برخی از قوانین استقلال و عملکرد کانون وکلا را زیر سوال می برد

زارع مهرجردی با اشاره به اهمیت استقلال کانون وکلا و توجه ویژه برای رسالت این کانون گفت: برخی از قوانین استقلال و عملکرد کانون وکلا را زیر سوال می برد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از یزد، علی زارع مهرجردی، رئیس کانون وکلای دادگستری استان یزد امروز در نشست خبری در جمع اصحاب رسانه استان یزد گفت: کانون وکلا دو نوع کارکرد صنفی و اجتماعی دارد که در بخش صنفی پذیرش، تربیت و به کارگیری وکلا دنبال می شود.

 

وی افزود: دو شیوه پذیرش وکیل شامل انجام آزمون وکالت از طریق سازمان سنجش و همچنین ماده 8 قانون استقلال وکلا است که هر کدام از آنها دارای چالش هایی است  و ما سعی کرده ایم در این قالب ها به بهترین وجه فعالیت کنیم.

 

رئیس کانون وکلای دادگستری استان یزد بیان کرد: قرار دادن پذیرش وکیل در خارج از چارچوب اصلی آن به عنوان یکی از آسیب هایی است که باعث ایجاد مفاسدی نیز می شود که باید از این بستر جلوگیری شود.

 

زارع ادامه داد: 700 هزار بیکار تحصیل کرده حقوق داریم که برخی از اقدامات از جمله ورود برخی از افراد از خارج چارچوب باعث شده مشکلات متعددی را در این زمینه داشته باشیم.

 

وی بیان کرد: ما باید از به کارگیری دوباره افراد در نهاد وکالت جلوگیری کند و طرح ارائه کنیم که از آن جلوگیری شود.

 

رئیس کانون وکلای دادگستری استان یزد گفت: وظیفه دوم ما تربیت وکیل است که در بسترهای کانون  و همچنین دستگاه قضا صورت می گیرد که این نیز نیازمند سازوکار و زیر ساخت است .

 

زارع خاطرنشان کرد: فعالیت سوم ما شامل نظارت بر رفتار وکیل است که پس از دریافت پروانه توسط وکلا سعی کرده ایم این نظارت را داشته باشیم و به خصوص در این زمینه سخت گیر هستیم تا از افرادی که با رفتار خود حیثیت وکلا را خدشه دار می کنند جلوگیری شده و با آنها برخورد کنیم.

 

وی افزود: متاسفانه در این زمینه اخیرا دستگاه قضا با وجود این که امر نظارت به عهده کانون های وکلا است و تصریح قانونی دارد دستورالعملی را مبنی بر نظارت بر وکلا ایجاد کردند و معاونت نظارت بر رفتار وکلا ایجاد شد که همین امر استقلال کانون وکلا را زیر سوال می برد و به نوعی چالشی برای ما است.

 

رئیس کانون وکلای دادگستری استان یزد بیان کرد: یکی از مهمترین کارویژه ها ما وظایف مدنی و اجتماعی است که کمتر تبیین شده است.

 

زارع ادامه داد: عدم فرهنگ سازی مراجعه به وکیل یکی از مشکلاتی است که باعث شده ما نتوانیم از ظرفیت کانون وکلا استفاده کنیم زیرا هر وکیل در سال بایستی با عنوان وکیل معاضدتی در این مسیر گام بردارد.

 

وی بیان کرد: کلینیک های حقوق شهروندی، حقوق کودک، حقوق خانواده به عنوان بخشی دیگر از خدمات ما در کانون وکلا است که تفاهم نامه مختلفی را در این زمینه منعقد کردیم و خود را مکلف کردیم که در قبال افراد آسیب پذیر جامعه اقداماتی انجام دهیم.

 

رئیس کانون وکلای دادگستری استان یزد گفت: مشاورین غیر حقوقی را به خدمت گرفتیم که خدمات لازم را ارائه می دهند.

 

زارع خاطرنشان کرد: در کنار آن به مباحث حقوق عامه از جمله پیگیری مسائل آب دراستان را داشتیم که در این راستا با اقدامات قضایی نیز آن را پیگیری می کنیم.

 

وی با اشاره به چالش های حوزه وکالت گفت: در دو بخش قانون گذاری و قضایی و اجرایی دارای مشکلاتی هستیم که مدتی است از هر سه حوزه با مشکلاتی مواجه هستیم.

 

رئیس کانون وکلای دادگستری استان یزد بیان کرد: در یک سال گذشته بارش طرح هایی بر نهاد وکالت داشتیم که برخی از آنها تکراری و متناقض بود که طرح تسهیل صدور مجوز کسب و کار، طرح اصلا قانون استفاده از نمایندگان حقوقی، طرح ساماندهی موسسات حقوقی، طرحالحاق به تبصرهه 55 قانون وکالت، طرح اصلاح فانون وکلا از جمله آنها است.

 

زارع ادامه داد: وکیل فردی تخصصی است و باید کار تخصصی نیز انجام دهد اما این که به جای این قشر افراد دیگری را قرار دهیم و کارمندی به نام نماینده حقوقی بگیریم به نحوی غصب جایگاه وکالت است.

 

وی بیان کرد: طرح ساماندهی موسسات حقوقی از جمله اقدامات دیگری است که ما را با چالش روبرو کرده است و باعث ایجاد مشکلات می شود.

 

رئیس کانون وکلای دادگستری استان یزد گفت: 1088 نفر تعداد ثبت نام شدگان آزمون وکالت یزد بودند که تعداد پذیرش امسال ما 80 نفر بودند و امسال نیز 110 نفر بودند که 30 درصد به ایثارگران  و مابقی آزاد است.

 

کد خبر 1084074

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha