بندرعباس نیازمند نگاه کلان در کنار راهبردهایی برای حفظ هویت است

سالاری گفت: بندرعباس به عنوان شهری فرهنگی هم در سطح بین المللی و هم در سطح ملی نیازمند یک نگاه کلان در کنار راهبردهایی برای حفظ هویت و میراث فرهنگی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از بندرعباس، « حسن سالاری » در ششمین جلسه رسمی شورای شهر بندرعباس ضمن عرض تسلیت درگذشت یکی از پرسنل خدوم سازمان آتش نشانی بندرعباس و همچنین تبریک بمناسبت روز پزشک و هفته دولت، اظهار کرد: فرهنگ، پیشران توسعه در هر جامعه ای محسوب می شود و اگر برنامه های توسعه ای بر بستر فهم فرهنگی یک جامعه صورت نگیرد محکوم به شکست خواهد بود.

 

وی در ادامه این موضوع گفت: بخصوص در حوزه مدیریت شهری برای کلان شهر، زیرا بندرعباس نیازمند تدوین یک برنامه توسعه فرهنگیست که در این برنامه همگی گروه های مردمی باید دعوت شده و حضور فعال داشته باشند.

 

عضو شورای شهر بندرعباس تصریح کرد: از متخصصین آموزشی در آموزش و پرورش و دانشگاه های بندرعباس در حوزه های هنری و تخصصی مانند انجمن های هنری و فرهنگی بندرعباس، از کانون های فرهنگی مردمی چون کانون های فرهنگی و هنری مساجد و کانون های فرهنگی بسیج تا فعالین در زمینه کسب و کارهای فرهنگی و صنعتگران صنایع دستی شهر بندرعباس.

 

وی عنوان کرد: بندرعباس به عنوان شهری فرهنگی هم در سطح بین المللی و هم در سطح ملی نیازمند یک نگاه کلان در کنار راهبردهایی برای حفظ هویت و میراث فرهنگی است.

 

سالاری اضافه کرد: هویت بخشی فرهنگی و تعریف شناسنامه فرهنگی برای محلات شهر به عنوان بخش های مهم و حیاتی شهر و توسعه فرهنگی محله‌محور، بر اساس نیاز مردم هر محله و مطالعات کارشناسی یک امر ضروری است.

 

وی ادامه داد: بازنگری در نام معابر و خیابان های شهر و نامگذاری آنها با اسامی بزرگان محلات و شخصیت های تاریخی بندرعباس و همچنین نامگذاری معابر و کوچه های اصلی و فرعی با اسامی نخبگان فرهنگی، علمی، ورزشی، سیاسی، تاریخی و … . برای انجام نیازسنجی و مطالعات ضروری است، همچنین استفاده از توان و ظرفیت اساتید دانشگاه و دانشجویان تحصیلات تکمیلی شهر در همه زمینه های مرتبط با چالش های شهری بویژه مسائل اجتماعی و فرهنگی بایستی در برنامه های شهرداری باشد.

 

عضو شورای شهر بندرعباس بیان کرد: در قرن بیست و یکم مساله تولید محتوا به عنوان یکی از راهبردهاییست که به توسعه پایدار فرهنگی کمک می‌کند پس این باید برای شهر بندرعباس و عملکردهای شهرداری و سایر سازمان های فرهنگی مد نظر باشد.

 

وی افزود: موفقیت بندرعباس در کسب نشان شهر خلاق یونسکو یک ظرفیت ارزشمند است که متاسفانه در دو سال اخیر سرمایه گذاری مناسبی روی آن صورت نگرفته و نیازمند توجه ویژه است.

 

سالاری ابراز کرد: تشکیل شورایی متشکل از نمایندگان دانشگاه های شهر، نمایندگان ادارت فرهنگی شهر و نخبگان فرهنگی برای نظارت و راهبری برنامه های فرهنگی شهر بر محوریت شهر خلاق می تواند راهگشا باشد.

 

وی در ادامه گفت: همچنین ایجاد خانه فرهنگ و هنر، ایجاد مرکز فرهنگ و هنر انقلاب و اختصاص ساختمان هایی به آن و همچنین سپردن بخشی از فرهنگسراها و فضاهای فرهنگی در اختیار شهرداری به نهادهای مردمی و انجمن های فرهنگی، هنری و رسانه ای بایستی در دستور کار قرار بگیرد.

 

این عضو شورا بیان کرد: جذب اعتبارات و کمک های ملی و بین المللی برای کمک به گروه های محلی فعال در زمینه شهر خلاق صنایع دستی و هنرهای بومی نیز اقدامی است که بایستی با همکاری استانداری هرمزگان و نهادهای دولتی مرتبط پیگیری شود و شورای شهر نیز در این مسیر همراه خواهد بود.

 

وی در خصوص سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری که بازوی اصلی شهرداری بندرعباس در اجرای برنامه های فرهنگی است خاطر نشان کرد: بایستی بدنبال توازنی در تخصیص اعتبار و عملکردهای ورزشی و فرهنگی باشیم و حوزه فرهنگی را از یک روابط عمومی، چاپخانه یا شبه کانون تبلیغاتی به حوزه ای با توان مطالعه، تحلیل و تولید محتوا تبدیل کنیم که در پیشرفت فرهنگی شهر نقش ایفا کند و قطعا این امر نیازمند بازنگری در ساختارهای این سازمان و تدوین راهبردها و برنامه هایی با همکاری و کمک همه فعالان حوزه فرهنگ است.

 

 

 

 

 

کد خبر 1087927

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha