سیستم آبیاری نوین در سه هزار هکتار زمین کشاورزی اجرایی می شود

مدیر امور آب، خاک، فنی و مهندسی سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی گفت: امسال اجرای طرح تجهیز سه هزار هکتار زمین کشاورزی برنامه ریزی شده که در این زمینه ۷۵ میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

«سید ابراهیم سیدی» در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان اظهارداشت: برای اجرای سیستم های آبیاری نوین در بخش کشاورزی استان، امسال ۷۵ میلیارد تومان اعتبار پیش بینی شده که در صورت تخصیص، اجرا خواهد شد.

 

مدیر امور آب، خاک، فنی و مهندسی سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی گفت: دولت، حمایت های خوبی از اجرای سیستم آبیاری نوین در زمین های کشاورزی دارد، به طوری که دولت ۸۵ درصد و کشاورز ۱۵ درصد از هزینه ها را تامین می کند.

 

وی خاطرنشان کرد:  در صورت تجمیع و یکپارچگی اراضی تحت شُرب یک منبع آبی، کمک دولت به ۱۰۰  درصد می رسد و کشاورز هزینه ای پرداخت نمی کند.

 

سیدی تصریح کرد: کشاورزان با تشکیل تعاونی و یکپارچه کردن اراضی می توانند از این فرصت استفاده کنند و این اقدام کمتر در استان انجام شده است.

 

وی خاطرنشان کرد: کمک بلاعوض اجرای سیستم آبیاری نوین در هر هکتار به شیوه قطره ای ۴۰۰ میلیون ریال و در شیوه بارانی ۳۰۰ میلیون ریال و کم فشار ۱۵۰ میلیون ریال است که ۸۵ درصد هزینه طرح تا حداکثر مبالغ مذکور توسط دولت و الباقی سهم بهره بردار است.

 

سیدی با بیان اینکه خرده مالک بودن اراضی یک مشکل دیگر در زمینه تجهیز زمین های کشاورزی به سیستم آبیاری نوین است، افزود: کشاورزان با تجمیع اراضی در قالب شرکت تعاونی هزینه ای برای این طرح نمی پردازند.

 

وی گفت: در حال حاضر بیش از ۳۸ هزار هکتار از زمین های کشاورزی استان معادل ۳۰ درصد کل اراضی آبی استان و ۴۰ درصد اراضی  مستعد به سیستم آبیاری نوین مجهز شده است.

 

مدیر امور آب، خاک، فنی و مهندسی سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی افزود: با اجرای این طرح ها راندمان آبیاری در طرح های کم فشار ۶۵ درصد، آبیاری بارانی ۷۵ درصد و قطره ای نیز ۸۵ درصد خواهد رسید.

 

 

کد خبر 1083928

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha