مردم چهارمحال و بختیاری سوگوار سقای تشنه‌لب در تاسوعای حسینی

شهرها و روستاهای چهارمحال و بختیاری همزمان با تاسوعای حسینی غرق در اندوه و ماتم است و مردم با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی با حضور در هیئت‌های عزاداری با نوای یا ابوالفضل (ع) و یا حسین (ع) عشق و ارادت خود را به سقای تشنه‌لب به نمایش گذاشتند.

خبرگزاری شبستان - چهارمحال و بختیاری:

اگرچه ۲ سالی می‌شود که رنگ و بوی محرم و برگزاری آیین‌های مذهبی عزاداران حسینی متاثر از شیوع ویروس کرونا شده است و برای حفظ سلامتی مردم برگزاری این آیین‌ها با محدودیت‌هایی روبرو شده است اما این موضوع چیزی از شور و شعور حسینی مردم نکاسته است و عزاداران حسینی در چهارمحال و بختیاری همانند سایر استان‌های کشور رخت ماتم به تن کرده و با نوای یا حسین (ع) و یا ابوالفضل (ع) با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی عشق و ارادت خود را بار دیگر به شهیدان دشت کربلا نشان دادند.

 

هرگاه نام حسین (ع) می‌آید، دل های اهل دل به لرزه می افتد و اشک در چشمانشان حلقه می زند. خوشا به سعادت آنها که زنگار ذنوب، شیشه دلهاشان را کم صفا نساخته است.

 

گرچه از ماجرای کربلا و رشادت شهدای نینوا و دیو صفتی اشقیاء، سالها و سده ها می‌گذرد، اما هر بار که این ماه آغاز می شود، تازه تر از تازه است و به عاشقان اهل بیت (ع) جانی جدید می دمد.

 

امسال در ماه محرم در بیش از ۴۵۰ نقطه چهارمحال و بختیاری عزاداری‌های ماه محرم از سوی هیئت های مذهبی برگزار می‌شود.

 

اما جدای از مراسم های معمول که در بسیاری از استان ها کشور نیز برگزار می شود، مردم مناطق مختلف استان به سبک و شیوه خاص خود سوگواری ماه محرم را به جا می آورند به نحوی که این آئین ها در فهرست آثار معنوی کشور نیز به ثبت رسیده اند.

 

مراسم تعزیه حضرت قاسم، چاق چاقو در سامان و سورشجان، خیمه سوزان طاقانک، فرو بردن علم در قدمگاه گرداب بن، آئین گل زنی  و حلیم خوران شهر بن از جمله این مراسم ها به شمار می رود.

 

مردم متدین چهارمحال و بختیاری با هدف زنده نگه داشتن یاد امام حسین (ع) و یاران با وفای ایشان آئین های باشکوهی را در ماه محرم برگزار می کردند اما امسال بخشی از این برنامه‌ها محدود شده است.

 

به گفته حجت‌الاسلام «ابوالقاسم کاظمی»، امسال در ماه محرم امکان برگزاری تمامی‌های آیین‌های سنتی عزاداری روز تاسوعا از جمله علم‌کشی، علامت‌گردانی و برپایی تعزیه به دلیل شیوع ویروس کرونا وجود ندارد و هیئت‌ها تنها می‌توانند در فضای باز و بدون حرکت دادن کاروان‌های عزاداری به سوگواری بپردازند.

 

معاون فرهنگی، آموزشی و پژوهشی اداره کل تبلیغات اسلامی چهارمحال و بختیاری ادامه داد: مراسم‌های عزاداری نباید در محیط‌های مسقف برگزار شود و در نقاطی که برای آیین‌های مذهبی انتخاب می‌شود نباید منجر به ازدحام و تجمع شود.

 

همچنین امسال به خاطر شیوع ویروس کرونا، امکان توزیع چای، شربت، شیر و غذای نذری در هیئت های عزاداری ممنوع است و توصیه می‌شود تا این نذورات به صورت بسته غذایی به مردم نیازمند اهدا شود.

 

کد خبر 1085942

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha