پیاده سازی درس های عاشورا راه حلی برای کاهش آسیب های اجتماعی است

حجت الاسلام منصوریان گفت: تاکنون ۵ میلیارد تومان برای خدمت رسانی به بیماران کرونایی به ستاد مبارزه با کرونای استان پرداخت شده است و اگر در ادامه ستاد نیازمند تجهیزات بیشتر بود در چند فاز مبالغی پرداخت خواهد شد.

حجت الاسلام «حسن منصوریان» در گفتگو با خبرگزاری شبستان در مشهد، با اشاره به وظایف مدیریت شهری برای برگزاری هر چه بهتر مراسم عزاداری سید الشهدا (ع) و اقامه عزا گفت: اولویت اول ما در برنامه ریزی ها، حفظ جان همشهریان بوده است از اینرو مدل سازی و روشهای اجرای اقامه عزا حول این محور طراحی شده است.

 

رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر مشهد افزود: به همین دلیل در فراخوانی که به هیئات مذهبی و مسئولین ذیربط از جمله سازمان تبلیغات اسلامی، اوقاف استان، آستان قدس رضوی و مجموعه های مردمی داشته ایم بر این موضوع تاکید شده است که در برگزاری مراسم عزاداری این مهم را توجه داشته باشند.

 

وی بیان کرد: از طرفی چون هیئت ها برای برگزاری مراسم های عزاداری طبق دستور العمل های بهداشتی و رعایت فاصله گذاری های اجتماعی، هزینه های زیادی را متحمل می شوند و نیاز به فرش بیشتر، صندلی و مواد ضدعفونی کننده و ماسک هستند از اینرو مدیریت شهری از این باب وارد شد و مساعدت هایی را به این هیئات داشته است. همچنین اگر چه بحث اداره داخلی برخی از مراسم ها با مدیریت شهری نیست اما وظیفه خود دانستیم زیرساخت هایی که برای حفظ جان همشهریان لازم است را فراهم کنیم.

 

حجت الاسلام منصوریان از دیگر وظایف مدیریت شهری را سیاه پوش کردن شهر مشهد عنوان کرد و افزود: مشهد حیاط خانه امام رضا (ع) است از اینرو با استفاده از تمام ظرفیت های شهرداری از جمله بیلبورد، مشهد را سیاه پوش کردیم و نشانه عزای سیدالشهدا را به نمایش گذاشتیم.

 

وی با اشاره به اقدامات انجام شده در بحث خدمت رسانی به بیماران کرونایی بیان کرد: مصوبات خوبی برای ابن منظور شورای شهر تصویب کرده است، بر اساس مصوبات شورای شهر،  شهرداری تعدادی از اماکن و فرهنگسراهای خود از جمله سالن های ورزشی و سالن های بحران را در اختیار ستاد مبارزه با کرونا و دانشگاه علوم پزشکی قرار داده است و اخیرا نیز  نمایشگاه بین المللی مشهد برای واکسیانسیون و قسمتی نیز برای تزریقات بیماران کرونا تجهیز شده است.

 

رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر مشهد با بیان اینکه تاکنون ۵ میلیارد تومان برای خدمت رسانی به بیماران کرونایی به ستاد کرونای استان پرداخت شده است؛ گفت: اگر در ادامه ستاد نیازمند تجهیزات بیشتر بود در چند فاز مبالغی پرداخت خواهد شد.

 

وی تصریح کرد: کمک های مدیریت شهری صرف پرداخت ۵ میلیارد تومان نبوده است بلکه از تمام ظرفیت های خود در بحث زیر ساختی و پرسنلی نسبت به مسئله کرونا استفاده کرده است و چندین میلیارد هزینه کرده است.

 

حجت الاسلام منصوریان با بیان اینکه متولی فرهنگ در شهرها شهرداری ها نیستند؛ گفت: اما در این دوره از مدیریت شهری سازمان های مردم نهاد، تشکل های مردمی، انژیو ها، کانون ها، خیریه ها را تقویت خواهیم کرد تا این مجموعه هاخود به صورت مردمی امورات فرهنگی و اجتماعی را حل و فصل کنند.

 

وی با تاکید بر اینکه در بحث فرهنگی مدیریت شهری نقش تسهیل گری خواهد داشت تا نقش اصلی؛ تصریح کرد: کار فرهنگی نیازمند افراد متخصص است و ما در شورای شهر از نیروهای متخصص حمایت می کنیم تا طرح های فرهنگی بسیار خوب در شان مدیریت رضوی اجرا کنیم.

 

رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر مشهد در خصوص ورود شورای شهر در بحث فرهنگ شهرنشینی گفت: ما در بحث فرهنگ شهروندی مانند ترافیک و فرهنگ استفاده از ابزار و لوازم شهری یا رانندگی، استفاده از ناوگان عمومی تا شخصی به صورت تخصصی وارد می شویم و برای آن بودجه نیز در نظر گرفته ایم.

 

حجت الاسلام منصوریان با بیان اینکه برای فعال کردن تشکل های مردمی کارگروههایی مانند کارگروه هنرمندان و کارگروه قرآن و عترت ذیل کمیسیون فرهنگی تشکیل شده است؛ افزود: به دلیل اهمیت بحث ورزش و جوانان به عنوان یک کنشگر اجتماعی بسیار مطلوب به صورت متمرکز ورود پیدا کردیم و کمیسیونی به همین منظور تشکیل شده است.

 

وی بیان کرد: برخی فکر می کنند عده ای دور هم جمع شوند، بر سر و سینه زنند و عزاداری کنند کافی است در حالی که عاشورا یک گفتمان عالی و زیبا از ایثار، گذشت ، بذل و محبت است و عاشورا به ما درس ایثار، گذشت، صبر، استقامت می آموزد، اینها همان مواردی هستند که مردم این شهر در جهت کاهش آسیب های اجتماعی از جمله طلاق ، کودک کار به شدت به آن نیاز دارند.

 

رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر مشهد گفت: اگر می خواهیم مشکل کودک کار و طلاق، فقر، تنش های اجتماعی و ...  در این شهر حل شود باید به سراغ آموزه های امام حسین (ع) برویم و آن را در زندگی مردم جاری و ساری کنیم.

 

حجت الاسلام منصوریان در خصوص ورورد شورای شهر در جهت تایید مداحان برای مداحی هیئات مذهبی بیان کرد: کانون مداحان ذیل سازمان تبلیغات اسلامی و در کنار آن شورای هیئات مذهبی مجوزهایی را به هیئت ها برای برپایی مراسم ها می دهند . هنگامیکه فردی برای مکان برگزاری عزاداری به شورا مراجعه می کند ، شورا با استعلام از سازمان تبلیغات نسبت به صدور و یا عدم صدور مجوز اقدام می کند و عملا شورا در این خصوص دخالتی ندار.

 

وی با بیان اینکه رعایت اصول بهداشتی در مراسم های عزاداری ضروری است؛ گفت: ما ملتی ولایت پذیر هستیم لذا وقتی مقام معظم رهبری می فرمایند: شیوه نامه های بهداشتی در مراسم عزاداری رعایت شود، ما باید رعایت کنیم و من عاجزانه از مردم می خواهم که از دورهمی ها مسافرت های غیر ضرور و ... پرهیز کنند، همه شهروندان به عنوان سرمایه های شهر، نظام و انقلاب هستند، ایده و ذهن دارند و نخبه و جوان هستند و شهر با شهروندانش روح و جان می گیرد.

 

 

کد خبر 1086212

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha