طلاب حوزه های علمیه باید یاری رسان فعالیت های ائمه جماعات باشند

آیت الله عابدینی گفت: لازم است سازماندهی مناسبی صورت گیرد تا طلاب حوزه ‌های علمیه یاری ‌رسان فعالیت‌های ائمه جماعات باشند و به مرور زمان برای امامت جماعت تربیت شوند که با این اقدام مساجد آینده روشنی خواهند داشت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از قزوین به نقل از روابط عمومی دفتر امام جمعه قزوین، آیت الله «عبدالکریم عابدینی» در جلسه شورای سیاستگذاری امور مساجد استان قزوین بیان کرد: رصد وضعیت تبلیغی ائمه جماعت و مساجد دارای اهمیت است و تهیه فرم ارزیابی امام جماعت و مساجد لازمه‌ رصد و پیگیری وضعیت علمی، فرهنگی و تبلیغی مساجد است و ‌باید در این زمینه اقدام عملی صورت گیرد تا از این طریق ائمه جماعات شاخص، شناسایی و معرفی شوند.

 

نماینده ولی فقیه در استان قزوین افزود: توجه به وضعیت معیشتی ائمه جماعات را ‌باید جدی بگیریم و ما سراغ آنها برویم و درصورت لزوم کمک کنیم تا امام جماعت بتواند وظایف و مسئولیت ‌های خود را به درستی انجام دهد، همچنین در فرم‌های ارزیابی که بیان شد ‌باید خادم مطلوبِ مسجد را هم درنظر گرفت و بر اساس نیازمندی مسجد به او آموزش داد.

 

وی عنوان کرد: لازم است سازماندهی مناسبی صورت گیرد و جلساتی برگزار شود تا طلاب حوزه ‌های علمیه یاری ‌رسان فعالیت‌های ائمه جماعات باشند و به مرور زمان برای امامت جماعت تربیت شوند که با این اقدام مساجد آینده روشنی خواهند داشت.

 

آیت الله عابدینی تاکید کرد: مساجد در هر محله‌ای محور اجتماعات و فعالیت‌های مختلف است و این موضوع را قدر می دانیم و نمازخانه‌ ها و حسینیه‌‌ هایی که در نزدیکی مساجد وجود دارند نباید رقیب مسجد باشند که این کار جایگاه مسجد محوری را تضعیف می ‌کند.

 

وی با اشاره به اهتمام فعالیت‌های قرآنی و فرهنگی در مسجد عنوان کرد: فعالیت ‌های قرآنی، فرهنگی و امثال آن در مساجد را به صورت رقابتی ببینیم؛ یعنی اگر در مسجدی نهج ‌البلاغه‌ خوانی، بیان حدیث، محفل قرآنی و محافل تربیتی باشد با مسجدی که هیچ قدمی در این زمینه‌ ها برنداشته است متفاوت دیده شود.

 

نماینده ولی فقیه در استان قزوین خاطر نشان کرد: با اینکه گلایه ‌هایی در این زمینه وجود دارد اما مساجد ما نسبت به دهه ‌های گذشته و قبل از انقلاب اسلامی بسیار رو به پیشرفت بوده است و امروزه کارآمدی و هوشمندی در رفتار ائمه جماعات و فعالان مسجدی نسبت به گذشته بسیار بیشتر است که باید شکرگزار خدای متعال باشیم و نباید فکر کنیم که وضعیت مساجد بدتر شده است، بلکه باید سرعت پیشرفت بیشتر شود.

 

وی با اشاره به آیه 18 سوره توبه گفت: کسانی ‌که براساس ایمان برای ساخت مسجد قدم بر می دارند، می‌ توانند آن را آباد کنند و کسی که برای ساخت مسجد هزینه می‌ کند باید از روی ایمان و اعتقاد به روز قیامت باشد و اگر کسی خمس مالش را پرداخت نکرده باشد مسجد نساخته است، همانگونه که هر انگیزه غیر خدایی باعث ابطال در نماز می ‌شود.

 

آیت الله عابدینی توضیح داد: تفاوت در تعداد مساجد محله‌های جنوب و محله‌های شمال شهر به دلیل این است که از گذشته زمان زیادی برای ساخت و وقف مسجد وجود داشته است و این درحالی است که عمر برخی از مناطق جدید به 10 سال می ‌رسد و در آینده مساجد بیشتری در این مناطق ساخته خواهد شد.

 

وی اظهار کرد: تقسیم کار بین نهاد های مختلفی که در مسجد دخیل هستند ضروری است و لازم است وظایف قانونی هر نهاد در قبال مساجد شفاف شود و امور مساجد محوریت این کار قرار گیرد.

 

نماینده ولی فقیه در استان قزوین یادآور شد: قرآن می‌گوید «وَأَنَّ الْمَسَاجِدَ لِلَّهِ فَلَا تَدْعُوا مَعَ اللَّهِ أَحَدًا» مسجد فقط مال خداست و هیچ کس دیگری مانند امام جمعه، امام جماعت و غیره صاحب مسجد نیست و تنها برای رضای خداوند باید در مسجد فعالیت کرد.

 

کد خبر 1088411

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha