استفاده از ظرفیت کانون های فرهنگی و هنری موجب احیای کارکردهای مساجد می شود

مدیر ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی و هنری مساجد سیستان و بلوچستان با بیان اینکه هزار و ۴۰۱ باب کانون فرهنگی و هنری در مساجد شیعه و اهل سنت فعالیت دارند، گفت: استفاده از ظرفیت کانون های فرهنگی و هنری موجب احیای کارکردهای مساجد می شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از زاهدان، حجت الاسلام مهدی پودینه در برنامه زنده تلویزیونی «مختو» شبکه هامون بیان داشت: در 21 اوت سال 1969 میلادی، صهیونیست های افراطی به مسجد الاقصی حمله کردند و این مسجد را به آتش کشیدند.

 

مدیر ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی و هنری مساجد سیستان و بلوچستان تصریح کرد: از آنجایی که صهیونیست ها به سرپوش گذاشتن به جنایات خودشات عادت دارند این موضوع را به گردن یکی از گردشگران استرالیایی گذاشتند و برای این گردشگر یک دادگاه سوری برپا کردند و این فرد را به دلیل دیوانه بودن تبرئه کردند.

 

پودینه یادآور شد: مسلمان برای اینکه این روز  را به فراموشی سپرده نشود و دیگر شاهد این گونه جنایات ها از سوی صهیونیست ها نباشیم 21 اوت را که در ایران مصادف با 30 مردادماه، به نام روز جهانی مسجد نامگذاری کردند.

  

وی به پیشینه نامگذاری مساجد اشاره کرد و  افزود: نامگذاری مسجد گاهی بنا به منطقه ای جغرافیایی انجام می شود و گاهی به نام بزرگان اسلام و علما و اسامی اسلامی و  دیگر عوامل دخیل هستند.

 

مدیر ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی و هنری مساجد سیستان و بلوچستان ادامه داد: اولین اقدام پیغمبر بعد از حضور و استقرار در مدینه، تاسیس مسجد بود که این خود اهمیت و جایگاه مساجد را نشان می دهد.

 

پودینه بر احیای کارکردهای مساجد تاکید کرد و  گفت: مساجد در صدر اسلام کارکردهای مختلف در زمان پیامبر و امیرالمومنین علیه السلام داشت از جمله این کارکردها عبادی بود و نیز محل تصمیم گیری های کلان سیاسی عصر پیغمبر در مسجد بود.

 

وی افزود: اگر دسیسه ای متوجه مسلمانان بود، پیغمبر آحاد مردم را در مسجد جمع  و دسیسه دشمن را آشکار می کرد.

 

مدیر ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی و هنری مساجد سیستان و بلوچستان  بیان داشت: اگر قرار بود جنگی رخ دهد پیامبر، فرماندهان نظامی را در مسجد جمع می کرد و امورات نظامی و دفاعی را به آنها گوشزد می کرد؛ اگر اختلافات در جامعه بود پیامبر مردم را در مسجد به صلح ودوستی دعوت می کرد.

 

پودینه با اشاره به اینکه هزار و 401 باب کانون فرهنگی و هنری در  مساجد شیعه و اهل سنت سیستان و بلوچستان فعالیت دارند، گفت: با وجود شیوع ویروس کرونا یکسری فعالیت های فرهنگی و هنری با رعایت نکات بهداشتی در مساجد انجام می شود  که از قبیل آن سه شنبه های تکریم است.

 

وی افزود: سه شنبه های تکریم به صورت هفتگی از سوی کانونهای فرهنگی و هنری اجرا می شود که در جریان برگزاری آن از مادران نمونه و مادران شهدا تجلیل می شوند.

 

مدیر ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی وهنری مساجد سیستان و بلوچستان خاطرنشان نمود:  عمده فعالیت هایی که از طریق کانون فرهنگی و  هنری در مساجد اجرا می شود طرح اوقات فراغت است،  در ایام تابستان کودکان و نوجوانان در مساجد جذب می شوند و یکسری کلاس های آموزشی و تفریحی برای آنها برپا می شود.

 

 پودینه ادامه داد: تشکیل گروههای سرود از دیگر فعالیت ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی و هنری سیستان وبلوچستان است که در این زمینه در مرحله شناسایی گروه های سرود موفق در مساجد استان هستیم.

 

مدیر ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی و هنری مساجد سیستان و بلوچستان تصریح کرد: وجود 584 باب کتابخانه باظرفیت بیش از 700 هزار جلد، برگزاری سالانه مسابقات قرآنی مدهامتان، طرح تلاوت نور و شنبه های کتاب از دیگر ظرفیتهای کانونهای فرهنگی و هنری مساجد استان است.

  

پودینه یادآور شد: تمرکز کانون های فرهنگی و هنری بر روی کودکان و نوجوانان است که این قشر آسیب پذیر جامعه را به مسجد جذب کنیم.

کد خبر 1087246

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha