لایحه سازمان جهاد سازندگی مد نظر رئیس جمهور را به مجلس می‌فرستیم

وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی با بیان اینکه در حال حاضر روستاها در حال تبدیل شدن به شهر هستند گفت: برای کاهش مهاجرت ،لایحه سازمان جهاد سازندگی مد نظر رئیس جمهور را به مجلس می‌فرستیم.

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری شبستان، سید جواد ساداتی‌نژاد در ادامه جلسه علنی امروز دوشنبه (یک شهریور)مجلس شورای اسلامی در دفاع از برنامه‌های خود برای وزارت  جهاد کشاورزی گفت: کشاورزی ضامن امنیت غذایی کشور ما است و تأمین امنیت غذایی به عهده دولت‌ها است و این مسئله در قانون  اساسی کشورها و حتی کشور ما نیز آمده است. امنیت غذایی امروز اولویت اول ما بوده و در دولت‌ها هیچ اولویتی بالاتر از اولویت تأمین غذای مردم نیست.امروز در دنیا امنیت غذایی ارتقاء پیدا کرده است، کشورها به دنبال رسیدن به اقتدار غذایی هستند و این اقتدار غذایی همپای اقتدار نظامی، دو مولفه از اقتدار ملی تعریف می‌شود لذا برای رسیدن به اقتدار غذایی در دنیا رقابت وجود دارد.

وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی  با بیان اینکه ما در وضعیت خوبی در حوزه منابع انسانی و منابع طبیعی به سر می‌بریم اظهار کرد: در حال حاضر کشورمان دارای 84 میلیون هکتار مرتع، 14 میلیون هکتار جنگل، 120 میلیون واحد دامی، 38 میلیون هکتار اراضی دارای شرایط کشت، 18 میلیون هکتار زمین در حال کشت، دو هزار و 700 کیلومتر مرز آبی با ظرفیت فوق العاده شیلاتی است.11.6 درصد تولید ناخالص داخلی از کشاورزی و 19 درصد تولید ناخالص داخلی ما از بخش کشاورزی و 19 درصد اشتغال کشور نیز از حوزه کشاورزی بوده و 20 درصد صادرات غیر نفتی نیز از همین حوزه نشأت می‌گیرد .

وی ادامه داد: برای اقتدار کشاورزی ما به تحول در حوزه کشاورزی نیاز داریم. برنامه‌ای که در دولت سیزدهم برای وزارت جهاد کشاورزی نوشته شده با افق رسیدن به اقتدار غذایی در خاورمیانه نگاشته شده لذا طرح تحول کشاورزی با رویکرد تحولی با استفاده از تمام ظرفیت‌ها تدوین شده است.در برنامه پیشنهادی 16 چالش بخش کشاورزی شناسایی شده و بر اساس آن و بر مبنای تفکر سیستمی 25 راهبرد ارائه شده است که البته پذیرای نقد همه کارشناسان در این حوزه هستیم.

وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی  با تاکید براینکه تحول در کشاورزی مغفول مانده است، گفت: باید با جهش تولید مشکلات موجود در این زمینه را رد کنیم، باید با کمک کشاورزان، سیاست‌گذاران، نخبگان، تشکل‌های صنفی و فعالان بخش کشاورزی با تحول در کشاورزی زمینه‌ساز تحول در سایر بخش‌ها  شویم و اشتغال پایدار را به ارمغان می‌آوریم.

وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی ادامه داد: کشاورزی مانند اقتصاد دارای صادرات و واردات است.نگاه ما به کشاورزی و دامداری همانند بنگاه تولیدی است نه بنگاه خیریه. این حوزه دارای سود و زیان، قیمت تمام شده و حساب و کتاب است و باید قیمت واقعی آن نه قیمت دستوری محاسبه شود.

ساداتی نژاد گفت: در حال حاضر روستاها در حال تبدیل شدن به شهر هستند که برای کاهش مهاجرت لایحه سازمان جهاد سازندگی مد نظر رئیس جمهور را به مجلس می‌فرستیم.

وی با اشاره به برنامه های خود در حوزه شیلات گفت: در  حوزه شیلات  ظرفیت خوبی برای اشتغالزایی و تولید ثروت وجود دارد، کشور حدود دو هزار و 700 کیلومتر مرز آبی دارد که 50 درصد پرورش ماهی در داخل کشور انجام می‌شود. الگوی توسعه ساحل و دریا مانند پرورش میگو در ساحل، ماهی در قفس را فراموش کرده‌ایم که ما برای احیای آن برنامه داریم.

کد خبر 1087516

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha