رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح دیروز (چهارشنبه) در سخنانی تلویزیونی درباره وضعیت و طغیان کرونا، لازمه مقابله با تغییر شکل و جهش ویروس را به‌کارگیری آرایش و شیوه‌های دفاعیِ جدید و محکم خواندند و گفتند: جان‌باختن بیش از ۵۰۰  تن در یک روز و داغدار شدن خانواده‌هایشان و همچنین ابتلاء ده‌ها هزار نفر به بیماری و مشکلات درمانی آنها حقیقتاً بسیار دردناک است و دل هر مسلمان و هم‌میهنی از این واقعه آتش می‌گیرد، بنابراین برای مقابله با این وضع وظایفی داریم.

 

 

ایشان ضرب‌الاجل یک‌هفته‌ای رئیس‌جمهور برای جمع‌آوری پیشنهادها و تصمیم‌گیری درباره آنها را کاری خوب برشمردند و افزودند: در رأس زمان تعیین‌شده، جواب قضیه با دقت سنجیده، و برای هر اقدامِ لازم با قاطعیت تصمیم‌گیری و به آن عمل شود.

 

همزمان با فرمایشات و تاکیدات رهبر معظم انقلاب بر تامین گسترده واکسن، رئیس جمهوری نیز از وزیر امور خارجه خواست تا اقدامات و پیگیری‌های لازم را برای تسریع و افزایش واردات واکسن به کشور انجام دهد. به دنبال تاکیدات بسیار موثر و ارزنده رهبر معظم انقلاب در موضوع ضرورت اتخاذ تصمیمات فوری و موثر برای مقابله گسترش جهش وار ویروس کرونا در سطح کشور، سردار«حسین سلامی» فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیز از اجرای طرح دوباره محله محور شهید حاج قاسم سلیمانی با همکاری بسیج مستضعفین، سپاه های استانی و وزارت بهداشت خبر داد.

 

در چنین وضعیتی با فرا رسیدن دومین ماه عزای سالار شهیدان در شرایط کرونایی، توجه به رعایت دقیق شیوه نامه های بهداشتی در آیین های عزا بیش از پیش مورد تاکید است چرا که اولویت اول در برگزاری آیین عزاداری سالار شهیدان حفظ سلامت مردم است.

 

برهمین اساس هیات‌های عزاداری، نهادهای تبلیغی و دستگاه‌های مسئول، برنامه‌های ویژه‌ای برای برگزاری متفاوت مراسم عزای اباعبدالله(ع) تدارک دیده‌اند. بنابر اعلام اداره‌کل تبلیغات اسلامی استان خراسان جنوبی تمام مراسم‌های عزاداری در محرم با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و در فضای باز برگزار خواهد شد. همچنین توصیه‌ شده که مدت‌ زمان برگزاری مراسم‌ها طولانی نباشد و عزاداری‌ها تا پیش‌از نیمه‌شب پایان پیدا کند.

 

پایگاه‌های بهداشتی جایگزین ایستگاه صلواتی محرم

همین موضوع سبب شده که حدود هزار و ۳۴۰ هیاتی که در استان فعال هستند، اقدام به تجهیز و تدارک فضای باز برای حضور مردم و رعایت فاصله اجتماعی کنند. در بیش از ۸۰ هیاتی هم که در مرکز استان فعالیت دارند برنامه‌ریزی لازم برای حضور عزاداران با پوشش ماسک بهداشتی و به تعداد محدود را انجام داده‌اند تا هم یاد شهدای کربلا را گرامی بدارند و هم امکان شیوع کرونا را به کمترین اندازه برسانند.

 

بنا به گفته مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان جنوبی برای حفظ سلامت عموم مردم در محرم امسال به جای ایستگاه‌های صلواتی پایگاه‌های فرهنگی و بهداشتی در سطح شهر خواهیم داشت که در این پایگاه‌ها اقلام بهداشتی و فرهنگی به جای شربت و چای و … بین مردم توزیع می‌شود.

 

حجت الاسلام«احمد رضایی» در زمینه دسته‌روی هیأت‌های مذهبی تصریح کرد: دسته‌روی هیأت‌ها از یک روستا به روستای دیگر یا از شهر به شهر دیگر ممنوع است و هیأت‌ها تنها در محدوده محله خود می‌توانند حرکت داشته باشند.

 

 

وی از ممنوعیت برخی از مراسم‌های سنتی همچون بیل زنی در خوسف در راستای حفظ سلامت مردم و جلوگیری از تجمعات خبر داد و افزود: همچنین برنامه عزاداری ظهر عاشورا در محل قتلگاه بیرجند با حضور محدودی از افراد برای انعکاس در صدا و‌سیما برای استفاده عموم برگزار خواهد شد.

 

مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان جنوبی در مورد توزیع نذورات ماه محرم، گفت: تأکید ما به هیأت‌های مذهبی این بوده است که برای پرهیز از تجمعات نحوه توزیع نذورات به صورت بسته بندی و یا بیرون بر باشد.

 

نکته پایانی

این روزها همه ما با ایام سوگواری و عزاداری و گرامیداشت قیام عظیم کربلا و حضرت سید الشهدا (ع) و یارانش روبرو هستیم. چه کنیم تا هم عزاداری‌ها انجام شود و هم به واسطه گسترش بیماری که می‌تواند منجر به مرگ بیشتر و یک فاجعه انسانی شود، مدیون حق الناس نشویم؟

 

همه باید باور کنیم که شرایط انتقال ویروسی که در حال حاضر در کشور در گردش است با ماه‌های قبل متفاوت است. در حال حاضر افرادی‌که به ویروس آلوده هستند و شاید خود آن‌ها نیز از آن اطلاعی نداشته باشند، با عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی با سرعت بسیار بالا و در زمانی کوتاه موجب انتقال ویروس می‌شوند. بنابراین از همه مردم عزیز انتظار است که برای عزاداری‌های حسینی امسال، هر خانواده، خانه خود را به عنوان محل عزاداری در نظر گرفته و ضمن بهره‌گیری از صدا و سیما و ظرفیت فضای مجازی از حضور در سایر مکان‌ها جدا خودداری فرماید. در صورتی هم که به هر دلیلی در این مراسم‌ها شرکت می کنید، فقط و فقط در مراسم‌هایی شرکت فرمایید که در فضای باز و با داشتن ماسک و رعایت فاصله حداقل ۲ متر از یکدیگر انجام می‌شود.

 

تلاقی محرم و این وقایع، بی‌تردید یک آزمایش بزرگ الهی برای همه ماست؛ این‌که بتوانیم در عین حفظ دستورالعمل‌های بهداشتی و مراقبت از جان برادران و خواهرانمان، محرمی پرشور و آگاهی‎بخش داشته‌باشیم؛ این‌که بتوانیم شور حسینی را در پرتو عقلانیتی که سالار شهیدان(ع) به همه دوستدارانش آموزش می‌دهد، شکوفا کنیم و با رعایت حق‎الناس، هم جامعه را از گسترش ویروسی منحوس در امان بداریم و هم ارادتی را که به راه و مرام امام شهیدان(ع) داریم، ابراز کنیم.

 

 

 

کد خبر 1083747

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha