وزارت کشور مهمترین جایگاه برای تعمیق پیوند مردم و دولت است

وزیر پیشنهادی کشور با بیان اینکه وزارت کشور مهمترین جایگاه برای تعمیق پیوند مردم و دولت است گفت: پرداختن به ریشه های محرومیت و محرومیت زدایی از مهمترین برنامه هایم در وزارت کشوراست.

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری شبستان، احمد وحیدی در ادامه جلسه علنی امروز سه شنبه (2شهریور)مجلس شورای اسلامی با اشاره به  برنامه خود برای وزارت  کشور،گفت: برنامه تهیه شده مستند به قانون اساسی، سند چشم انداز و بیانیه گام دوم تدوین شد و همچنین این برنامه مستند به سیاست های کلی نظام که 16 مورد آن مربوط به وزارت کشور است، تدوین شد.همچنین برنامه تهیه شده مستند به قوانین مصوب مجلس که 9 مورد آن قانون مستقیم مربوط به وزارت کشور است، بوده و این برنامه 13 موضوع اساسی، 18 راهبرد کلان و 148 اقدام اجرایی را در بر دارد، همه این موارد حول یک مفهوم کلیدی و اقدام راهبردی شکل گرفته است.

وزیر پیشنهادی کشور با بیان اینکه در حوزه اعتیاد، مدیریت شهری و فعالیت های سیاسی احزاب برنامه های ویژه ای داریم.اظهار کرد: اولین نقشی که وزارت کشور باید ایفا کند، بسیج ظرفیت های کشور بوده است. ما در کشور ظرفیت های بسیاری داریم که باید برای اهداف مدنظر بسیج شوند و این مسئله یکی از کارکردهای وزارت کشور به شمار می آید.

 

وی با تاکید بر برنامه ریزی برای گذر از مشکلات اقتصادی گفت: پرداختن به ریشه های محرومیت و محرومیت زدایی و پیشرفت عمومی کشور از دیگر اهداف ما در وزارت کشور  است.

وحیدی بیان کرد: کشور ما باید جایگاه خود را در سطح جهان پیدا کند. ما می توانیم در عرض 10 تا 15 سال کشور را در بین 10 اقتصاد برتر جهان قرار دهیم. کشور ما حقش این است که در چنین جایگاهی قرار بگیرد.آنچه که باید در صحنه به وقوع بپیوندد مجموعه ای از اتفاقات است که باید در کنار هم محقق شود. این مفهوم تا حدودی مورد غفلت واقع شده و امروز باید در رده های مختلف استانداری ها، فرمانداری ها، بخشداری ها محقق شود.

وزیر پیشنهادی کشور با بیان اینکه در بخش خارجی، قدرت ملی یک مفهوم یکپارچه استفگفت:  در بخش خارجی، وزارت خارجه قدرت خارجی را دنبال می‌کند و دستگاه‌هایی که در حوزه برون مرزی مسئولیت دارند و شاخصه‌ها و مولفه‌های داخل کشور باید رصد، مراقبت و تقویت شوند. قدرت ملی پشتوانه سیاست خارجی و همه کارکردهای دیپلماسی است.

 

وحیدی تاکید کرد: مسئله بعد که باید وزارت کشور در آن نقش مهمی ایفا کند، تعمیق پیوند و همبستگی مردم و دولت و مردم و حاکمیت است. وزارت کشور مهمترین جایگاه برای تعمیق این پیوند است که باید آن را تحقق بخشیم و از این منظر به وفاق ملی و همبستگی اجتماعی برسیم. این مفاهیم کلیدی هستند که وزارت کشور یعنی استانداری‌ها، فرمانداری ها، بخشداری‌ها، شهرداری‌ها، دهیاری‌ها و همه کسانی که نقش مدیریتی در سطوح جغرافیایی دارند.

 

وزیر پیشنهادی وزارت کشور گفت: تقویت و تعمیق هر چه بیشتر مردمسالاری دینی، رعایت حقوق عامه که بعضاً به حقوق شهروندی تعبیر می‌شود، باید حفظ شود.توسعه الگوهای مشارکت مردمی و ارتقاء سرمایه اجتماعی، اعتماد، امید و تقویت مشارکت اجتماعی باید مورد توجه قرار گیرد.

 

وی ادامه داد: مفاهیم کلیدی  ایجاد تعامل و توازن بین برنامه‌های استانی و ملی، تعامل و توازن بین برنامه‌های بخشی و استانی در 3 سطح دنبال می‌شود. تعالی حکمرانی کشور با ایجاد یکپارچگی و انسجام درونی دستگاه‌های دولتی و اجرایی، تعالی حکمرانی شهری و روستایی و مراقبت از منابع غیرنسلی و تعالی حکمرانی در زنجیره‌های ارزش‌ساز در همه حوزه‌ها، زنجیره همه حوزه‌ها از جمله فرهنگی، سیاسی و امنیتی باید تعریف شود هر چند که اولویتی به نام تولید داریم، همان‌گونه که رهبری فرمودند تولید شعار اصلی ما است.

 

وحیدی با بیان اینکه برنامه های کلیدی و اولویت دارم در 14بند تنظیم شده اند گفت: تقویت قرارگاه عملیاتی کرونا در تعامل با ستاد ملی و فعال نمودن قرارگاه استانی ، پیگیری رفع موانع تولید و پشتیبانی هر چه بیشتر از زنجیره‌های ارزش‌ساز ملی، هماهنگی و یکپارچه سازی اقدامات برای محرومیت‌زدایی در مناطق اولویت‌دار و حاشیه شهرها، تقویت اقتصاد و آبادانی مرز و دیپلماسی مرزی و اقتصاد مرز جهت تعامل هر چه بیشتر استان‌های مرزی با کشورهای همسایه، ساماندهی به مسئله تقسیمات کشوری با توجه به آمایش سرزمینی، توزیع مناسب امکانات، شناسایی بسترهای فسادخیز و مدیریت شهری و روستایی با رویکرد پایدارسازی، پیگیری پروژه‌های نیمه تمام عمرانی، تقویت سازمان مدیریت بحران، مهار و کاهش آسیب‌های اجتماعی به ویژه مواد مخدر، اصلاح قوانین با مشارکت مجلس در حوزه انتخابات، مدیریت شهری و تقسیمات کشوری و احزاب، بسترسازی، گفت‌وگوهای مستمر با جریان‌های سیاسی و اجتماعی، نخبگان و تشکل‌ها و ایجاد تفاهم و توافق جهت پیشرفت کشور، تقویت و تعمیق امنیت فردی و اجتماعی با اولویت مدیریت امنیتی نرم و پیش‌نگر، تقویت پایگاه داده جمعیتی کشور برای ایرانیان داخل و خارج کشور و حمایت و تقویت همه جانبه نیروی انتظامی. از جمله این برنامه هاست.

 

وی ادامه داد: امام فرمودند «به وزرای کشور در طول تاریخ آینده توصیه می‌کنم که در انتخاب استاندارها دقت کنند اشخاص لایق متدین متعهد عاقل و سازگار با مردم انتخاب نمایند تا آرامش در کشور هرچه بیشتر حکمفرما باشد.» و ما به هیچ وجه از این شاخص ها کوتاه نمی آییم و ملاحظه خواهید کرد که اگر به این شاخص ها توجه کنیم چقدر مشکلات ما کم می شود.

 

وزیر پیشنهادی کشور خاطر نشان کرد: باید بدانیم هیچ شأنی جز خدمتگزاری مردم نداریم و دولت سیزدهم به عنوان آخرین دولت منتهی به چشم انداز 20 ساله و اولین دولت گام دوم انقلاب وظیفه سنگینی دارد .تاب آوری ملت در برابر خیانت ها، توطئه ها و بدخواهی ها اعجاب آور و حیرت آور بوده است و امروز پنجه های قدرتمند ملت ایران مشت های خونین آمریکا و استکبار را خوابانده است و آمریکا در حال فرار از منطقه است.

کد خبر 1087966

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha