استفاده از ناوگان اتوبوسرانی مشهد کاهش چشمگیری داشته است

اتحادی گفت: تا قبل از شیوع کرونا و در سال ۹۸ حدود ۹۰۰ هزار نفر سفر در روز توسط ناوگان اتوبوسرانی انجام می شده اما در حال حاضر میزان مسافر ما حدود ۵۰ درصد کاهش داشته است و روزانه ۵۰۰ هزار نفر سفر از خدمات ما به طور میانگین استفاده می کنند.

«عباس اتحادی» در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در مشهد با بیان اینکه ۱۶۲ خط در سطح شهر با ۱۸۵۰ دستگاه اتوبوس و مینی بوس به شهروندان از ساعت ۶ صبح تا ساعت ۲۱ و ۳۰ دقیقه سرویس دهی می کند؛ افزود: ما در سطح شهر ناوگان دودزا نداریم اما گاهی اتوبوس در طول روند سرویس دهی به دلیل نقص فنی مشکل دودزایی پیدا می کند که به محض اعلام به مرکز تعمیر گاه اعزام و بعد از رفع نقص به خط بر می گردد.

 

سخنگوی سازمان اتوبوسرانی مشهد در خصوص میزان آلایندگی ناوگان اتوبوسرانی مشهد گفت: بالاترین استاندارد ناوگان ما یورو ۵ می باشد و سوختی مصرفی ما نیز درصد کمی گوگرد دارد و بر اساس گزارش نهایی سیاهه انتشار آلاینده های هوای مشهد که توسط معاونت خدمات شهری شهرداری و با همکاری معاونت پژوهشی دانشگاه صنعتی شریف تهیه شده، سهم ناوگان سازمان اتوبوسرانی مشهد ۱/۳ درصد از آلاینده های هوای شهر را تولید می کنند که این سازمان خود را متعهد به کاهش همین سهم حداقلی و نزدیکتر کردن آن به صفر می داند.

 

وی با بیان اینکه عمر ناوگان اتوبوسرانی در کلانشهرها ۸ سال است؛ تصریح کرد: در حال حاضر عمر اتوبوسهای ما ۹ ممیز دو دهم سال است که یک و دو دهم سال از استاندارد مطرح شده عبور کرده است، علت این موضوع نیز به دلیل تحریم ها در چند سال اخیر می باشد که ما را در تامین اتوبوس دچار مشکل کرده است و همین امر موجب شده روند نوسازی ناوگان با سرعت کمتر انجام شود البته نسبت به برخی کلانشهرها وضعیت بهتری داریم ولی قابل قبول نیست .

 

اتحادی بیان کرد: سالانه به ۲۵۰ ناوگان اتوبوس نیاز داریم تا بتوانیم عمر ناوگان خود را حفظ کنیم و اگر چه در سه سال اخیر ناوگان اتوبوس و مینی بوس تامین شده اما به تعداد مورد نیاز نبوده است و امیدواریم با همت شورای اسلامی شهر و شهرداری و حمایت کارخانه های تولید اتوبوس موضوع نوسازی و تامین ناوگان در سال ۱۴۰۰ صورت گیرد و این یکی از مهمترین دغدغه هایی است که سازمان اتوبوسرانی مشهد پیگیر است.

 

سخنگوی سازمان اتوبوسرانی مشهد با بیان اینکه ناوگان اتوبوسرانی شهرداری مشهد حدود ۳۵۰ دستگاه کمبود اتوبوس دارد؛ افزود: نکته اصلی بحث حفظ عمر ناوگان و به عبارتی نوسازی است. در خرید ناوگان دو موضوع توسعه و نوسازی مطرح می شود، در بحث توسعه به میزان ناوگانی که اضافه می کنید اتوبوس خریداری می کنید و در بحث نوسازی ناوگان جدید خریداری می شود و ناوگان فرسوده از خط خارج می شود تا بتوانید عمر ناوگان را حفظ کنید.

 

وی مهمترین اولویت برای سازمان اتوبوسرانی را نوسازی ناوگان عنوان کرد و گفت: تا قبل از شیوع کرونا و در سال ۹۸ حدود ۹۰۰ هزار نفر سفر در روز انجام می شده اما در حال حاضر میزان مسافر ما حدود ۵۰ درصد کاهش داشته است و روزانه ۵۰۰ هزار نفر سفر از خدمات ما به طور میانگین استفاده می کنند.

 

اتحادی در خصوص درصد استفاده دانش آموزان و والدین آنها از اتوبوس بیان کرد: نمی توان آماری اعلام کرد اما قبل از شیوع کرونا هم زمان با بازگشایی مدارس میزان مسافر ما با افزایش روبرو بود اگر چه تعدادی از دانش آموزان از سرویس مدارس استفاده می کردند اما درصدی نیز از دانش آموزان و والدین آنها از ناوگان اتوبوسرانی استفاده می کردند.

 

سخنگوی سازمان اتوبوسرانی مشهد با بیان اینکه فعلا برنامه ای برای افزایش نرخ اتوبوس نداریم و با همان نرخ سال ۹۹ به شهروندان سرویس دهی می شود؛ گفت: در حال حاضر سهم سفر هر یک از مسافران به ازای هر سفر۶۵۲۱ تومان است که از این رقم حدود ۱۱ درصد یعنی ۷۵۰ توامان توسط مردم پرداخت می شود و حدود ۸۸ درصد توسط شهرداری مشهد برای حمایت از شهروندان و استفاده ارزان از حمل و نقل عمومی پرداخت می شود.

 

وی با بیان اینکه سهم دولت در این خصوص سه دهم درصد بوده است که متاسفانه طی این چند سال دولت سهم واقعی خود را به سازمان اتوبوسرانی پرداخت نکرده است، افزود: ۳۵۰۰ اتوبوسران در مشهد فعال هستند و تا کنون ۲۵۰۰ اتوبوسران و مینی بوس ران واکسینه شدند.

کد خبر 1087866

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha