جمهوری اسلامی ایران صدر نشین حضور دانشگاه ها در جهان اسلام شد

دهقانی گفت: جمهوری اسلامی ایران در رتبه بندی ۲۰۲۱ شانگهای با افزایش تعداد دانشگاه ها به ۱۱ عدد، صدر نشین کشورهای اسلامی شده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از شیراز، «محمدجواد دهقانی»، امروز (یکشنبه 24 مرداد) با اشاره به رتبه ­بندی 2021 شانگهای به خبرنگاران گفت: در این رتبه بندی یک هزار دانشگاه برتر جهان رتبه بندی شده اند که دانشگاه­ های «هاروارد» و «استنفورد» از ایالات متحده و دانشگاه «کمبریج» از انگلستان به ترتیب رتبه­های اول تا سوم را از آن خود کرده اند.

سرپرست پایگاه استنادی جهان اسلام افزود: جمهوری اسلامی ایران در این رتبه بندی با افزایش تعداد دانشگاه ها به 11 عدد، صدر نشین کشورهای اسلامی است و ترکیه با هشت دانشگاه در جایگاه دوم و کشورهای عربستان و مصر با 6 دانشگاه در جایگاه سوم قرار دارند.

وی اضافه کرد: دانشگاه تهران در این رتبه بندی در جمع ۴۰۰ دانشگاه برتر دنیا قرار گرفته  و  میان دانشگاه های جهان اسلام  در رتبه دوم قرار می گیرد و  دانشگاه های «صنعتی شریف»، تربیت مدرس و علوم پزشکی تهران در بازه رتبه ­ای 600 تا 501 قرار گرفته اند.

دهقانی اعلام کرد: دانشگاه «صنعتی امیرکبیر» در بازه رتبه ­ای 700 تا 601، دانشگاه های علوم پزشکی «شهید بهشتی» و دانشگاه شیراز در بازه رتبه ­ای 800 تا 701، دانشگاه علم و صنعت ایران و دانشگاه تبریز در بازه رتبه­­ ای 900تا 801 و  دانشگاه های فردوسی مشهد و علوم پزشکی ایران در بازه رتبه ­ای 1000تا 901 قرار دارند.

وی ادامه داد: نتایج مقایسه ای نشان می دهد که در سال 2021 به لحاظ کیفی علم و صنعت ایران ارتقا رتبه داشته به طوری که دانشگاه علم و صنعت ایران با 100 پله ارتقا از بازه 1000تا 901 به بازه 900-801 رسیده است و در این بین، دانشگاه علوم پزشکی ایران نیز برای اولین بار در این رتبه ­بندی حضور پیدا کرده است.

دهقانی اضافه کرد: در رتبه بندی جهانی شانگهای سال 2021، ایران با 11 دانشگاه، ترکیه با هشت دانشگاه، عربستان و مصر با 6 دانشگاه، مالزی و پاکستان با پنج دانشگاه و کشورهای تونس، لبنان، قطر، نیجریه و عمان با یک دانشگاه در جمع هزار دانشگاه برتر دنیا حضور داشتند و براساس تعداد حضور، ایران رتبه اول را در میان کشورهای اسلامی دارد.

وی تاکید کرد: شانگهای یکی از سه نظام معتبر رتبه­ بندی در سطح بین المللی است و کیفیت آموزش، کیفیت اعضای هیئت علمی، برونداد پژوهشی و عملکرد سرانه، چهار معیار به کار برده شده در نظام رتبه بندی شانگهای است.

کد خبر 1085105

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha