آیین سنتی مذهبی پخت «نان عباسعلی» در آران و بیدگل

همه ساله در دهه نخست ماه محرم در اغلب نانوایی های سنتی شهرستان نان مخصوصی طبخ و به عنوان نذری در بین عزاداران امام حسین (ع) و حضرت ابوالفضل (ع) توزیع می شود که به آن نان عباسعلی می گویند.

خبرگزاری شبستان-آران و بیدگل، همه ساله در دهه نخست ماه محرم به ویژه در تاسوعا و عاشورای حسینی در اغلب نانوایی های سنتی شهرستان آران و بیدگل نان مخصوصی طبخ و به عنوان نذری در بین عزاداران امام حسین (ع) و حضرت ابوالفضل (ع) توزیع می شود که به آن نان عباسعلی می گویند.

 

نان عباسعلی به نام حضرت ابوالفضل(ع) طبخ  می‌شود و مختص شهرستان آران و بیدگل است و از ۱۴ ماده مغذّی شامل آرد، شکر، کنجد، سیاه دانه، زعفران، زرد چوبه، زنجبیل، روغن و... تشکیل شده است.

 

یک قرص نان شیرین عباسعلی به دلیل مواد ترکیبی، انرژی و کالری و ماندگاری بالای آن یک وعده غذایی کامل و بهترین و سالم ترین غذا برای مسافرین و زائرین است. 

 

پخت نان عباسعلی در تمام ایام سال و کیفیت مطلوب آن ، این نان سنتی را به عنوان سوغات شهرستان آران و بیدگل در کشور معرفی کرده است.

 

آیین پخت «نان عباسعلی» آران و بیدگل در خرداد ماه سال ۱۳۹۵ به شماره ۱۲۰۰ در فهرست آثار معنوی و ناملموس کشور به ثبت رسیده است.

 

شهرستان آران و بیدگل در شمالی ترین نقطه استان اصفهان واقع شده و دارای تنوع و تعدد مراسم مذهبی- آیینی است.

کد خبر 1085947

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha