افزایش بارش فصل تابستان در استان زنجان

رحمن نیا از افزایش میزان بارش ها در مرداد ماه امسال در استان زنجان خبر داد.

به گزارش خبرگزاری شبستان از زنجان، مدیرکل هواشناسی استان زنجان در جمع خبرنگاران اظهار کرد: میزان بارش استان در مرداد ماه سال1400 برابر با 20/5 میلی متر بوده که  افزایش 355 درصدی نسبت به بارش بلند مدت  داشته  است. با توجه به میزان بارش در مرداد ماه امسال، استان زنجان پس از استان مازندران رتبه دوم در افزایش نسبت به بلند مدت را در کشور دارابوده است.

 


رحمن نیا ادامه داد: بارش فصل تابستان 1400 نیز برابر با 31/3 میلی متربوده که نسبت به مدت مشابه در بلند مدت 140 درصد افزایش یافته است.

 


وی خاطرنشان کرد: بیشترین میزان بارش ماه گذشته در شهرستان ماهنشان با میزان  40/8 میلی متر و کمترین میزان بارش در شهرستان زنجان 14/8 میلی متر به ثبت رسیده است. 

 


این مسئول افزود: میزان بارش سال زراعی جاری تا پایان مرداد ماه برابربا 217/5 میلی متر بوده که نسبت به مقدار بلند مدت 32 درصد و نسبت به سال گذشته 48 درصد کاهش داشته است.

 


رحمن نیا افزود: از نظر دمایی در مرداد ماه سال 1400 کمینه دمای استان 15/5 درجه سلسیوس بوده که نسبت به مقدار بلند مدت 1 درجه افزایش یافته است و بیشینه دمای استان 31/5 درجه سلسیوس بوده که نسبت به مقدار بلند مدت 0/2 درجه سلسیوس کاهش یافته است .

 


به گفته وی، میانگین دمای استان در این ماه 24 درجه سلسیوس با 0/4 درجه سلسیوس افزایش نسبت به بلند مدت بوده است.

 


رحمن نیا افزود: با توجه به پیش بینی های فصلی انجام شده توسط مرکز ملی اقلیم شناسی وضعیت بارش و دمای استان را برای چند ماه آینده به شرح ذیل بیان کرد:
مدیرکل هواشناسی استان زنجان یادآور شد: بارش  شهریور ماه در محدوده نرمال، بارش مهر و آبان  کاهش  نسبت به نرمال و  در آذر ماه شرایط بارشی به نسبت بهبود یافته و بارش ها گرایش به نرمال خواهد داشت.

 


وی افزود: دمای ماه های  شهریور و مهر در اکثر نقاط استان در محدوده نرمال خواهد بود  به جز بخش هایی از غرب استان که افزایش دما 0/5 تا 1 درجه  سلسیوس خواهند داشت. در آبان ماه دمای استان نسبت به نرمال حدود 0/5  تا 1 درجه سلسیوس افزایش خواهد داشت. در آذر ماه بی هنجاری مثبت افزایش یافته و برای استان زنجان افزایش دمای 1 تا 2 درجه سلسیوس پیش بینی می شود.

کد خبر 1088203

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha