مراسم عزاداری و سوگواری حسینی در کشورهای مختلف جهان

مراسم عزاداری و سوگواری سید و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین(ع) و یاران باوفایشان با حضور علاقه‌مندان به خاندان عصمت و طهارت(ع) درکشورهای مختلف جهان برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل ز روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، ارادتمندان در نقاط مختلف جهان با حضور در مراسم عزاداری و سوگواری حسینی، عشق خود را به سید و سالار شهیدان امام حسین(ع) و یاران باوفایشان به نمایش گذاشتند. این مراسم‌ها به همت نمایندگی‌های فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در کشورهای ذیل برگزار شد:

گرجستان

همزمان با فرارسیدن ماه محرم، با برنامه ریزی اداره مسلمانان گرجستان، مساجد و سایر مراکز دینی، مراسم سوگواري شهادت سالار شهيدان حضرت امام حسين(ع) و ياران با وفايش با رعایت پروتکلهای بهداشتی و مصوبات ستاد ملی مبارزه با کرونا گرجستان در فضای باز برگزار می‌شود.

مراسم عزاداری سید و سالار شهیدان امام حسين(ع) و ۷۲ تن از یاران با وفای آن حضرت با حضور گسترده شیعیان و محبان اهل بیت (ع) گرجستان از روز اول محرم در مساجد، حسینیه‌ها، زیارتگاه‌ها، اماكن مذهبی شهرها و روستاهای مسلمان نشین سراسر این كشور آغاز شده است و تا پایان دهه محرم ادامه دارد.

عزاداران حسینی مملو از جمعیت بی‌شماری می‌باشند که با حضور عاشقانه خود در این اماكن به یاد امام حسین(ع) و یاران باوفایش عزاداری می كنند و تا فرهنگ عاشورا و مکتب حسین(ع) زنده بماند.

همچنین مراسم عزاداری سید و سالار شهیدان امام حسين(ع) ایرانیان مقیم تفلیس در محل رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران از روز اول محرم در حال برگزاری است.

در این مراسم ها برنامه‌های متعددی چون برگزاری نماز جماعت مغرب و عشا، قرائت آیاتی از قرآن کریم،نوحه و شعرخوانی، سخنرانی، ذکر سجایا و مناقب حضرت حسین بن علی(ع) و یاران باوفایشان، روضه خوانی، مدیحه سرایی، سینه زنی و پذیرایی پیش بینی شده است.

تصاویر و کلیپ‌های کوتاه روضه خوانی و سینه زنی و سخنرانی این مراسم ها در شبکه های اجتماعی فیسبوک و شبکه تلویزیونی اینترنتی اداره مسلمانان گرجستان به عنوان یک حرکت ارزشمند معنوی بسیار مورد توجه قرار گرفته و هر روز از سوی عزاداران و مبلغین دینی منعکس می شود.

علاوه بر این، هر روز سخنرانی شخصیت های مذهبی از کشورهای مسلمان منطقه از جمله جمهوری اسلامی ایران، ترکیه و آذربایجان به زبان آذری و ترکی در این شبکه های فضای مجازی منعکس می شود.

نخجوان

همزمان با شب هشتم ماه محرم، مراسم عزاداری در سوگ سرور و سالار شهیدان حضرت ابا عبدالله الحسین(ع) با حضور دیپلمات‌ها و خانواده‌های آنان و نیز همکاران نخجوانی سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران، سید احمد حسینی، سرکنسول و ابوالفضل ربیعی، وابسته فرهنگی کشورمان در نخجوان برگزار شد.

 این مراسم در سالن منا سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران با رعایت فاصله گذاری اجتماعی و با قرائت قرآن کریم، زیارت عاشورا، سخنرانی و پخش کلیپ های مداحی آذری و فارسی همراه بود.

در این مراسم یاد و خاطره سالار شهیدان و یاران با وفایش گرامی داشته شد و در ادامه، ربیعی، وابسته فرهنگی کشورمان پیرامون فلسفه قیام کربلا و پیام عاشورا به ایراد سخنرانی پرداخت.

وی گفت: فلسفه قیام کربلا، احیای دین اسلام و ترویج نماز وگسترش معنویات و مبارزه با منکرات است . پیروان اباعبدالله ( علیه السلام) با ایمان و عمل و تقوا و جهاد خویش، نشان می دهند که این فلسفه را شناخته و آن را پذیرفته اند و در راه آن تلاش می کنند پیام  قیام امام حسین (ع) به همه ما و مردم روزگاران  چنین است که آزاده باشید و  خود را از بندگی هرکسی جز خداوند رها سازید، از هیچ قدرت و شخصیت بیم و هراس به دل راه ندهید، دشمن ستمگر و  یاور ستم‌ دیده باشید. با آگاهی و شناخت زمان و مکان اقدام کنید زیرا بسیاری از افراد بدون شناخت شرایط و زمان و مکان و بدون شناخت خود و دشمن اقدام می‌کنند و شکستشان باعث ناپدیدشدن برنامه و هدف و در نهایت حق می‌شود.

وابسته فرهنگی کشورمان افزود: امام حسین (ع) با هوشیاری تمام و با شناخت زمان و مکان به سرانجامی که در انتظار است، اقدام می‌کند و در برابر هرگونه ستمگری و خودکامگی پایداری می‌ورزد و کشته  شدن در راه خداوند را انتخاب می‌کند. نباید شکست جبهه حق را ظاهری بدانیم و باید یقین داشته باشیم که پیروزی حق و نابودی باطل به مشیت الهی حتمی است اگر چه به درازا بکشد و سال ها به طول بیانجامد. حق را بشناسید و پیوسته طرفدار حق باشید زیرا آینده از آن حق و حق‌خواهان است. یکی دیگر از بارزترین پیام ها و فضائل اخلاقی  عاشورا و کربلا جوانمردی است.

 وی اظهار کرد: یاران امام حسین علیه‌السلام زیباترین جلوه‌های جوانمردی و فتوت را در حماسه عاشورا از خود نشان دادند، چه با حمایتشان از حق، چه با جانبازی در رکاب امام تا شهادت، چه در برخورد انسانی با دیگران و حتی دشمنان. اباعبدالله الحسین (ع) خود مظهر اعلای فتوت بود.

سخنران بعدی میریعقوب سید اف در خصوص شاعر مرثیه سرای بزرگ اردبیلی مرحوم عباسقلی یحیوی مشهور به تاج الشعرای اردبیل و زندگی نامه ایشان صحبت کرد و شعری جانسوز از این شاعر حماسی سرای اهل بیتی درباره به تصویر کشیدن صحنه عاشورا و حالات حضرت زینب (س) به زبان آذری برای حضار خواند.

حسینی، سرکنسول کشورمان در سخنرانی خود، بیان کرد: سراسر واقعه کربلا و قیام عاشورا برای همه انسان ها در طول تاریخ و در ابعاد مختلف زندگی درس و عبرت می باشد و جریانی است که با گذشت زمان بیشتر آشکار و نمایان می شود و رمز ماندگاری آن  از خودگذشتگی و  جهاد در راه خدا و حق طلبی است و در نهایت شهادت بهترین پاداش بندگی خدا بود که امام حسین (ع) و یاران با وفایش به آن نایل آمدند.

پخش کلیپ های مداحی آذری و فارسی  از دیگر برنامه‌های این مراسم بود.

استانبول

همزمان با اولین جمعه ماه محرم مراسم روز جهانی حضرت علی اصغر(ع) با حضور بانوان، مادران، دستجات عزاداری کودکان، شیرخوارگان حسینی، محبان اهل بیت (ع)، حجت الاسلام سید سجاد کارکوش، رئیس اتحادیه علمای شیعیان ترکیه (جابر) خانم مفتونه آتام، رئیس انجمن همبستگی بانوان زهر آنا و کوروش مقتدری، وابسته فرهنگی کشورمان در استانبول از سوی انجمن همبستگی بانوان زهرا آنا در سالن یحیی کمال بیاتلی منطقه هالکالی استانبول با رعایت تدابیر بهداشتی برگزار شد.

در این مراسم، پس از تلاوت آیاتی چند از کلام مجید خانم مفتونه آتام، رییس انجمن زهر آنا با تسلیت فرارسیدن ایام سوگواری سید و سالار شهیدان حضرت ابا عبدالله الحسین (ع) درباره فعالیت‌های صورت گرفته ازسوی این انجمن و نمایندگی ستاد جهانی بزرگداشت روز علی اصغر (ع) در ترکیه مطالبی را ارایه داد.

سپس حجت الاسلام سید سجاد کاراکوش، رئیس اتحادیه علمای شیعیان ترکیه در سخنانی گفت: نقش علی اصغر آن شهید بزرگ چه بود؟ او در طول تاریخ صدای وجدان ها شد، با وجدان و احساسات تاریخ سخن گفت، پیامش آن بود که هیچگاه در مقابل ظلم سر فرود نیاورید.

در پایان این مراسم، امیر حسینی و سید فاروق برادیگاهی از مداحان اهل بیت(ع) به مرثیه سرایی پرداختند.

گفتنی است؛ مراسم روز جهانی حضرت علی اصغر(ع) از سال 2011 میلادی از سوی انجمن همبستگی بانوان زهرا آنا، ستاد جهانی بزرگداشت روز علی اصغر و مرکز دینی و فرهنگی زینبیه هر ساله همزمان با اولین جمعه ماه محرم در استانبول برگزار می‌شود.

در سال جاری علاوه بر استانبول این مراسم در شهر اغدیر و برخی از شهرهای دیگر از سوی تشکل ها و مساجد شیعیان ترکیه برگزار شد.

بمبئی هند

همزمان با فرا رسیدن ماه پیروزی خون بر شمشیر همانند سنوات گذشته مجالس عزاداری و سوگواری سید و سالار شهیدان ایرانیان مقیم شهر بمبئی به صورت برخط و مجازی از سوی امامباره شوشتری و امامباره امین برگزار می‌شود و عده کثیری از ایرانیان مقیم بمبئی و دیگر نقاط جهان به صورت مجازی در این مراسم شرکت و از آن بهره مند می‌شوند.

همانند سنوات گذشته مجالس امامباره امین در ساعت 10 صبح به وقت هند با تلاوت آیاتی چند از کلام الله مجید آغاز می‌شود و پس از آن اولین سخنرانی توسط حجت الاسلام و المسلمین شباب  نقوی به زبان  اردو ایراد می‌شود.

در ادامه، دو اندیشمند فارسی زبان از شهرهای قم و یزد حجت الاسلام والمسلمین حسین احمدی شاهرودی از شهر قم و حجت الاسلام والمسلمین سید جمال الدین نجم الهدی از شهر یزد سخنرانی می‌کنند. مجالس امامباره امین تا سیزدهمین روز محرم الحرام همچنان ادامه خواهد داشت.

مجالس شبانه در امامباره شوشتری نیز همانند سنوات گذشته از ساعت 8:30 شب با تلاوت آیاتی چند از کلام الله مجید آغاز می‌شود و در ادامه حجت الاسلام و المسلمین گیلانی از شهر مقدس قم سخنرانی  می کند.

در ادامه مداح اهل بیت مهدی مجاهد فر و حجت الاسلام و المسلمین شعبان زاده از قم نیز به ایراد سخنرانی می پردازند که همواره مورد استقبال عزاداران قرار گرفته است.

کد خبر 1086364

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha