برگزاری ویژه برنامه ملی «حماسه سرایان» در شیراز

ویژه برنامه ملی «حماسه سرایان» با نوحه سرایی حاج «احد ده بزرگی» و بازگویی تاریخچه شعر عاشورایی فارس در شیراز برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از شیراز، در سومین شب از ویژه برنامه ملی «حماسه سرایان» به همت محافل ادبی نهاد کتابخانه های عمومی کشور، نشست مجازی در شهر شیراز، پایتخت کتاب ایران با مشارکت پنج استان مرکزی، تهران، چهارمحال و بختیاری، هرمزگان و قزوین شامگاه 24 مرداد با حضور «غلامرضا کافی»، دبیرمحفل ادبی «قند پارسی»، حاج «احد ده بزرگی»، شاعر آئینی استان فارس و نوحه سرایان، مقتل خوانان، مداحان و شاعران برجسته در دیگر استان ها برگزار شد.

«غلامرضا کافی»، در این دیدار با اشاره به تاریخچه شعر عاشورایی در استان فارس گفت: گره خوردگی فارس به ویژه شهر شیراز با شعر، بسیار کهن و دیرینه است  و هر مکتب شعری را در ادبیات فارسی دنبال کنیم یا شیراز در آن مکتب نمایندگانی دارد یا آغازگر آن بوده است.

عضو هیئت علمی بخش زبان و ادبیات فارسی دانشگاه شیراز و دبیرمحفل ادبی «قند پارسی» افزود:  شعر عاشورایی را در چهار دوره پیش از صفویه، صفویه، قاجار و معاصر باید تقسیم بندی کرد که در دوره صفویه که آغازگر کار هست،  پنج نماینده از شعر فارس داریم از جمله «اهلی شیرازی» یا «بابا فغانی شیرازی» که باید او را شاعر و آغازگر شعر رضوی دانست.

وی اضافه کرد: دوره سوم در زمان قاجار را باید دوره شعر شیراز و اصفهان نامید که در این دوره اغلب شاعران آئینی مربوط به شیراز و اصفهان هستند.

کافی تاکید کرد: «وصال شیرازی» و چند فرزندش شاعر آئینی این دوره هستند و  وصال شیرازی دارای یک هزار و 187  بند ترکیب بند برای شعر عاشورا دارد که قرائت عرفانی از شعر عاشورایی دارد.

وی ادامه داد: در دوران معاصر نیز فارس در شعر آئینی از پیشگامان است و در فاصله زمانی سال های 1300 تا 1357، چهل چهره آئینی در شیراز و سایر نقاط فارس داریم.

کافی اضافه کرد: شیراز جریانی مثل شب شعر عاشورا دارد که بیش از سه دهه را پشت سر گذاشته و هیچ جریان شعری این همه پایداری نداشته است و شب شعر عاشورا زیر نظر استاد «احد ده بزرگی» برگزار می شود که نزدیک به نیم قرن در حوزه شعر آئینی فارس تلاش کرده است.

 

در ادامه این برنامه، حاج «احد ده بزرگی»، شاعر آئینی استان فارس نیز علاوه بر نوحه سرایی در ذکر حضرت علی اصغر (ع) به خوانش غزل زیر پرداخت:

«به جز آیات قرآن نیست گفتاری که من دارم

همه اجرای احکام است کرداری که من دارم

مرا حق خوانده نفس مطمئنه فجر جاویدان

زند بر شب شبیخوان روح بیداری که من دارم

به غیر از اهل بیت و همدلان عشق اندیشم

کسی هرگز نبرده پی به اسراری که من دارم

ز خلق رفته و آینده تا محشر نمی بیند

کسی مانند اصحاب وفاداری که من دارم

به حق حق نخواهد دید هرگز دیده گردون

چو عاشورا به عالم روز خونباری که من  دارم

کفایت می کند این نکته سربسته حق بین را

علی بوسیده دستان علمداری که من دارم

فنا شد کاخ شب کیشان ز تکبیر علی اکبر

محمدسیرت است خورشیدرخساری که من دارم

علی اصغر رجز با خنده خون خواند بر دوشم

بنازم غیرت شش ماه سرداری که من دارم

عطش آباد آتش گشته سر از گلشن جنت

ز خون جاری گل های بی خاری که من دارم

اگرچه هیچ کس باقی نماند از ما به جز یک تن

مسیحاپرور است در خیمه بیماری که من دارم

به سامان می رساند رسم و راه رادمردی را

پس از من خواهر در عشق همکاری که من دارم

خروشان خطبه خون خواند و با خویش گوید

ندارد هیچ کس اندوه بسیاری که من دارم

خدایا کشته اشکم من و بی پرده می گویم

شکوفا می شود با گریه گلزاری که من دارم»

خاطر نشان می شود، ویژه برنامه ملی «حماسه سرایان» در ادامه برنامه های محافل ادبی نهاد کتابخانه های عمومی کشور در دهه اول ماه محرم با محوریت همایش نوحه سرایی نواحی مختلف کشور و با دعوت از نوحه سرایان و شاعران بومی این حوزه در کشور به صورت مجازی و با همراهی دبیران شورای ادبی و شورای قرآنی استان ‌های این نهاد برگزار می شود و میزبان عاشقان اهل بیت (ع) است.

کد خبر 1085310

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha