نگاهی به زندگی و فعالیت‌های مرحوم حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر جهانگیری

حجت‌الاسلام و المسلمین جهانگیری، مدیر حوزه علمیه خواهران استان هرمزگان بامداد سه‌شنبه ۲شهریور براثر بیماری کرونا درگذشت.

به گزارش خبرگزاری شبستان، درگذشت حجت الاسلام والمسلمین جهانگیری، مدیر جوان، انقلابی و جهادی حوزه علمیه خواهران هرمزگان که عمر بابرکت خویش را وقف تبیین و تبلیغ اسلام ناب محمدی(ص) و خدمت به نظام اسلامی و حوزات مقدسه نموده و منشاء برکات و خدمات زیادی در عرصه های مختلف بودند، باعث تاثر و اندوه حوزویان بویژه حوزه های علمیه خواهران شد. در این نوشتار مروری اجمالی بر فعالیت های علمی، پژوهشی و اجرایی آن بزرگوار داریم:

زندگی نامه و تحصیلات:

حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالمحمود جهانگیری، در 18 آبان ماه سال 1363در روستای تیدر بشاگرد در استان هرمزگان چشم به جهان گشود. وی در سال ۷۹پس از گذراندن دوره راهنمایی و یک سال از مقطع دبیرستان، وارد حوزه علمیه شد. وی از پایه اول تا هفتم را در حوزه علمیه صاحب الزمان شهرستان بشاگرد پشت سر گذاشت و همزمان به تدریس دروس پايه هاي اول تا چهارم اشتغال داشت. پس از گذراندن پایه هفتم، وارد حوزه علمیه قم شد که علاوه بر تحصیل در دروس حوزه، به تحصیل در رشته تفسیر و علوم قرآنی پرداخت و در این رشته در مقطع دکتری فارغ‌التحصیل شد.

مرحوم حجت الاسلام جهانگیری، پس از سال‌ها شاگردی و کسب فیض از محضر بزرگان و آیات عظام جوادی آملی، مکارم شیرازی، سبحانی، یثربی، ربانی گلپایگانی، رضایی اصفهانی، بهجت پور، رستمی، فاکر میبدی، و دریافت سطح 4 فقه و اصول،  نمایندگی طلاب هرمزگان در مجمع نمایندگان طلاب کشور را به عهده داشت و عضو هیات علمی دانشکده علوم قرآنی هرمزگان و استاد سطح عالی حوزه و دانشگاه نیز بود.

فعالیت های آموزشی:

فعالیتهای آموزشی حجت الاسلام و المسلمین جهانگیری، شامل تدریس صرف ساده و صمدیه، سیوطی –المنطق، مغنی الأدیب، قرآن شناسی و مباحث تفسیری در دانشگاه آزاد هرمزگان، فرائد الاصول،  مکاسب (تنبیهات معاطات) و آموزش رایانه ویژه طلاب درس خارج در مدرسه فقهی اهل البیت علیهم السلام بود.

وی عضو هیأت علمی دانشگاه علوم قرآن، مدیر حوزه علمیه خواهران استان هرمزگان، استاد موسسه آموزش عالی حوزه علمیه خواهران فاطمه معصومه سلام الله علیها بندرعباس، نماینده طلاب هرمزگانی مقیم قم در شورای مدیریت حوزه علمیه قم، متخصص تفسیر تنزیلی، مربی کارگاه های مقاله و پایان نامه نویسی هم بود.

این مدیر فاضل و سختکوش، در مدت زمان اقامت در قم، در مدارس علمیه صاحب الزمان(عج) و آیت الله یثربی و فیضیه قم تدریس داشت.

فعالیت های پژوهشی:

وی مقالات متعددی را به مراکز مختلف ارائه داده که برخی از آنها چاپ شده است. تعدادی از این مقالات چاپ شده شامل «محدوده اختیارات حاکم در عفو مجرم» در مجله علمی تخصصی پیام اجتهاد، « الگوی راهبردی تعلیم و تعلم قرآن در سیره ائمه(ع)» در جشنواره قرآنی آیات و مجله مبلغان،  «منجی، شاه‌کلید تفاهم ادیان» در روزنامه ایران، «بررسی جایگاه علت و حکمت» در مجله علمی تخصصی پیام اجتهاد،  «نقش استغفار در گشایش روزی» در مجله علمی تخصصی یاسین، همکاری در اصلاح کتاب «آشنایی با تفسیر و مفسران» و...است.

مقاله «مستندات قرآنی قاعده لزوم» در مجله علمی تخصصی فقه و حقوق و کتاب «نمایش حضور اهمیت نماز جماعت در قرآن و روایات» توسط نشر نوید حکمت به قلم حجت الاسلام و المسلمین به چاپ رسیده است.

مقاله «بررسی تطبیقی ناسخ و منسوخ با محوریت آیت الله معرفت» در مجله علمی پژوهشی تسنیم نیز در دست چاپ بود.

موضوع پایان نامه سطح۳ وی، «رزق، مفاهیم و مصادیق آن» و رساله سطح4 با موضوع «معنای خلافت انسان در قرآن از دیدگاه مفسران فریقین با محوریت علامه طباطبایی(ره)» بود که با درجه عالی آن را دفاع کرد.

جوایز علمی:

حجت الاسلام و المسلمین جهانگیری، از جمله ممتازین تحصیلی در سال های ۷۹ تا ۸۴در  پایه اول تا چهارم در مدرسه علمیه بود. همچنین از جمله ممتازین طلاب برتر جوان در سال ۸۸و برگزیده جشنواره علامه حلی و ولاء منتظر بود.

کسب عنوان برگزیده جشنواره قرآنی آیات در سال ۹۲و جشنواره نخبگان در سال ۸۹در منطقه بشاگرد، و فرهیخته برتر جشنواره جهادگران علم و فناوری سازمان بسیج علمی پژوهشی و فناوری استان هرمزگان از دیگر افتخارات این مدیر فقید است.

وی همچنین در چندین دوره، به عنوان مبلغ نمونه و پژوهشگر برتر معرفی شد و از سوی دانشگاه هرمزگان و حوزه علمیه صاحب الزمان(عج) به عنوان استاد برتر مورد تقدیر قرار گرفت. وی همچنین به عنوان طلبه جوان موفق، از سوی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه معرفی شد.

همکاری با حوزه های علمیه خوهران:

حجت الاسلام و المسلمین جهانگیری از آبان 98 وارد مدیریت حوزه علمیه خواهران استان هرمزگان شد و در این مدت، مجدانه و جهادی خدمت کرد. وی به صورت رسمی، از آذرماه سال 99 حکم مدیریت حوزه علمیه خواهران استان هرمزگان را از سوی مدیر حوزه های علمیه خواهران دریافت کرد.

 این مدیر جوان و پرتلاش، در مدت خدمت خود، جانی تازه به حوزه های علمیه خواهران هرمزگان بخشید و ضمن هموار کردن مسیر پیشرفت برای خواهران طلبه، همواره جهت اعتلاء و خدمت به حوزه مقدسه از هیچ تلاشی فروگذار ننمود.

پیام های تسلیت بزرگان:

در پی درگذشت این مدیر جهادی، شخصیت‌های مختلفی با صدور پیام‌های تسلیتی فقدان آن مرحوم را تسلیت گفتند.

آیت‌الله مقتدایی رییس شورای سیاست‌گذاری حوزه‌های علمیه خواهران با صدور پیامی ضمن تسلیت درگذشت این عالم وارسته، گفت: درگذشت عالم وارسته، ارجمند، کوشا و مجاهد مدیر حوزه علمیه خواهران استان هرمزگان، جناب حجت‌الاسلام والمسلمین آقای حاج شیخ عبدالمحمود جهانگیری قدس سره موجب تأثر و تأسف گردید. وی یکی از فضلای حوزه علمیه و دارای مراتب فضل و دانش و تدریس و تحقیق درحوزه علمیه و عضو هیئت علمی دانشکده علوم و معارف قرآن کریم بندرعباس بود. بی‌شک فقدان ایشان ثلمه‌ای بزرگ برای حوزه‌‌های علمیه خواهران استان هرمزگان است.

حجت‌الاسلام و المسلمین بهجت پور مدیر حوزه‌های علمیه خواهران نیز که مرحوم جهانگیری از شاگردان او در دروس قرآنی به شمار می‌رفت، در مورد این مدیر پرتلاش گفته است: از دست دادن گوهری گرانمایه چون ایشان که از همکاران با اخلاص، صادق و پیگیر حوزه های علمیه خواهران و استاد موفق حوزه و دانشگاه و از شاگردان سخت‌کوش و نکته بین جلسات درسی اینجانب به شمار می‌رفتند، ثلمه ای جبران ناپذیر برای جامعه علمی و دینی است.

آیت الله اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه (برادران) نیز در پیامی درگذشت حجت الاسلام و المسلمین جهانگیری، مدیر حوزه‌ علمیه خواهران هرمزگان را تسلیت گفت و وی را از فضلای گرانقدری دانست که مراتب فضل و دانش و تدریس و تحقیق حوزوی و دانشگاهی را با تلاش جهادی و فعالیت مدیریتی درآمیخته و نام نیک و آثار ماندگاری از خود بجای نهاد.

حجت‌الاسلام و المسلمین عبادی‌زاده امام جمعه بندرعباس نیز در پیام خود از مرحوم جهانگیری به عنوان یکی از امیدهای آینده استان هرمزگان یاد کرده و افزوده است: بی شک خلاء وجودی چنین شخصیتی به زودی پر نخواهد شد.

 

کد خبر 1088090

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha