«عصر عاشورا»، بی بدیل ترین اثر هنری عاشورایی است

«عصر عاشورا» مشهورترین اثر هنرهای تجسمی با موضوع عاشوراست که مرکب بی سوار امام حسین (ع) به سوی خیمه ها را نشان می دهد؛ این اثر نگارگری در سال ۱۳۵ توسط استاد محمود فرشچیان خلق شده است.

 


به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان،  پس ازرخ دادن  واقعه کربلا  در سال 61 هجری آثار بسیاری در دنیا با موضوع این واقعه خلق شده اند؛ هنرمندان و شاعران بسیاری این رویداد و مظلومیت امام حسین(ع) و یارانشان را به تصویر کشیده اند و وجه تراژیک این رویداد را بازنمایی کردند اما کم هستند آثاری که اذهان عمومی را به خود مشغول کند، در هنرهای تجسمی با موضوع عاشورا  آثار بسیاری خلق شده اند  اما هیچ کدام آنها «ظهر عاشورا» نمی شوند، اثری شگرف و بی نظیر و تاثیر گذار بر ذهن مخاطبان؛ « ظهر عاشورا»  یکی از آثار نگارگری استاد محمود فرشچیان است که جزء بهترین و تأثیرگذارترین آثار نقاشی مرتبط با قیام حضرت سیدالشهدا علیه السلام محسوب می‌شود. این اثر را  استاد فرشچیان در عاشورای سال ۱۳۵۵ به تصویر کشیده شده‌است. موضوع این اثر بازگشت مرکب بی‌سوار امام حسین (ع) به سوی خیمه‌ها در عصر عاشورا است.

استاد محمود فرشچیان  دربارهٔ خلق اثر عصر عاشورا می‌گوید: سه سال پیش از انقلاب، روز عاشورا، مادرم گفت: برو روضه گوش کن تا چند کلام حرف حساب بشنوی. گفتم: من حالا کاری دارم بعد خواهم رفت. رفتم اتاق، اما خودم ناراحت شدم. حال عجیبی به من دست داد، قلم را برداشتم و تابلوی «عصر عاشورا» را شروع کردم. قلم را که برداشتم همین تابلو شد که الان هست، بدون هیچ تغییری. الان که بعد از سی سال به این تابلو نگاه می‌کنم، می‌بینم اگر می‌خواستم این کار را امروز بکشم، باز هم همین تابلو به وجود می‌آمد، بدون هیچ تغییری. یک چیزی دارد این تابلو که خود من هم گریه‌ام می‌گیرد… تفکر حاکم بر تابلو هم همان اصل حاکم برتابلوی ضامن آهو است، یعنی تمام خطوط مدور بوده و به وجود مبارک حضرت زینب (س) ختم می‌شد.

 

 استاد فرشچیان  همچنین در مصاحبه دیگری درباره  خلق آثار مذهبی و بویژه اثر عصر عاشورا می گوید: قبل از این تابلو هم چند اثر مذهبی خلق کردم. به عنوان مثال تابلوی غار حرا یکی از آن‌ها است و یا تذهیبی ممتاز بود که در حال حاضر در موزه حرم مطهر رضوی قرار دارد تا مردم از آن استفاده کنند. با این وجود تابلوی ظهر عاشورا با همه آثاری که تا آن زمان خلق کرده بودم تفاوت داشت. نمی‌دانم چطور عنوان کنم، با وجود اینکه مدت‌ها از خلق این اثر می‌گذرد هر باری که با یاد لحظه‌های معنوی خلق این تابلو می‌افتم، حال و هوای خاصی به من دست می‌دهد. در زمان خلق این اثر هم حس معنوی نابی داشتم که گویا عنایتی از سوی امام حسین علیه السلام بود تا بتوانم چنین تابلویی را ایجاد کنم.

 

استاد محمود فرشچیان آثارعاشورایی دیگری  مثل «پرچمدار حق» پیرامون عباس بن علی و «هدیه عشق؛ حضرت علی اصغر» در کربلا  نیز در کارنامه هنری خود دارد.

استاد فرشچیان اثر عصر عاشورا  را با کیفیت‌ترین اثر عاشورایی در میان تولیدات خود می‌داند.  اثر عصر عاشورا در سال ۱۳۶۹ به موزه آستان قدس رضوی اهدا شده است.

 استاد محمود فرشچیان سال  ۱۳۰۸ در اصفهان متولد شده است  او از هنرمندان دینی و نقاش مشهور و صاحب سبک است.  آثاری مثل «شام غریبان»،«ضامن آهو»، « یتیم نوازی امام علی (ع)»، «شمس و مولانا» و« پنجمین روز آفرینش» از آثار مشهور او هستند. فرشچیان افتخارات و جوایز ملی و بین المللی مختلفی را از آن خود کرده است. فرشچیان همچنین طراحی پنجمین ضریح امام رضا (ع) و ضریح جدید امام حسین (ع) را انجام داده است.

کد خبر 1085313

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha