ضرورت تشکیل یک شورای راهبردی  برای حل مشکلات خوزستان

آیت‌الله رئیسی بر ضرورت تشکیل شورای راهبردی متشکل از مسئولان عالی‌رتبه، صاحب‌نظران و نمایندگان مجلس برای حل مشکلات خوزستان تاکید کرد و گفت: این اقدام کمک خوبی برای استان است تا راهکارهای لازم برای کاهش مشکلات استان را به دولت ارائه دهند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از اهواز، «آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی» عصر امروز (جمعه ۵ شهریور) در نشست شورای اداری خوزستان، با اشاره به ضرورت راهکارهایی برای رفع مشکلات خوزستان اظهار کرد: در این راستا اولین مسئله تدوین برنامه‌ای کوتاه‌مدت است که در این برنامه از هم‌اکنون باید به‌صورت آنی و فوری اقدامات لازم را پیش‌بینی کرد.

 

رئیس جمهوری با بیان اینکه بنابراین دستگاه‌های مختلف اعم از آب و برق و حوزه کشاورزی و دیگر مدیران مرتبط باید امور را پیگیری کنند تا در برنامه پیش رو برای حل مشکلات به‌صورت آنی بررسی‌های لازم انجام شود افزود: مدیران و کسانی که در کنار آنها تلاش می‌کنند باید کار مضاعف و جهادی انجام وظیفه کنند تا بتوان عقب‌ماندگی‌ها را هر چه سریع‌تر جبران کرد.

 

وی با اشاره به اینکه باید نسبت به مدیران پروازی در خوزستان تجدیدنظر جدی صورت بگیرد و در حد امکان از مدیران مستقر و بومی که دغدغه استان را دارند در خوزستان استفاده شود اضافه کرد: برای سلامت مجموعه اداری نیاز به نظارت همیشگی داریم و مدیران استانی خودشان باید پیگیر باشند که کارها دقیق و صحیح و اثربخش انجام شود.

 

آیت‌الله رئیسی با اشاره به اهمیت موضوع اشتغال در خوزستان، از استقبال دولت از طرح‌های اشتغال‌زایی خبر داد و عنوان کرد: استانی که آب دارد و در بسیاری از بخش‌های کشاورزی حرف اول را می‌زند باید نگاه و توجه ویژه‌ای به حوزه کشاورزی در استان شود.

 

وی با بیان اینکه فعال کردن بخش‌هایی از صنایع خوزستان که ظرفیت خالی دارند باید در اولویت مدیران باشد اذعان کرد: حتی ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری در صنایع که به دلایلی در خوزستان متوقف یا نیمه تعطیل شده باید تقویت شود و برای اشتغال‌زایی استان از آن بهره‌مند شد.

 

رئیس جمهور یکی دیگر از بخش‌ها را صنایع پایین‌دستی پتروشیمی دانست که ارزش‌افزوده را بالا برده و ایجاد اشتغال‌زایی دارد و خاطر نشان کرد: این امر از خام فروشی در حوزه پتروشیمی جلوگیری می‌کند.

 

وی تقویت صنایع تکمیلی در حوزه کشاورزی را مسئله‌ای مهم در خوزستان دانست که از طریق آن می‌توان زمینه اشتغال‌زایی را در استان فراهم کرد گفت: خوزستان دارای مرکزیت در تولید خرما است و وقتی می‌توان صدها محصول از آن تولید کرد و کشورهای همسایه نیز از آن استقبال می‌کنند باید از این ظرفیت بهره‌مند شد.

 

آیت‌الله رئیسی بیان کرد: بخش قابل‌ توجهی از طرح ۵۵۰ هزار هکتاری باقی مانده از این رو باید پیگیری‌های لازم را برای تسریع در اجرای این طرح انجام دهیم چرا که این طرح نیز نقش خوبی در اشتغال‌زایی دارد.

 

وی با تأکید بر اینکه مشکل آب خوزستان ناشی از مدیریت آب است تصریح کرد: کمبود نزولات آسمانی را در برخی استان‌ها از جمله خوزستان داریم اما مساله اساسی‌تر از آب، مدیریت آب است که شورای عالی آب می‌تواند مشکل بسیاری از مناطق را حل کند و باید مدیریت آب را به خوبی دنبال کنیم.

 

رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه طرح آب‌رسانی و فاضلاب در خوزستان به‌صورت عام و در اهواز به‌صورت خاص جزء اولویت‌های دولت است اظهار کرد: همچنین باید زمان اجرایی شدن طرح‌های مربوطه کاهش یابد و اعتبارات لازم به این حوزه تخصیص داده شود.

 

وی با اشاره به اینکه در حوزه آب و فاضلاب نیز باید یک سری اقدامات موقت انجام شود که زندگی مردم در پاییز پیش رو دچار مشکل نشود تاکید کرد: رسوب‌زدایی و لایروبی هم یکی از اقدامات ضروری است که از بروز خسارت‌ها تا حد زیادی جلوگیری می‌کند.

 

آیت‌الله رئیسی با بیان اینکه در زمینه تولید محصولات کشاورزی باید با حذف دلالان کاری کنیم که هم برای کشاورزان صرفه داشته باشد و هم برای مصرف‌کنندگان وضعیت مناسب و خوب باشد اضافه کرد: همچنین نباید به تولیدکننده و مصرف‌کننده اجحاف شود و پرداخت خسارت کشاورزان نیز باید پیگیری بشود.

 

وی بر تشکیل شورای راهبردی متشکل از مسئولان عالی‌رتبه، صاحب‌نظران و نمایندگان مجلس برای حل مشکلات خوزستان تاکید کرد و ادامه داد:این شورا کمک بسیار خوبی برای دولت است و می‌توان مسائل استان خوزستان را در آن بررسی کرد؛ همچنین می‌توان از طریق این شورا طرح‌هایی را به دولت پیشنهاد دهد و با استفاده از این طرح‌ها تلاش خواهیم کرد تا مشکلات خوزستان کاهش یابد.

 

رئیس جمهور وضعیت کرونا در خوزستان را بسیار نگران‌کننده دانست و عنوان کرد: نیروهای مسلح تا هفته آینده یک ظرفیت خوبی را در ساختمان قدیمی بیمارستان طالقانی فعال خواهند کرد که در این راستا باید تلاش شود که وضعیت فعلی تغییر و هیچ بیماری روی زمین نباشد و به میزان لازم تخت و دیگر تجهیزات لازم برای بستری و رسیدگی به بیماران از بخش‌های مختلف تأمین شود.

 

وی با اشاره به اینکه مقرر شده تا ۲ روز آینده نیز تعداد ۲۰۰ تخت به ظرفیت بیمارستانی خوزستان افزوده می‌شود ابراز کرد: به‌ هیچ‌ عنوان قابل‌قبول نیست که بخش درمان معوقاتی داشته باشند و اگر اعتباری در کشور باشد باید پرداختی‌های حوزه بهداشت و درمان در اولویت اول باشد.

 

آیت‌الله رئیسی با بیان اینکه واکسیناسیون مسئله جدی است و به هر نحوی باید از واردات یا حتی تولیدات داخلی استفاده کرد یاد آور شد: در این راستا کانال‌های واردات واکسن نیز باید از سوی وزارت بهداشت به‌صورت جدی نظارت شود.

 

کد خبر 1088760

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha