کارگران همچنان چشم انتظار راه اندازی مجدد کارخانه چدن

با اینکه استاندار خراسان جنوبی در بازدید از کارخانه بزرگ چدن خوسف و به دنبال آ‌ن بیکار شدن کارگران آن، برای راه اندازی مجدد آن فرصت ۲ ماهه داده بود اما هنوز خبری از راه اندازی آن نیست و کارگران همچنان منتظر بازگشت به کار هستند.

خبرگزاری شبستان_خراسان جنوبی: «حمید ملانوری» استاندار خراسان جنوبی به منظور رصد شرایط موجود و برداشتن مانع های تولید و پیش روی کارخانه بزرگ چدن خوسف،  ۱۲ خرداد امسال با سفر به شهرستان خوسف از واحد چدن خوسف بازدید و برای راه اندازی مجدد این کارخانه مهلت دو ماهه ای را برای سرمایه گذاران آن تعیین کرد.

 

استاندار خراسان جنوبی در جریان بازدید از واحد چدن کویر خاوران، از مدیران این شرکت صنعتی خواست حداکثر تا پایان تیرماه نسبت به راه اندازی واحد چدن اقدام کنند و در مقابل اعلام کرد در صورت راه اندازی مجدد کارخانه چدن، برای آسفالت و تأمین آب کارخانه چدن و مجموعه فولاد مساعدت می شود.

 

«سید حسن جعفری» مدیر کارخانه چدن خوسف در این بازدید به مشکلات موجود اشاره کرد و خواستار رفع برخی نواقص شد و استاندار هم با این قول که آسفالت مسیر دسترسی، برق، آب و ... تامین می شود خواستار راه اندازی واحد چدن تا دو ماه آینده شد.

 

«حسین خسروی اسفزار» نماینده مردم شهرستان های بیرجند، درمیان و خوسف در خانه ملت هم از بیکاری 250 کارگر کارخانه چدن طی سال گذشته ابراز تاسف کرد و گفت: جلسه ای با حضور نمایندگان چدن و صمت باید برگزار شود تا مشکلات مطرح و در جهت رفع آن اقدام شود.

 

کارخانه هنوز راه اندازی نشده/به کار گیری نیروهای قبلی

«سید حسن جعفری»، مدیر کارخانه چدن خوسف هم در گفتگو با خبرنگار شبستان در خصوص آخرین وضعیت کارخانه چدن اظهار کرد: هنوز کارخانه چدن راه اندازی نشده اما 100 کارگر این کارخانه برای راه اندازی کوره بزرگ مشغول فعالیت هستند، همچنین با راه اندازی مجدد این کارخانه همان نیروهای قبلی به کارگیری خواهند شد.

 

وی با بیان اینکه در حال حاضر 63 مهندس چینی کارخانه از چین برگشته و در محل کارخانه مستقر شده اند، افزود: گاز رسانی کارخانه در حال انجام و در حال دریافت تاییدیه شرکت گاز هستیم، طی چهار روز آینده کوره ها، به صورت آزمایشی فعال خواهد شد.

 

وی از راه اندازی مجدد کارخانه چدن تا پنجم شهریور ماه امسال خبر داد و افزود: اما هنوز برای آسفالت مسیر کارخانه چدن که استاندار قول آن را داده بود، هیچ اقدامی نشده است.

 

مدیر کارخانه چدن خوسف با بیان اینکه درخواست تامین آب برای واحد چدن و فولاد پیگیری شده و طبق دستور استاندار مصوبه آن آماده شده و شرکت شهرک ها موافقت خود را برای ارزیابی در کمیته محیط زیست اعلام کرده است، ادامه داد: اما این پروسه مهم طولانی شده، ما خواستار ارسال نامه به وزارت نیرو هستیم که در حال پیگیری است و مشکلی ندارد.

 

وی با اشاره به بیکاری 200 کارگر این کارخانه به دنبال تعطیلی کارخانه چدن خوسف، گفت: این 200 نفر نیروهای پیمانکاری بوده اند، هم اکنون 100 کارگر مشغول فعالیت هستند و با راه اندازی مجدد کارخانه هم همان نیروهای قدیمی که قراردادی بوده اند یعنی 50 تا 60 نفر بکارگیری خواهند شد.

 

گفتنی است کارخانه چدن از سال 92 احداث و از سال 97 به صورت آزمایشی تولید خود را آغاز کرده است و هم اکنون تولید به صورت کوره بلند است. کارخانه تولید چدن خاوران، با ظرفیت تولید سالانه ۱۰۰ هزار تُن با سرمایه گذاری چینی ها به بهره برداری رسیده است، ولی هم اکنون به دلیل مشکلاتی تعطیل شده است. با بهره‌برداری کامل از این واحد تولیدی، برای یک هزار نفر به صورت مستقیم و هفت هزار نفر نیز به شکل غیر مستقیم اشتغال ایجاد می‌شود.

 

بازار هدف برای شمش های تولیدی این کارخانه، علاوه بر داخل، کشورهای چین، پاکستان، هندوستان، افغانستان است، این واحد تولیدی با سرمایه گذاری ۲ هزار و ۲۰۰ میلیارد ریالی با زیربنای هزار و ۶۰۰ مترمربع در زمینی به مساحت ۱۵۰ هزار متر مربع احداث شده است.

 

 

 

 

کد خبر 1086959

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha