رخت عزای حسین(ع) بر تن گلستان

از روزهای گذشته بچه های هیئتی و مسجدی لباس سیاه خود را آماده کردند و رخت عزای حسینی را با نصب پرچم و پارچه های سیاه بر تن شهر گرگان کردند.

خبرگزاری شبستان -گرگان، داود خاندوزی؛ در سیاهه های کرونا و مشکلات معیشتی نوای یا حسین (علیه السلام) دلگرمی بر تمام تن های رنجور این روزهای مردم مومن نگارستان ایران است.

 

شاید محرم همان بارقه ای امیدی باشد که در این روزها حال و هوای ما را خوب می کند و مقداری بین ما و مصائب و مشکلات روز مره دنیا فاصله بیاندازد.

 

این روزها مردم شهر دارالمومنین (علیه السلام) دلتنگ آن هستند که در سوگواره های حسینی شور بیافرینند اما به واسطه حفظ سلامت مردم تصمیم گرفتند که شور را با شعور حسینی گره بزنند و مراسمات عزاداری را مطابق دستورالعمل های ستاد کرونا برگزار کنند.

 

در این ایام که برگزاری مراسمات سوگواری حسینی با تجمعات زیاد مورد تاکید مسئولان بهداشت نیست شاهد آن هستیم که فضای شهر بیش از گذشته در محرم امسال سیاه پوش شده است.

 

از روزهای گذشته بچه های هیئتی و مسجدی لباس سیاه خود را آماده کردند و تصمیم گرفتند که بر تن شهر نیز لباس سیاه ماتم و عزای حسینی بپوشانند.

 

بسیاری از هیئت ها و مساجد که فضای مناسبی برای برگزاری و تکریم عزاداران حسینی در ایام کرونا نداشتند از ظرفیت مدارس و فضاهای باز استفاده کردند و این مهم نشان می دهد که هیئت های مذهبی گلستان به دنبال این نیستند که سلامتی مردم به تاخیر بیفتد.

 

در روزهای نخستین محرم نوای یا حسین (علیه السلام) از کوی و محلات مختلف استان گلستان به گوش می رسد و این مهم بیانگر آن است مردم پس از تحمل رنج های کرونایی تشنه معرفت حسینی هستند.

 

حتی برج گرگان نیز این روزها سیاه پوش عزای حسینی است و مردم شهر دارالمومنین با نصب پرچم و بیرق عزاداری حسینی خود را آماده خودسازی در ماه محرم و صفر کردند.

 

گرچه در این ایام مسئولان استان گلستان به مردم توصیه می کنند که از تجمعات دوری کنند اما مسئولان فرهنگی شهر در تلاش هستند که شور را با شعور حسینی گره بزنند و مراسمی در خور شان اباعبدالله الحسین (علیه السلام) در ایپدمی کرونا برگزار کنند.

 

*توصیه مسئولان ستاد کرونا به رعایت پروتکل های بهداشتی در محرم

توصیه مسئولان ستاد کرونای استان گلستان به هیئت های مذهبی نیز رعایت پروتکل های بهداشتی است، «هادی حق شناس» استاندار گلستان در این باره می گوید: برای برگزاری مراسمات عزاداری مجوز برگزاری مراسم در فضای باز  با یک سوم ظرفیت و در فضای مسقف به شرط آنکه ارتفاع و شرایط لازم برگزاری را داشته باشد با یک چهارم ظرفیت از سوی ستاد ملی کرونا صادر شده است.

 

استاندار گلستان به همراهی هیئت های مذهبی در اپیدمی کرونا با مسئولان بهداشتی اشاره کرد و گفت: توصیه ما این است که تمامی  پروتکل های بهداشتی در مراسم در نظر گرفته شود و اگر مراسم عزاداری در مکان های مسقف صورت می گیرد حتما هماهنگی لازم با بهداشت هیئت های مذهبی انجام دهند.

 

حق شناس یادآور شد: سازمان تبلیغات اسلامی متولی برگزاری مراسمات محرم است و در شرایط بدی قرار داریم و انتظار داریم که مردم نیز در این ایام با مسئولان ستاد کرونا همکاری کنند.

 

*مسئولان دراقامه فرهنگ حسینی پیشگام هستند

حجت الاسلام «عباسعلی گرزین»، مدیرکل تبلیغات اسلامی استان گلستان نیز در این باره می گوید: در روز گذشته در طی مراسمی نمادین سیاه پوشانی یکی از نمادهای شهر گرگان در ماه محرم با حضور مسئولان برگزار شد.

 

مدیرکل تبلیغات اسلامی گلستان ادامه داد: در این شرایط کرونایی تلاش کردیم با تعداد محدود این مراسم را برگزاری کنیم و هدف ما این است که نشان دهیم مسئولان در خط فرهنگ حسینی و اقامه فرهنگ حسینی پیشگام هستند.

 

حجت الاسلام گرزین بیان کرد: سازمان تبلیغات اسلامی در این ایام که برگزاری مراسم های حسینی محدود شده تلاش به سیاه پوشی شهرهای استان کرده تا بتوانیم نمادهای حسینی در شهر به صورت چشمگیر نمایان و برافراشته باشد.

 

وی افزود: شعار محوری امسال سازمان تبلیغات اسلامی به عنوان یک فرهنگ و عرض ارادت و پیمان بستن با اباعبدالله الحسین (علیه السلام) این است که «یا حسین (علیه السلام) ما نسل به نسل در پناهت هستیم » و همانطور که گذشته ها بزرگان ما محبت حسینی را به ما منتقل کردند با اقامه فرهنگ حسینی این فرهنگ آزادی خواهی را به نسل آینده منتقل خواهیم کرد.

 

* خیمه های عزاداری حسینی پناگاهی بر تمام آلودگی هاست

حجت الاسلام «محمود ترابی» امام جمعه گنبدکاووس خیمه های عزاداری امام حسین (علیه السلام) را پناگاهی برای مردم برشمرد و تاکید کرد: اهل البیت (علیهم السلام) با کوچکترین بهانه‌ای دست ما را می‌گیرند و ما را از تمام آلودگی‌ها به یک باره نجات می‌دهند.

 

امام جمعه گنبدکاووس متذکر شد: بیاییم قدر این مجالس و این گریه‌ها را بدانیم و با حضور در مجلس حضرت سید الشهداء (علیه السلام) و با گریه بر مصیبت ایشان جانمان را صیقل دهیم.

 

گفتنی است، هیئت های مذهبی برای حفظ سلامتی مردم در تلاش هستند که از بستر فضای مجازی بهره ببرند و همچنین یکی از ابتکارات این روزهای مداحان و تشکل های دینی و مذهبی برگزاری روضه های خانوادگی است تا از این طریق حال و هوای شهر را با محرم گره بزنند.

 

کد خبر 1083788

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha