حال و هوای اربعین در زمانه کرونا/ ماجرای دلدادگانی که از سفر عشق جاماندند

دل‌هایی در هوای حرم، مَست از عطر یار، ارباب را به سلامی زیارت می‌کنند، السلام علی حسین و علی علی بن الحسین و علی اولاد الحسین و علی اصحاب الحسین علیه السلام.

خبرگزاری شبستان مازندران؛ محرم است و ایام سوگواری سیدالشهدا(ع)، هر چه می‌گذرد به اربعین نزدیک می‌شویم و دل‌ها آماده سفر عشق می‌شود چرا که هر ساله افرادی فارغ از اعتقادات دینی و مذهبی، زبان و لهجه مختلف و رنگ با یک هدف مشترک برای زیارت سید و سالار شهیدان امام حسین(ع) از دور و نزدیک به انحاء مختلف اعم از سواره و پیاده اربعین را پلی می‌کردند برای وصال با سفیر عشقاما صد حیف که کرونا سدی برای سفرهای داخلی شده چه برسد خارجی!! 

 

در سال‌های اخیر حجم زیادی از عشاق الحسین (ع) با پای پیاده روانه کربلا می‌شدند و نهایت دلدادگی خود را به اهل بیت (ع) ابراز می‌کردند، ایرانی‌ها در کربلا از هر لحاظ سنگ تمام می‌گذاشتند، شیوع ویروس کرونا موجب توقف در این سفر شد. و دل های دلدادگان حسینی که عمری حسرت جاماندن از شهدا را می خورند در پی شیوع این بیماری از اندوه جاماندن از غافله اربعین دل خون هستند.

 

البته در برخی محافل از موافقت استاندار کربلا برای برگزاری همایش عظیم پیاده روی اربعین به شرط داتشن کارت واکسن کرونا خبر هایی شنیده می شود. که این ایرانی های مشتاق را برآن داشته واکسن دریافت کنند تا همانند سال گذشته یک جامانده از اربعین نباشند.

 

در این بین دلدادگان امام حسین(ع) با این خبرها که حاکی از رفع منع تردد به کربلا است دل را به  ناله های حضرت رباب(س) سپردند و  رهسپار سفر عشق شدند. در همین ایام اسارت اهل بیت آقا اباعبدالله الحسین (ع) خبری به‌دستمان رسید مبنی بر اینکه گروهی از کاروان «خادمیاران رضوی بابل»با پای پیاده عازم کربلا برای حضور در اربعین حسینی هستند  از این رو برآن شدیم تا حال و هوای این زائرین پیاده را در زمانه کرونا برای مخاطبین شبستان ترسیم کنیم.

«باقر فرقانی» سرپرست کاروان پیاده خادمیاران رضوی بابل در گفت‌وگو با شبستان، بیان می‌کند؛ با نزدیک شدن به ۲۰ صفر مصادف با اربعین حسینی، زائران و دلشیفتگان اهل بیت (ع) از گوشه گوشه جهان برای حضور در تجمع میلیونی عزاداران حسینی در کربلای معلی به سمت کربلای معلی به حرکت در می آیند چراکه اربعین به عنوان چهلمین روز شهادت امام حسین (ع) و یارانش در صحرای کربلا در میان آزادیخواهان جهان و بخصوص شیعیان از اهمیت و جایگاه بالایی برخوردار است. ما هم بنا بر شعله‌ور شدن عشق و علاقه در وجودمان بنا است با جمعی از دوستان ۱۴۰۰ کیلومتر مسیر عاشقی را از حرم امامزاده قاسم(ع) بابل تا حرم حسینی طی کنیم.

 

وی هدف از حرکت کاروان پیاده‌روی تا کربلا را علاوه بر بهره معنوی، زنده نگه‌داشتن نهضت عاشورایی، یادآوری پیام مکتب عاشورا، مقاومت و ایستادگی در مقابل ظالمان، تبیین ابعاد مختلف قیام حضرت ابا عبدالله‌ الحسین (ع) و جلب توجه همگان به اهمیت زیارت حضرت امام حسین(ع) بیان کرد.

 

فرقانی با بیان اینکه بساط حرکت به اربعین از روز عاشورا پهن شده، یادآور می‌شود؛ این هفدهمین سفری است که از بابل به سمت کربلای معلی انجام می‌شود، در طول راه در مساجد و حسینیه‌ها بیتوته می‌کنیم.

عضو کاروان پیاده خادمیاران رضوی بابل با بیان اینکه سفر درازی بدون تشریفات و تجملات دنیایی،پیش رو داریم، اضافه می‌کند؛ صرف هزینه‌های این سفر کاملا شخصی است، در سفرهای پیش از کرونا با حضور ۳۵ الی ۴۰ خادمیار راهی می‌شدیم ولی به‌علت بحران کرونا امسال ۱۲ نفره عازم  شدیم که البته از مرز عراق چند نفر به اعضا اضافه می‌شوند.

 

وی در مورد شکوه وصف ناپذیر پیاده روی اربعین، می‌گوید؛ احساس می کنم سفر کربلا بدون سختی معنا ندارد. وقتی در این مسیر گام برمی داری علاوه بر نشاط وصال یار، غربتی وصف ناشدنی را حس می کنی.

 

این زائر پیاده اربعین با اشاره به جلوه های این سفر معنوی بیان می کند؛ در سال‌های گذشته بعضی از زائرین که دارای بیماری بودن شفا گرفتند، البته در سفر چهاردهم در کرمانشاه یکی از زائرین و امسال در مشاء بعد از امام‌زاده هاشم(ع) یکی از زائرین به علت ایست قلبی به رحمت خدا رفتند که البته چندین سفر همراه کاروان بودند، آقایان مرحوم کربلایی «محمود فریدی» و کربلایی «حسین یزدان پناه» که معلم و فرهنگی بود.

 

فرقانی عشق به ابا عبدالله(ع) را رمز این همه جوش و خروش برای حضور در اربعین با وجود بحران کرونا، می داند و می گوید هر کسی که عشق به اباعبدالله (ع) در دلش وجود دارد، سعی می کند که شرایطش را داشته باشد تا حتما راهی کربلا شود، عنوان می‌کند؛ بعضی از اعضای گروه ثابت هستند و برخی از بابل برای تشرف به کربلا و عرض ارادت به امام حسین(ع) دعوت شدند و گاها افرادی نیز از محمودآباد و بابلسر و تهران با کاروان همراه می‌شوند.

 

این خادمیار با اشاره به خاطرات تلخ سفر می‌گوید؛ دو بار از این ۱۶ سفری که مسیر را طی کردیم تا مرز رفتیم مرز بسته بود و مجبور شدیم با دلی شکسته و تنی خسته اما خشنود از اینکه زائر مولا بودیم برگردیم.

وی با بیان اینکه سفربه عتبات سراسر خوبی و شیرینی است و عاشقان اربعین اباعبدالله الحسین (ع) رنج راه عشق را به جان می‌خرند و با پای پیاده به آستان آن امام مشرف می‌شوند، ادامه می‌دهد؛ در یک سفر که حدودا به‌همراه خانواده عزیزان ۸۰ نفر بودیم در حرم امیرالمومنین (ع) و امام حسین (ع) میهمان سفره‌خانه حضرت بودیم، سفری به‌یاد ماندنی بود....

 

به گزارش شبستان، این کاروان امسال با جمعی ۱۲ نفره پیاده سفرش را به سمت اربعین آغاز کرد ولی در راه یک نفر به‌دلیل ایست قلبی به رحمت خدا رفت که مابقی دوستان برای انجام مراسم تدفین و تشییع مجددا به بابل بازگشتند و برای حضور در پیاده روی اربعین به زودی عازم خواهند شد.

 

کد خبر 1088951

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha