جریان حکمرانی باید با الگوی اسلامی ایرانی همخوانی داشته باشد

وحیدی با اشاره به اهمیت وزارت کشور و بیان اینکه جریان حکمرانی باید با الگوی اسلامی ایرانی همخوانی داشته باشد، گفت: حکمرانی عمومی با وزارت کشور است بنابراین نقش تجمیع کننده دارد و وزارت کشور باید نقش یکپارچه کننده داشته باشد.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری شبستان، احمد وحیدی، وزیر کشور شب گذشته (یکشنبه 7 شهریور) در برنامه نگاه یک شبکه یک سیما با گرامیداشت شهدای هفتم تیر و به ویژه شهادت شهیدان رجایی و باهنر و بیان اینکه این دو شخصیت توانستند الهام بخش باشند، گفت: با وجود طول مدت کوتاه خدمتشان، آنچنان خالصانه و صادقانه در صحنه بودند که هنوز هم مردم، آن‌ها را به عنوان الگو‌های برتر در حوزه دولت مداری می‌شناسند.

 

وی درباره نخستین سفر دولت جدید به استان خوزستان با اشاره به اینکه این استان از ابعاد مختلف، اهمیت ویژه و فراوانی دارد، گفت: این استان بر گردن همه ما دین دارد و مدیون مردم آن هستیم. رییس جمهور به درستی، نخستین سفر خود را به این استان اختصاص داد تا از نزدیک، اوضاع و احوال و مشکلات این استان را بررسی کند و تصمیمات لازم برای حل مشکلات گرفته شود.

 

وزیر کشور با بیان اینکه رئیس جمهور از طرح آبرسانی «غدیر» و طرح‌های شبکه‌های فاضلاب بازدید کرد و در شورای عشایر و شیوخ و شورای اداری حضور یافت، افزود: طرحی مشهور به طرح ۵۵۰ هزار هکتاری در آن جا مطرح است که شامل زمین‌هایی است که باید مورد بهره براری کشاورزی قرار بگیرد؛ بخشی از آن با عنایت رهبر معظم انقلاب در سال‌های گذشته انجام شده و بخشی دیگر باقی مانده است که باید انجام شود.

 

وی با اشاره به اینکه اجرای طرح شبکه آب و فاضلاب هم باید تسریع شود، ادامه داد: درباره روان آب‌ها هم تصمیم گیری و درباره برخی محصولات مانند خرما و قیمت آن تصمیم گیری شد تا قیمت‌های تضمینی دولتی اعلام شود و دغدغه کشاورزان، برطرف شود. درباره توسعه برخی صنایع پایین دست پتروشیمی و الگوی کشت و برخی موضوعات متنوع، بحث و بررسی شد.

 

وزیر کشوربا اشاره به اهمیت وزارت کشور افزود: حکمرانی عمومی با وزارت کشور است بنابراین نقش تجمیع کننده دارد. اگر کار تجمیع را به خوبی انجام ندهیم ضرر زیادی می کنیم و نامتعادلی های گوناگونی، بروز می کند. وزارت کشور باید از یک طرف نقش یکپارچه کننده داشته باشد و از طرف دیگر ظرفیت های مختلف را بسیج کند.

 

وحیدی هماهنگ سازی، میدان داری و موتور محرک بودن را از دیگر کارکردهای وزارت کشور برشمرد و افزود: اینها کارکردهای گوناگون حکمرانی است که در وزارت کشور باید اتفاق بیفتد و نخستین برنامه ما در وزارت کشور نیز همین موضوع است.

 

 

وی ارتقای کیفیت و کفایت حکمرانی را از برنامه های این وزارت بیان و اضافه کرد: خلأهایی داریم که باید آن را پر کنیم. حکمرانی فقط مشمول جریانات و دستگاه های دولتی نیست بلکه موضوع عمومی است که باید در بین و داخل مردم، کاملاً تعریف شده باشد بین ”دولت و دولت“، «دولت و مردم» و «مردم با مردم».

 

وحیدی با تأکید بر اینکه جریان حکمرانی، چند لایه است، افزود: باید به مردم نقش بیشتری داده شود. جریان حکمرانی باید با الگوی اسلامی ایرانی همخوانی داشته باشد. باید این جریان را بازسازی کنیم و بر اساس الگوهای بومی ما شکل بگیرد در این صورت بسیاری از مسائل، قابل حل است. هر قدر از نقش و تصدی گری دولت به نفع مردم حرکت کنیم بهتر است.

 

وحیدی با اشاره به اینکه برنامه های بخشی، استانی و ملی داریم، افزود: اگر این برنامه ها در تعادل قرار نگیرد حتماً ایجاد مزاحمت می کند. سندهای بالادستی از جمله سند آمایش سرزمین باید به درستی اجراء شود و باید برای توسعه، استان ها را محور قرار دهیم.

 

وزیر کشور با بیان اینکه استانداران و فرمانداران، اختیارات کمی دارند, گفت: آن ها باید اختیارات کافی داشته باشند و این اختیارات را باید به خوبی تعریف و بودجه ها را در حد امکان، استانی بنویسیم.

 

وحیدی افزود: استانداران حتماً باید مشکلات کنونی کشور را بشناسند و باید نگاه اقتصادی داشته باشند و متدین، پاکدست، معتقد به مبارزه با فساد و خدمتگزار مردم باشد. در انتخاب مسئولان حتماً باید از مشاوره همه افراد صاحب نظر, معتمدان مردم و نمایندگان مردم استفاده کنیم تا به بهترین ها برسیم.

 

وزیر کشور با تاکید بر اینکه معیار، شایسته سالاری است و از نخبگان استفاده می کنیم, گفت: تلاش می شود شایسته ها از جوانان انتخاب شود؛ باید ساز و کار کادرسازی ها را ایجاد کنیم و اولویت با جوانان است.

 

وحیدی با اشاره به اینکه محدودیت های کرونایی باید به شکل هوشمند، مدیریت شود، افزود: دستورالعمل کلان برای همه جا شاید پاسخگو نباشد زیرا اوضاع و احوال در استان ها و شهرهای مختلف، فرق می کند. برای هوشمندسازی محدودیت ها، بر روی پلتفرمی کار خواهد شد تا به سرعت، آن را عملیاتی کنیم.

 

وحیدی با بیان اینکه باید اختیارات استان ها بیشتر و ساختارهای قرارگاهی مبارزه با کرونا تقویت شود، افزود: باید از همه ابزارهای نرم و سخت استفاده و به ابهامات و پرسش های مردم پاسخ داده و تغییر وضعیت ها رصد شود.

 

وزیر کشور درباره شرایط امنیت مرزها هم گفت: امنیت مرزها با حضور نیروهای مسلح و نیروی انتظامی بسیار عالی است و ما مشکلی امنیتی در مرزها نداریم البته دشمن تلاش دارد که این امنیت را خدشه دار کند ولی استحکام نیروهای مسلح و نیروی انتظامی این تلاش ها را بی حاصل کرده است و از این به بعد هم همینطور خواهد بود؛ البته گروه های تروریستی در مرزهای غربی و شرقی هستند و برای نفوذ تلاش می کنند و گاهی کارهای تروریستی انجام می دهند و نمی توان برای مرزهای طولانی کشور نیرو گذاشت ولی با مسدود کردن فنی و الکترونیکی مرز تلاش شده است تا امنیت مرز تامین شود و این به عنوان یک کار مستمر ادامه پیدا خواهد کرد. وی گفت: موضوع آسیب های اجتماعی بسیار مهم است و توجه به آن خواست رهبر معظم انقلاب و مردم است که یک ضرورت فوری می باشد.

 

وی با بیان اینکه آسیب های اجتماعی از ریشه های مختلفی برخوردار است، گفت: گاهی به جای برخورد با آسیب به معلول برخورد می کنیم؛ با معلول برخورد کردن آسیب را به صورت فوری و کوتاه مدت به نظر حل می کند ولی حتما این طور نیست حتی وقتی با علت هم برخورد می کنیم باز مشکل را حل نمی کند بلکه باید زمینه ها و ریشه های عمیق را بررسی کنیم، بسترهایی که آسیب های اجتماعی در آن شکل می گیرد.

 

وحیدی با اشاره به اینکه آسیب های اجتماعی از پدیده های مختلفی برخوردار است، گفت: به عنوان مثال حاشیه نشینی گاهی از حاصل کارکردهای غلط نظام اداری پیش می آید؛ وقتی منابع به شکل مناسب توریع نشود و توازن های منطقه ای اتفاق نیفتد و اشتغالزایی ایجاد نکنیم مهاجرت از روستاها به سمت شهرها اتفاق می افتد.

 

وزیر کشور با بیان اینکه در حال حاضر حدود 90 هزار سکونتگاه وجود دارد که 30 درصد آنها خالی است، گفت: سکونتگاه هایی که بعضاً دارای امکانات خوبی هم هستند ولی فاقد سکنه است چون به همراه آن شغل ایجاد نشده است که منجر به حاشیه نشینی می شود که نباید این اتفاق بیفتد بنابراین بخشی از این مربوط به نگاه آمایشی است که باید برطرف شود ؛ زمانی که در جایی می توانیم شغل خوبی راه اندازی کنیم مردم به سکونتگاه های قبلی خود بر می گردند.

 

وحیدی با بیان اینکه بعضی از آسیب های اجتماعی مربوط به محرومیت هاست که در داخل حتی شهرها وجود دارد، گفت: مناطق محروم باید شناسایی و هدف گذاری شوند که هدف حل مشکل آن محله باشد، بر اساس برآورد حدود دو هزار و 700 محله داریم که دچار آسیب هستند که باید برای آسیب های آنها برنامه ریزی شود و مشکلات آنجا حل شود؛ البته کارهای خوبی هم در حال شکل گیری است و امیدواریم نتایج خوبی داشته باشد.

 

وزیر کشور از صدا و سیما به دلیل گزارش های خوب در جهت به نمایش گذاشتن معضلات اجتماعی تشکر کرد و افزود: گاهی خبرنگاران صدا و سیما این معضلات اجتماعی را شناسایی می کنند و خبرنگار، یک موضوع را از شمال شرق کشور پیگیری می کند و جواب آن را در جنوب غرب شناسایی می کند و آن را پخش می کند، کاری که باید دستگاه های رسمی کشور انجام دهند، خبرنگاران به خوبی انجام می دهند و البته از ظرفیت بسیار خوب صدا و سیما استفاده خواهیم کرد.

 

وی درباره برنامه مبارزه با قاچاق گفت: در موضوع قاچاق باید نگاه سیتسمی داشت و برخورد جزئی در یک نقطه خاص مشکل را حل نمی کند؛ نگاه سیستمی یعنی نگاه از مبدا تا مصرف که این نگاه را اگر تجزیه و تحلیل کنیم با توجه به سامانه های لازم که برای این کار باید طراحی کنیم و ارتباط این سامانه با همدیگر، می توانیم جلوی این کار را بگیریم و باید گمرک، سیستم راهداری، سیستم انبار همراه با مبدا کالا را رصد کنیم و مرزهای آبی و خاکی را کنترل کنیم که این مسیر یک مسیر روشنی است که سامانه های مختلفی طراحی شده است که باید با هم ارتباط پیدا کنند و نظام بانکی هم باید حواسش باشد چون پول قاچاق ممکن است بخواهد وارد سیستم بانکی شود که باید دقت داشته باشیم. قاچاق مسئله ای نیست که نتوانیم بر آن فائق شویم و قاچاق، تولید را آزار می دهد و اقتصاد زیر زمینی ایجاد می کند که حتماً باید با این مسئله به شکل هوشمندانه برخورد کرد. موضوع کوله بری یک اتفاق بدی است که باید آن را برطرف کرد؛ اگر اقتصاد مرزهای ما به خوبی طراحی شود مرزهای ما می تواند جزو شکوفاترین نقاط برای فعالیت های اقتصادی باشد و باید پدیده کوله بری را جمع کنیم و با یک طرح مناسب این افراد را وارد فعالیت های مفید اقتصادی کنیم.

 

وزیر کشور با اشاره به اینکه مسئله مواد مخدر از موضوعات اساسی است که چند موضوع با هم ترکیب می شود، گفت: اول دیپلماسی ما با کشورهایی که این شرایط در آنجا اتفاق می افتد مثلاً افغانستان که با ملت آن یک رابطه تاریخی، دینی، مذهبی و فرهنگی وجود دارد و تولید مواد مخدر در آنجا اتفاق می افتد که باید از دولتمردان افغانستان به طور جدی بخواهیم که با این پدیده برخورد کنند و یک دیپلماسی جدی در این حوزه لازم دارد و دوم موضوع اطلاعاتی است که باید با باندهای بزرگ مواد مخدر برخورد شود که این باندها جنایت علیه بشریت انجام می دهند و باید اعتراف کنیم که این اتفاقات بعد از حضور آمریکایی ها در افغانستان خیلی بیشتر شده است یعنی تولید مواد مخدر ده ها برابر شده است که متهم اصلی هم خود آمریکایی ها هستند و سوم کنترل مرزهاست و مبارزه در داخل کشور است؛ اما مسئله اصلی تر ما این است که باید تقاضا را کاهش دهیم یعنی اگر مواد مخدر وارد شد متقاضی نداشته باشد که این یک موضوع فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی است که اینجا نقش خانواده ها بسیار موثر است و امنیت آفرینی اجتماعی در حوزه امنیت اجتماعی باید نقش آفرینی کند؛ البته روش های کارآمد برای ترک مواد مخدر هم مهم است.

 

وحیدی از پرسنل نیروی انتظامی تشکر کرد و گفت: واقعاً نیروی انتظامی یک فداکاری شبانه روزی مداوم دارد که باید قدردان باشیم و باید به اقتدار نیروی انتظامی ارج بگذاریم و اقتدار نیروی انتظامی نباید توسط هیچ کسی خدشه دار شود و این بسیار مهم است و هدف نیروی انتظامی تامین امنیت فردی و اجتماعی مردم است و اگر فردی به خودش اجازه داد که اقتدار نیروی انتظامی را خدشه دار کند باید مورد اعتراض همگانی قرار گیرد. باید تلاش کنیم مشکلات پرسنل نیروی انتظامی برطرف شود و کمبودهای آنها را حل کنیم و از نظر حقوق و مزایا باید آنها را حمایت کنیم؛ مهم این است نیروی انتظامی که نهاد قدرت داخلی در کشور است باید از بهترین تجهیزات و امکانات برخوردار شود البته کارهای بسیار خوبی انجام شده که باید برای سرزمینی مثل ایران با این مرزهای طولانی کمک فراوان شود.

کد خبر 1089507

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha