مسجدسلمان؛ اثری ماندگار از استاد لرزاده

مسجد سلمان یکی از مساجد تاریخی استان تهران است که به دست استاد لرزاده ساخته شد و در سال ۸۶ به ثبت ملی رسید.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان،مسجد سلمان توسط استاد حسين لرزاده در سال 1326 ساخته شد، مسجدي بدون گنبد و مناره و داراي تمام ارزش‌هاي معماري سنتي همراه چهارتاقي‌هايي بود كه نشان از دوره‌ي ساساني داشتند.

 

 این مسجد در خیابان ۱۷ شهریور، بالاتر از میدان خراسان، حد فاصل کوچه‌های تشکری و فریدوند ساخته شد.این اثر در تاریخ ۳ خرداد ۱۳۸۶ با شمارهٔ ثبت ۱۹۱۶۹ به‌عنوان یکی از آثار ملی به ثبت رسید  بانی و واقف مسجد حاج محمد یخچالی اولنگ تهرانی از یخچال‌داران مشهور تهران قدیم بود.

 

 

بنایی که به دست حسین لرزاده ساخته شده بود، بدون گنبد و مناره بود و دارای تمام ارزش‌های معماری سنتی همراه با چهارتاقی ها بود که نشان از دورهٔ ساسانی داشتند. سقف شبستان مسجد به‌صورت سه‌تاق کجاوه‌ای در کنار هم با تزئینات معرق کاشی و آجر در تاق بود و تاق وسط مسجد نیز بر چهار ستون قرار داشت. همچنین حیاط مسجد دارای یک پوشش مدرن شیشه‌ای با  پایه‌های فلزی بود.

 

 

مسجد سلمان  دارای طاق پوش دار با دو بادگیر ، اولین مسجدی که بر روی حصار ناصری ساخته شد. سلمان فارسی از صحابه پیامبر بود که دستور ساخت خندق را داد و نکته جالب آنکه مسجد سلمان بر روی حصار و خندق ناصری (ناصرالدین شاه) بنا شد.

 

 

 

 

 

کد خبر 1084391

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha