امر به معروف جوهره اصلی قیام امام حسین ‌(ع)

«امر به معروف و نهی از منکر» یک تکلیف شرعی عمومی برای حفظ احکام اسلام و سلامت جامعه است و هر فردی از آحاد مردم، باید خود را در برابر گسترش نیکی و ارزش ها و برچیده شدن ضد ارزش ها، زشتی ها، گمراهی و فساد مسئول بداند.

خبرگزاری شبستان_خراسان جنوبی: یکی از ارکان اساسی اسلام مقوله امر به معروف و نهی از منکر است که خود ضامن برپا داشتن همه فرایض اسلامی است، این مهم باید در جامعه احیا و فرهنگ سازی شود تا هر فردی از آحاد مردم، خود را در برابر گسترش نیکی و ارزش ها و برچیده شدن ضد ارزش ها، زشتی ها، گمراهی و فساد مسئول بداند.  

طبق فرموده مقام معظم رهبری «امروز فقط جنگ نظامی نیست؛ اما همه تهاجم های دیگر، با شدّت کم سابقه ای وجود دارد. در مقابل این تهاجم، این جامعه اسلامی، باید زنده، هوشیار، آسیب ناپذیر، پرامید، آماده مقاومت، آماده ضربه زدن و به صورتِ یک موجود زنده مقاوم بماند و مقاومت کند. این، چگونه ممکن است؟ این است که بنده موضوع امر به معروف و نهی از منکر را مطرح کردم. موضوع امر به معروف که موضوع جدیدی نیست. این، تکلیف همیشگی مسلمانان است. جامعه اسلامی، با انجام این تکلیف زنده می ماند. قوام حکومت اسلامی، با امر به معروف و نهی از منکر است، که فرمود: اگر این کار نشود، آن وقت «لَیسلِّطَنَ اللَّه عَلَیکم شِرارُکم فَیدْعُوا خِیارُکم فلا یسْتَجابُ لَهُم» قوام حکومت اسلامی و بقای حاکمیت اخیار، به این است که در جامعه امر به معروف و نهی از منکر باشد».

 

یک تکلیف شرعی عمومی برای حفظ احکام اسلام و سلامت جامعه، «امر به معروف و نهی از منکر» با رعایت شرایط آن است و صرف توهم این که این امر، موجب بدبینی فاعل منکر یا بعضی از مردم نسبت به اسلام می شود؛ نمی تواند دلیلی باشد بر اینکه این وظیفه‌ی بسیار مهم ترک شود.

 

سردار« علی قاسمی»، دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر خراسان جنوبی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان با اشاره به اینکه هدف قیام امام حسین(ع) امر به معروف و نهی از منکر بود، اظهار کرد: شرایط زمانی و جامعه آن زمان، به حدی رسیده بود که امام حسین (ع) با قیام خودشان پیام امر به معروف و نهی از منکر را به مردم رساندند، چراکه ظواهر جامعه از مسیر اسلام و دین پیامبر منحرف شده بود و آن حضرت برای زنده نگه داشتن دین اسلام و ارزش های آن قیام کردند.

 

وی با بیان اینکه روشن است که قیام امام حسین (ع) و هدف نهضت عاشورا برای امر به معروف و نهی از منکر و در مسیر حق بود، ادامه داد: هم اکنون ما در سبک زندگی اسلامی الگو داریم، الگوی ما برای خواهران حضرت فاطمه(س) و حضرت زینب(س)، علمای برجسته و مادران شهید است و برای آقایان الگوی مناسب در مبارزه با طاغوت، مفسدین و آزادی سید الشهدا(ع)، و در حکومت داری، حضرت علی(ع) است.

 

قاسمی تصریح کرد: لذا دین ما در همه بخش های زندگی و برای سبک زندگی اسلامی، الگو دارد که باید از این الگوها در برخورد، رفتار، جلسات خانوادگی، تربیت فرزندان و در مباحث مدیریتی و اقتصاد از آنها بهره بگیریم.

 

از بی خیالی عده ای در امر به معروف و نهی از منکر رنج می بریم

وی با اشاره به اینکه عده ای روحیه نقدپذیری و امر به و معروف و نهی از منکر را ندارند، افزود: امر به معروف یک تکلیف وجدانی است و هر جا یک منکر مشاهده می کنیم باید امر به معروف و نهی از منکر کنیم و اکنون ما از بی خیالی برخی در امر به معروف و نهی از منکر رنج می بریم.

 

نداشتن «وحدت گفتمان»، از چالش‌های امر به معروف و نهی از منکر

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر خراسان جنوبی تصریح کرد: مقصر اصلی «بی خیالی» در مقوله امر به معروف و نهی از منکر مسئولانی هستند که در راس این جامعه نقدپذیر نیستند، بنابراین باید مسئولان؛ باید ظرفیت انتقادپذیری خود را بالا ببرند تا متولیان؛ امر به معروف و نهی از منکر را دنبال کنند، به هر حال تکلیف از عموم مردم ساقط نیست و باید در هر شرایطی امر به معروف و نهی از منکر را انجام دهیم.

 

قاسمی افزود: ترویج روحیه جهادی در بین مسئولان باید گفتمان سازی و همه گیر شود مسئول باید روحیه جهادی را انتخاب و سپس آن را تبدیل به گفتمان کند، این موضوع در بین جوانان و دانشجویان تقریبا گفتمان سازی شده اما باید ترویج و ادامه یابد. در تقویت روحیه جهادی بنا بر تاکیدات مقام معظم رهبری باید همه بپذیریم که روحیه جهادی لازمه نجات کشور است.

 

مطالبه آموزش امر به معروف و نهی از منکر در رسانه ملی

وی در ادامه اشاره ای به فرهنگ سازی این واجب فراموش شده کرد و افزود: باید همگان قانون امر به معروف و نهی از منکر را بخوانند و این قانون در دسترس همه باشد، همه مردم و علاقه مندان باید آموزش هایی ببیند که بسیاری از رسانه ها این اقدام را انجام داده اند و باید به آن بپردازند، جامعه باید قبول کند که امر به معروف و نهی از منکر یک رسالت همگانی است، جامعه هنوز این مهم را قبول نکرده است و می پندارد امر به معروف و نهی از منکر ویژه بسیجیان است.

 

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر خراسان جنوبی با بیان اینکه در کنار امر به معروف و نهی از منکر، جامعه باید پذیرش ارشاد داشته باشد، تصریح کرد: نگرانی ما از این حیث است که عده ای ناراحت می شوند و با کسی که امر به معروف می کند برخورد می کنند.

 

شعبه ویژه حمایت از آمرین به معروف در بیرجند راه اندازی می شود

قاسمی ادامه داد: قانون حمایت از آمرین به معروف و ناهیان از منکر پیش بینی شده و شعبه ویژه دادستانی در بیرجند برای حمایت از آمرین به معروف راه اندازی می شود.

 

وی اضافه کرد: امر به معروف و نهی از منکر یک تکلیف قانونی است و بهترین شیوه، همان تذکر لسانی است که در این مورد هم کوتاهی می شود.

 

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر خراسان جنوبی با بیان اینکه مبارزه با فساد کار پلیسی می طلبد، چراکه فساد ها مخفی هستند، گفت: در مقوله امر به معروف و نهی از منکر باید به صورت تبلیغی کار کنیم، لذا برای مبارزه با فساد، تمام نیروهای امینتی، سازمان بازرسی و ... باید پای کار بیایند.

 

عامه مردم تخلفات مسئولان را گزارش دهند

قاسمی از عموم مردم خواست تا تمام خبرها و تخلفات مسئولان را به ستاد امر به معروف و نهی از منکر به شماره های  113 و 114  منعکس کنند و ادامه داد: ما پلیس مبارزه با مفاسد اقتصادی داریم لذا مردم بی تفاوت نباشند و تخلفات را اسرع وقت برای پیگیری اطلاع رسانی کنند.

 

هدف نهضت عاشورا امر به معروف و نهی از منکر است

حجت الاسلام «غلامحسین نوفرستی»، قائم مقام نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی هم در گفتگو با خبرنگار شبستان با اشاره به اینکه مهمترین هدف قیام امام حسین (ع) امر به معروف و نهی از منکر بوده است، اظهار کرد: معروف یعنی هر کار نیکی که هم عقل و هم شرع آن را تایید می کند و منکر یعنی آنچه که نکوهیده است.

 

 

وی افزود: رسالت همه انبیاء و ائمه در طول تاریخ این بوده که بشر را به سمت خوبی ها و ارزش ها جهت دهند، لذا یکی از هدف های نهضت سیدالشهدا؛ امر به معروف و نهی از منکر بوده چراکه جامعه به سمت فساد، زشتی ها، بی عدالتی ها در حال حرکت بود.

 

حجت الاسلام نوفرستی با بیان اینکه امام حسین (ع) در صحنه کربلا می فرمایند: «به حق عمل نمی شود و مردم از باطل روی گردان نیستند»، افزود: در آن زمان مردم به ارزش ها و خوبی پشت می کنند و جامعه به سمت ظلم ها و فسادها در حال حرکت بود، در چنین وضعیتی است که جامعه باید به بشارت برسد و مسیر حرکت بشر تغییر کند.

 

وی تصریح کرد: دشمنان، کفار و منافقان؛ مخالف حرکت اسلام و به دنبال سلطه بر بشر در راستای منافع خودشان هستند و با حرکت ائمه مخالف می کنند، همچنین در فضای مجازی و حقیقی دو جبهه وجود دارد جبهه ای موافق ارزش ها و خوبی ها و جبهه ای مخالف انبیاء و ائمه و نهضت عاشورا هستند، لذا جبهه مخالف با نیرنگ، فریب و تخریب سعی دارند فضا جامعه را به سمت منافع خود سوق دهد.

 

قائم مقام نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی ادامه داد:  هنر این است که ما در این زمان از تاریخ، مسیر حق را بشناسیم و در آن مسیر حرکت کنیم؛ جریان عاشورا چراغ هدایت و نجات است و باید در این مسیر تلاش کنیم.

 

مسئول حقیقت پذیر امر به معروف را می پذیرند

حجت الاسلام نوفرستی با بیان اینکه امر به معروف و نهی از منکر زمانی که مسئولان به دنبال حقیقت باشند؛ در روحیه آنها تاثیرگذار است، گفت: اما افرادی هستند که منافع آنها این است که حرام خوری داشته باشند و بتوانند از وضعیت ناآگاه جامعه استفاده کنند، طبیعی است تا کسی این افراد را بشارت ندهد کار خودشان را می کنند.

 

وی تصریح کرد: امر به معروف و نهی از منکر، باید به نحوی باشد که اثرگذار باشد، هوای نفسانی در جریان لیبرال و تفکر غرب گرایی آنقدر حجاب شده که سخن حجت خدا هم بر روی آنها اثر نمی گذارد، امروز هم عده ای سران جبهه نفاق و کفر هستند و منافعی در کشور دارند که وقتی می خواهیم راه را نشان آنها دهیم، منافع خود را در خطر می بینند و امر به معروف را نمی پذیرند.

 

قائم مقام نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی ادامه داد: عامه مردم با امر به معروف و نهی از منکر جایگاه حقیقی خود را پیدا می کنند و به سمت دین، ارزش ها و خوبی ها حرکت کرده و از جریان جبهه حق استقبال می کنند، اما وقتی کسی بر حقیقت پشت می کند، طاغوت بر آنها سلطه پیدا می کند.

 

افتتاح نمایشگاه امر به معروف و نهی از منکر

همزمان با دهه امر به معروف و نهی از منکر؛ نمایشگاهی با همین موضوع با همکاری مشترک کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان و رونمایی از پوستر جشنواره داستان نویسی «نذر کار خوب و نماز عاشورائیان» در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بیرجند برپا شد.

 

«طاهره حمیدی» مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان جنوبی در این مراسم به رونمایی از پوستر و مهرواره ادبی امر به معروف و نهی از منکر اشاره کرد و گفت: آشنایی کودکان و نوجوانان با امر به معروف و نهی از منکر از جمله اهداف رونمایی از این پوستر است و ما این پوستر را نذر کار خوب نامگذاری کرده‌ایم تا بچه ها کارهای خوب شان را برای ما بنویسند و در این مهرواره شرکت کنند.

 

 

 

کد خبر 1085012

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha