تقویت کانون های فرهنگی و هنری زمینه ساز ارتقای کیفی کارکردهای مساجد است

خودآموز با بیان اینکه تقویت کانون های فرهنگی و هنری مساجد به عنوان یک شبکه به هم پیوسته زمینه ساز ارتقای کیفی کارکردهای مساجد است، گفت: اجرای برنامه های جذاب و متنوع موجب جذب جوانان به مساجد می شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ایلام در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در ایلام، با اشاره به روز جهانی مساجد، اظهار کرد: مساجد به عنوان اولین پایگاه تبلیغ دین مبین اسلام و ترویج ارزش های دینی و اسلامی مطرح و علاوه بر تبلیغ دین مبین اسلام، پایگاهی برای شور و مشورت و سایر برنامه های فرهنگی و اجتماعی در صدر اسلام  بوده اند.

 

«عمران خودآموز» با بیان اینکه مساجد به مرور نقش ها و کارکرده بیشتر و ویژه تری در طول تاریخ اسلام پیدا کردند، یادآور شد:  اقامه نماز جمعه و جماعت در مساجد یکی از اصلی ترین کارکردهای مساجد به شمار می رود اما سایر برنامه های فرهنگی، اجتماعی و آموزشی نیز به مرور به این کارکرد اضافه شده است.

 

وی ابراز کرد: در شرایط  کنونی که آسیب های اجتماعی و فرهنگی متعددی در کمین نسل جوان و نوجوان است، جذب نسل جوان و اقشار مختلف به مساجد از ظرافت ها و اهمیت  بیشتری برخوردار است و باید کارکردهای مساجد در شرایط کنون، کارکردهای جذابی شوند که بتوان شاهد حضور تمام اقشار با تمام سلایق در مساجد باشیم.

 

خودآموز یادآور شد: مساجد در صدر اسلام در غیاب سایر مکان های  فرهنگی و  اجتماعی به خوب توانسته اند، نقش کارویژه خود را انجام دهند اما در شرایط کنونی فضاهای فرهنگی، ورزشی، اجتماعی و آموزشی هر کدام به ترتیب نقشی بر عهده داشته و دارند که  به نحوی با توجه به موضوع، از کارکردهای متنوع مساجد تا حدودی کاسته شده است.

 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ایلام تاکید کرد: در این فضایی که از تنوع مکان ها و فضاهای فرهنگی و مذهبی در سطح جامعه برخورداریم، اگر  خلاقیت و جذابیت لازم در فعالیت ها و برنامه های مساجد نباشد، ممکن است به خلوت شدن مساجد بیانجامد و   شاهد کاهش کارکردها و کارویژه مساجد باشیم.

 

وی با تاکید بر اینکه راه های متفاوت و متنوعی برای ارتقای کارکردهای مساجد وجود دارد، تصریح کرد: در حال حاضر  هیئت امنا، پایگاه بسیج، کانون های فرهنگی و سایر نهادها و تشکل های فرهنگی و مذهبی در مساجد فعالیت دارند و  شاید هماهنگی لازم بین این چند واحد فرهنگی و مذهبی آن طور که باید و شاید وجود نداشته باشد.

 

خودآموز گفت: در شورای فرهنگ عمومی استان طرحی با عنوان ساماندهی فعالیت های فرهنگی مساجد  مطرح شد و چندین جلسه  در مورد آن بحث و تبادل نظر شد، در نهایت ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی و هنری مساجد استان به عنوان مجری این طرح و مسئول  هماهنگی واحدهای فرهنگی در مساجد تعیین گردید و تا قبل از شیوع کرونا که مساجد فعالیت های بیشتری داشتند، خوشبختانه این طرح تا حدودی توانست موثر باشد.

 

وی افزود: به نظر می رسد یکی از راهکارهای ارتقای سطح کارکرد مساجد می تواند اجرای مناسب این طرح باشد و علاوه بر این لحاظ کمی نیز مساجد باید در نزدیکترین  مسافت برای مردم قرار داشته باشند و در این خصوص نیز در شورای فرهنگ عمومی استان طرحی با عنوان طرح مسجد محوری با دستور و تاکید نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه ایلام در صحن شورای فرهنگی عمومی استان مورد بحث و تبادل  نظر قرار گرفت.

 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ایلام بیان کرد: پس از چندین جلسه بحث و تبادل نظر اعضای شورای فرهنگ عمومی استان، اداره کل اوقاف و امور خیریه استان مسئول پیگیری  این طرح شد و مقرر گردید جلسه ای به ریاست معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری ایلام با  حضور دستگاه های مرتبط از جمله راه و شهرسازی، شهرداری ایلام، ثبت استاد و املاک و سایر دستگاه های ذیربط برگزار شود تا در مکان ها و محلاتی که فاقد مسجد هستند و زمین با کاربری فرهنگی و مذهبی نیز وجود دارد جانمایی برای احداث مسجد و فضای فرهنگی صورت گیرد تا به لحاظ کمی شاهد  تنوع و تعدد مکان های فرهنگی در سطح محلات شهر ایلام باشیم.

 

وی ابراز کرد: به لحاظ ارتقای کیفی کارکردهای مساجد نیز تقویت کانون های فرهنگی و هنری مساجد به عنوان یک شبکه به هم پیوسته که ذیل سیاست های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی و هنری مساجد کشور فعالیت می کنند می تواند با اجرای فعالیت های فرهنگی و هنری، جوانان و نوجوانان را به سمت مساجد سوق داده و در این رابطه می توان  از ظرفیت فضای مجازی برای ایجاد رغبت و انگیزه برای جوانان و نوجوانان و حضور در مساجد کمک گرفت.

کد خبر 1086762

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha