عزت و آزادگی برگرفته از قیام عاشورا پیروزی در جنگ تحمیلی را رقم زد

حجت الاسلام باقری با تاکید بر عزت آزدگی در شخصیت امام حسین(ع) و اصحاب ایشان گفت: عزت و آزادگی برگرفته از قیام عاشورا پیروزی در جنگ تحمیلی را رقم زد.

خبرگزاری شبستان_ گروه سیاسی _ فرزانه تهجا: قیام عاشورا بعنوان مرجع و منبع تمام قیام های حق طلب دنیا برای تمام آزادی خواهان و حق طلبان محسوب می شود تا جایی که پیروان ادیان دیگر نیز ویژگی برجسته این قیام را که عزت و آزادگی است به خوبی می شناسند. انقلاب اسلامی ایران نیز با الگو گرفتن از این قیام توانست با دست خالی و به رهبری امام خمینی (ره) بنیانگذار انقلاب اسلامی در قرنی که بلوک های شرق و غرب خود را مست قدرت می دیدند نظام ستم شاهی را سرنگون کند و در طول دفاع مقدس نیز باز با الگو گرفتن از این قیام در برابر دشمن تا بن دندان مسلح ایستاد و با مقاومت و ایستادگی و سرلوحه قرار دادن عزت وآزادگی حضرت سیدالشهداء (ع) در مبارزه با استکبار پیروز شد در همین رابطه گفتگویی با حجت الاسلام روح الله باقری، امام جمعه پیشوای تهران به شرح زیر ارایه می شود.

 

عزت و آزادگی در شخصیت امام حسین (ع) چگونه توصیف می شود؟

 بحث عزت و آزادگی کلید شخصیت امام حسین (ع) است و شهید مطهری در گفتار خود بیان می کند نویسندگانی که شخصیت ها و کاراکترهای مختلفی را به تصویر می کشند نمی توانند شخصیت امام حسین (ع) را به نگارش درآورند اما اگر بخواهند امام حسین (ع) را در یک کلمه شخصیت ایشان را معرفی کنند، باید بگوییم که شخصیت ایشان حماسه، شور، صلابت، شجاعت، شدت، ایستادگی و عزت است و عزت و آزادگی امام حسین (ع) شخصیت واقعی ایشان است.

 

عزت و آزادگی تا چه میزان زندگی امام حسین(ع) و اصحاب ایشان را تحت تاثیر قرار داد؟

 این ویژگی ها تنها در امام حسین (ع) است و بقیه اصحاب و اهل بیت (ع) و حتی کودکان کوچک که در کربلا بودند نیز این عزت و آزادگی را به معنای واقعی کلمه نشان دادند و امام حسین (ع) بارها در این واقعه فرمودند که مرگ برای من بسیار آسان تر از آن است که زیر بار ننگ بروم و در جای دیگر دشمنان مرا میان مرگ و ذلت مخیر کردند که یا زیر بار ذلت بروم یا بمیرم که من مردن و مرگ را ترجیح می دهم بر ذلت.

 

امام حسین (ع) سخنرانی های عزت مندانه در طی مسیر کربلا و واقعه عاشورا داشتند، سیدالشهدا (ع) به خاطر عزت و آزادگی رای خود را نفروخت، امروز در میان جوامع دموکراتیک و مجامعی که ادعای آزادی و دموکراسی دارند، آنها رای گیری می کنند و ملاک رای است، در آن دوران رای نبود، مردم بودند اما امام حسین (ع) یک رای داشت و آن را نفروخت و حفظ کرد در حالی که می توانست یک رای بدهد برخلاف عقیده خود و راحت زندگی کند اما هرگز این کار را نکرد زیرا عزت خود را حفظ می کرد.

 

 

انقلاب اسلامی تا چه میزان در شکل گیری و ادامه راه خود از قیام عاشورا الگو گرفته است؟

انقلاب اسلامی بر اساس عزت و سربلندی  که برگرفته از قیام کربلا  بود شکل گرفته است و بر اساس آزادگی بنیان نهاده شده و امام (ره) و شهدای عزیز بر همین اساس انقلاب کردند و اینکه ملت ایران 42 سال در مقابل زورگویی ها و ستمگری ها و قلدری های ستمگران از جمله آمریکا مقاومت می کند فقط و فقط بر اساس این است که ملت ایران عزتمند و آزاده است و نمی خواهد زیر یوغ ستمگران برود و اینکه مقام معظم رهبری بارها در چند سال اخیر تکیه بر داخل دارند، حتی در مباحث اقتصادی بر ظرفیت های درونی تاکید دارند، در مسایل سیاسی و حتی مذاکره با آمریکایی ها به ظرفیت های درونی کشور اشاره دارند، معتقدند آنچه که کشور را نجات می دهد، عزت است.

 

در دوران جنگ تحمیلی کدام ویژگی از قیام عاشورا موجب پیروزی ایران در برابر دشمن شد؟

رهبر انقلاب همواره تاکید دارند که حتی در مباحث داخلی نیز باید عزت خود را حفظ کنیم و نباید دست در مقابل دیگران دراز کنیم حتی در مسایل معیشتی و اقتصادی نیز باید دست روی زانو بگذاریم و نباید دشمن به ما کمک کند. در دوران جنگ آنچه باعث پیروزی ما شد عزت ما بود و این درس آزادگی از واقعه عاشورا بود و اینکه ملت ما جانبازان، ایثارگران، شهدا و آزادگان همگی نپذیرفتند که دیگری بر این کشور تصمیم بگیرد و از واقعه کربلا درس آزادگی آموختند.

 

 

درس عزت از قیام عاشورا چگونه در روابط خارجی به خصوص مذاکره با امریکا اثرگذار است؟

در مورد مذاکره کنندگان با آمریکا نیز تیم مذاکره کننده در این دولت قطعا عوض می شود و ما امیدواریم مسئله عزت حتما در مذاکرات مد نظر مذاکره کنندگان قرار بگیرد. آنچه کشور را از این مشکلات در مباحث سیاسی، اقتصادی و فرهنگی نجات می دهد، موضوع عزت است که می تواند به ما کمک کند.

 

اگر تاکید می کنیم که مردم عزت خود را حفظ کنند، حتما مسئولان نیز باید این مهم را رعایت کنند و بر اساس عزت ایرانی و انقلابی بتوانیم کشور را از این وضعیت نجات دهیم.

 

در مورد مقابله با ظلم در واقعه عاشورا و پایه گذاری عدل در قیام کربلا و عینیت آن از سوی مسئولان در جامعه امروز توضیح بفرمایید؟

 

 بی تردید بارزترین و مهمترین و محوری ترین موضوع قیام سیدالشهداء این است که ستیز، مبارزه با ظلم و مقابله با ستم و ستمگران موضوعی اساسی و محوری است و این همان تحقق عدل الهی است.

 

اگر مجموعه قیام ها و حرکت های انقلابی بعد از عاشورا را بنگریم، قیام هایی مانند قیام علویان و ... می بینیم که بر اساس ضد ظلم و ضد ستمگری بوده است؛ حتی قیام مختار، قیام زید و یحیی همگی بر موضوع ظلم و مبارزه با ستمگر تاکید دارند و اساسا آنچه تشیع و شیعیان را از ابتدا از دیگر جریان های اعتقادی جهان سوم متمایز می کند، عدالت خواهی و ظلم ستیزی این مکتب است. در نهضت عاشورا این ویژگی های مشخص است و بعد از دوران نبی مکرم اسلام تا زمان شهادت امام حسین (ع) چه آفت هایی سبب شود تا حکومت سلطنتی اموی بر مسلمانان حکومت کند و 50 سال بیشتر طول نکشید اما چگونه می شود که ارزش ها و مقدسات زیر سوال برود و افرادی مانند امویان حکومت کنند و آن یک پاسخ بیشتر ندارد و آن عدم وجود عدالت اجتماعی و مبارزه با ظلم است.

 

جایگاه مبارزه با فساد در قیام عاشورا چگونه توصیف می شود؟ کدام ویژگی قیام عاشورا  می تواند اهداف انقلاب را محقق کرد؟

 

اگر عدالت اجتماعی ایجاد و عدم تبعیض و نابرابری اجرا می شد، سالیان سال بعد از پیامبر حادثه تلخ عاشورا پیش نمی آمد. امروز نیز در دوران معاصر قطعا آن چیز که دنیا را می تواند نجات دهد و آنچه می تواند ایران اسلامی را پیش برده و اهداف انقلاب را محقق کند و کشور را نجات دهد، موضوع مبارزه با فساد است. اگر می خواهیم با فساد مقابله کنیم تنها راه آن این است که عدالت اجتماعی را محور قرار دهیم و آن چیزی که تا به امروز علیرغم تمام پیشرفت ها در کشور در حوزه عدالت اجتماعی هنوز در مقابله با فساد عقب هستیم و بسیار باید در این زمینه تلاش کنیم. بزرگترین درس از واقعه عاشورا این است که عدالت اجتماعی برقرار شود. در دوران جنگ علیرغم اینکه تمام مشکلات را در پیش داشتیم اما عدالتی در میان مردم برقرار بود و همه برقرار بودند. اگر فقر بود همه فقیر بودند و اگر کمبودی در کشور بود برای همه این کمبود حس می شد اما امروز متاسفانه این عدالت اجتماعی کمتر شده و انتظار می رود مسئولان به خصوص قوه مجریه و قضاییه بتوانند عدالت اجتماعی و مقابله با فساد را اجرا کنند و در رده ای بالاتر و در سطح کشوری و در ارتباط با سایر کشورها مبارزه با ظلم و فساد و عدالت اجتماعی را در مباحث بین المللی پیاده کنند و بتوانیم کشوری قدرتمند در مقابله با ستمگران تشکیل دهیم.

کد خبر 1087040

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha