سایه رشوه و رشوه خواری بر عدالت اداری

رشوه و رشوه خواری برخی از کارکنان و مدیران در نهادهای مختلف دولتی خدمت رسان بر عدالت اداری سایه انداخته و آسیب هایی را در جریان خدمت رسانی وارد می کند.

خبرگزاری شبستان-اصفهان: تخلفات اداری مصادیق بارز گسترش بی نظمی، بی عدالتی و تضییع حقوق عمومی است که در تمامی نظام های مدیریتی دنیا نسبت به این مسئله دغدغه داشته و در بعضی کشورها این موضوع به صورت جدی مورد توجه بوده و مجازات های سنگینی برای آن پیش بینی شده است.

 

نظام جمهوری اسلامی ایران که بر پایه دستورات قرآنی شکل گرفته و مبانی دینی محور تصمیم سازی و قانون گذاری بوده، تخلفات اداری را مورد نکوهش قرار داده و مجازات نیز برای متخلفین پیش بینی کرده و کمسیون های درون سازمانی برای رسیدگی و بررسی این مقوله پیش بینی شده و دستگاه قضایی نیز برخورد جدی دارد.

 

کم کاری در بخشی از موارد مشاهده می شود که دستگاه های اداری ملزم به رسیدگی به موقع و به دور از هر گونه سازش است و مردم هم انتظار برخورد جدی دارند اما در بعضی از موارد کم توجهی دیده شده که باید اصلاح شود.

 

رشوه خواری یکی از مصادیق تخلفات و جرایم اداری است که عدالت را زیر سوال می برد و بی نظمی در سازمان ها ایجاد می کند و افراد از راه غیر مشروع به خواسته خود می رسند و یا در این مسیر حق و حقوق دیگر مراجعین اداری ضایع می شود.

 

رشوه و رشوه خواری برخی از کارکنان و مدیران در نهادهای مختلف دولتی خدمت رسان بر عدالت اداری سایه انداخته و آسیب هایی را در جریان خدمت رسانی وارد می کند که نهادهای نظارتی مثل حراست و بازرسی ادارات باید به این موضوع رسیدگی کنند و نگذارند چنین سنت بدی گسترش یابد.

 

*رشوه از منظر قرآن و اهل البیت

 

قرآن و اهل البیت(ع) بهترین روش زندگی و شاخص انجام بهترین کارها و ترک بدی ها هستند و نباید ما فراتر و یا کمتر از این محور اصلی حرکت کنیم و هر آنچه را حرام اعلام کرده اند نباید با تحلیل تفسیر حلال کنیم و یا حلال الهی را حرام سازیم.

بر اساس این گنیجنه ارزشمند رشوه گرفتن و رشوه دادن خلاف شرع بوده و هیچ دلیل و موضوعیتی برای رفع تکلیف و بهره گیری از این پیشنهادات از سوی مردم توسط مسئولان نبوده و هیچ دلیلی هم برای اهدا و پرداخت رشوه توسط افراد به کارمندی وجود ندارد.

از منظر قرآن دریافت رشوه و پرداخت آن کسب روزی حلال و تصرف در ماه دیگران است و رشوه دادن و رشوه گرفتن هر دو مورد نکوهش قرار گرفته و فرد رشوه گیرند در مال دیگران وارد شده است.

 

حضرت علی(ع) در فرامایش پرداخت رشوه به حاکم و قاضی را کفر به حضرت احدیت بیان کرده او این اقدام را مورد نکوهش قرار داده و در روایتی دیگر چنین اقدامی را مانع از رسیدن حق به دیگری بیان کرده اند.

 

پیامبر اسلام(ص) نیز فرمودند که «رشوه گیرنده بوی بهشت را استشمام نمی کند» و ایشان لعنت کرده رشوه دهنده و گیرنده و واسط این امر را و همچنین از فراگیری این آسیب در آخر زمان نیز هشدار داده اند که بعضی رشوه را هدیه می پندارند.

 

*تغییر ماهیت رشوه به اسم و عنوان های دیگر

 

همانطور که پیامبر اسلام(ص) از مسائل آینده جامعه در آخر زمان هشدار داده اند و از جمله آن جاری شدن دینداری و مسلمانی فقط بر زبان، تغییر عنوان ربا است همین موضوع رشوه نیز عنوان و اسمش فرق کرده و به تحت عنوان هدیه مطرح می شود و طرفین این کار را انجام می دهند.

 

آیت الله العظمی «حسین مظاهری» از مراجع تقلید عالم تشیع در یکی از درس های اخلاق هفتگی خود از چنین ماجرایی در کشورمان ابراز تاسف و ناراحتی کرد و گفت: گناهانی مثل ربا و رشوه در کشور و جامعه اسلامی گاهی عادی شده و با تفاسیر مختلف رد و بدل می شود.

 

وی با تاکید بر اینکه باید جلوی چنین تخلفاتی گرفته شود، یادآورشد: تغییر ماهیت رشوه به اسم و عنوان های دیگر آن را حلال نکرده و میزان جزای آن کم نمی شود.

 

رئیس حوزه علمیه اصفهان اضافه کرد: دریافت هرگونه وجه و هدیه ای خارج از عرف پسندیده نبوده و مصداقی از همین رشوه و زیرمیزی است که جامعه را دچار نابسمانی و مشکلات زیادی می کند.

 

*ضرورت تقویت نظارت همگانی و برخورد با متخلفین

 

برخی از کارمندان و مسئولان اداری و خدماتی خواهان هدیه هایی از مردم و ارباب رجوع تحت عنوان های مختلف هستند یا فرد مراجعه کننده به یک سازمان به این نتیجه رسیده که بدون پارتی، هدیه و یا رشوه کارش به سرانجام نمی رسد و آن مسئول هم چنین وجوه و هدیه هایی را مصداقی از ابراز محبت می داند.

 

موضوع اینجاست که واقعا آیا اگر شخصی فرماندار، مدیرکل، شهردار و یا کارمند یک حوزه حساسی نبود بازهم چنین احساس محبتی از سوی یک فرد یا مدیر شرکتی نصیبش می شد؟؟!!

 

نهادهای نظارتی درون دستگاهی ضمن توجیه و آموزش کارکنان مانع از چنین اتفاقاتی بشوند چرا که برخی از کارکنان با بی دقتی و بی توجهی به اصل موضوع به این مسیر وارد می شوند.

 

علاوه بر آموزش نظارت محکم و حساس بر این چنین وضعیتی باعث رضایتمندی و افزایش امیدواری به نظام و آن دستگاه خواهد شد.

 

بر اساس قانون مجازات کیفری، دریافت و پرداخت رشوه هر دو مجازات داشته و طرفین مشمول آن می شوند و این موضوع اگر برای دادگاه مشخص شود که فرد مورد نظر در پرداخت رشوه مجبور یا مضطر بوده آن وقت تخلف او به گونه دیگری بررسی یا از مجازات حبس رهایی یافته و پول و وجهش به او باز می گردد.

کد خبر 1089082

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha