مرمت بنای تاریخی بقعه متبرکه امامزاده علی (ع) سادات در چرام

معاون اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد گفت: عملیات اجرایی مرمت بنای تاریخی بقعه متبرکه امامزاده علی (ع) در شهرستان چرام آغاز شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از یاسوج، «رحیم دادی نژاد» امروز (۳ شهریور ماه)، اظهار کرد: در این طرح مرمت گنبد و فضای داخلی بارگاه با مشارکت هیئت امنای این بقعه متبرکه اجرا می شود.
 
 
معاون اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه مرمت بنای تاریخی امامزاده علی (ع) با ۴۰۰ میلیون ریال اعتبار اجرا می شود، گفت: بقعه متبرکه امامزاده علی(ع) در دوره صفویه ساخته شده و در سال ۱۳۵۶ به ثبت ملی رسیده است.
 
 
وی ادامه داد: بنای بقعه متبرکه امامزاده علی (ع) متشکل از حرم، صحن، ایوان و گنبدخانه است که در ضلع‌ های شمالی و جنوبی نیز دو صفحه ایجاد شده و در وسط این گنبدخانه مرقد مطهر این امامزاده واقع شده که روی آن را ضریح نفیس آب طلا دیده‌ ای محافظت می‌ کند.
 
 
دادی نژاد یادآور شد: این آستان مقدس در روستای سادات بخش سرفاریاب و ۸۵ کیلومتری غرب یاسوج واقع شده است.
 
 
معاون اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اینکه تاکنون ۷۷۰ اثر میراث فرهنگی استان در فهرست آثار ملی ثبت شده، تصریح کرد: آسیاب ها، خانه های تاریخی، قلعه ها، آب انبارها، بقاع متبرکه، گورستان های تاریخی، پل ها، مساجد و کاروان سراها از مهم ترین بناهای تاریخی ثبت شده این استان در فهرست آثار ملی هستند.

 
 
وی بیان کرد: نقوش برجسته تنگ سولک در بهمئی، آثار سنگی چین لوداب، شهر سنگی دلی یاسیر کهگیلویه، قلعه کی نصیر بهادر بویراحمد، قلعه رئیسی کهگیلویه و دو گور دو پا در باشت از جمله بناهای تاریخی مهم ثبت ملی شده این استان است.
 
 
دادی نژاد گفت: سکه‌ها، ظروف سفال و فلزی مربوط به دوره‌های ایلامی، هخامنشی، اشکانی و ساسانی از جمله اشیای تاریخی کهگیلویه و بویراحمد است.
 
 
گفتنی است، این استان بخشی از تمدن عیلام بوده و در دوره بعد از اسلام و همچنین بعد از ورود آرایی‌ها جزئی از خاک تمامی حکومت‌های ایران بود.
 
 
 
استان کهگیلویه و بویراحمد در دوره‌های تاریخی مختلف با نام‌هایی بلاد شاپور، جبال گیلویه و کهگیلویه شناخته شده است.
 
 
این استان با بیش از ۷۲۶ هزار نفر جمعیت در جنوب غربی ایران قرار دارد و بیش از ۱۶ هزار کیلومتر مربع مساحت دارد.
کد خبر 1088399

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha