وجود شاخصه های مسئول دینی در شهید رجایی/ حیات شهید باهنر در سه محور قابل مطالعه و بررسی است

حجت الاسلام علیدادی سلیمانی با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری فرمودند سه شاخصه ای که در آموزه های دینی برای مسئول دینی دیده بودم هر سه در شهید رجایی بود؛ گفت: حیات شهید باهنر هم در سه محور قابل مطالعه و بررسی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از کرمان؛ حجت الاسلام والمسلمین حسن علیدادی سلیمانی، دوشنبه(۸شهریور) در آیین گرامیداشت شهدای دولت که در موزه شهید باهنر برگزار شد؛ گفت: دنیا در طول تاریخ فرمانروایان و فرماندهان مختلفی را در پهنه گسترده خود به تصویر کشانده و در مورد شخصیت های برجسته جهانی از زوایای مختلف کتاب های فراوان نوشته شده است.

 

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه کرمان به چرایی برجسته شدن برخی از شخصیت ها در نگاه دینی به ویژه در نظام جمهوری اسلامی پرداخت و با طرح این پرسش که آیا ما نیز با معیارهای مصطلح دنیا آنها را برجسته معرفی می کنیم؟ خاطرنشان کرد: آنچه در نگاه دینی ما شخصیت ها را شاخص و الگو می کند روحیه و رویه ستودنی حاکم بر روح و روان آن شخصیت است.

 


وی ادامه داد: شهیدان رجایی و باهنر اگر شهدای شاخص دولت می شوند و دولت ها یکی پس از دیگری ایشان را تکریم می کنند؛ شاه بیت آن به روحیه و رویه این دو شهید برمی گردد.

 

حجت الاسلام علیدادی سلیمانی با اشاره به اینکه وقتی می خواستند پیشنهاد نخست وزیری را به شهید رجایی بدهند؛ مقام معظم رهبری مسئول این کار شدند؛ افزود: معظم له فرمودند وقتی پیشنهاد را با ایشان مطرح کردم سه شاخصه ای که در آموزه های دینی برای مسئول دینی دیده بودم و بارها ذهن مرا به خود مشغول کرده بود، هر سه را در ایشان دیدم؛ اول اینکه در نگاه دینی کسی که می تواند مسئولیتی را بر عهده بگیرد، نباید رد کند لذا شهید رجایی هم این پیشنهاد را رد نکردند.

 

وی ادامه داد: سپس فرمودند دوم اینکه در شاخص های یک مسئول دینی ابن است وقتی بستر برای مسئولیت او فراهم می شود نه خیلی ذوق زده و نه خیلی دلگیر شود که شهید رجایی اینگونه بود و سوم اینکه شرط او این بود همین جمعی که به جمع بندی رسیدید من نخست وزیر شوم هر وقت به این نتیجه رسیدید کسی از من قوی تر است، بگویید که مسئولیت را به او تحویل بدهم.

 

امام جمعه کرمان در ادامه سخنان خود به نکاتی راجع به زندگی شهید باهنر اشاره و تصریح کرد: حیات شهید باهنر در سه محور قابل مطالعه و بررسی است و هر سه محور برجسته است و حرف برای نسل جوان دارد؛ اولین محور حیات علمی شهید باهنر اس؛ آنجا که طلبه است و درس را آغاز می کند تا به اجتهاد می رسد بنا بر قول آنها که با او آشنا بودند یک طلبه بسیار موفق و با توان بالا و دقت هر چه تمام تر به درس و بحث پرداختن است.

 

وی اظهار کرد: او در دانشگاه همانگونه می درخشد که در حوزه درخشید و تبدیل به شخصیتی برجسته می شود که باید از جمله اندیشمندان جهان اسلام از او یاد کرد.

 

حجت الاسلام علیدادی سلیمانی افزود: دوم زندگی سیاسی ایشان است؛ همانگونه که از نظر علمی تحت تأثیر امام(ره) است؛ با سعی فراوان و کوشش مثال زدنی همه همت خود را بر این می گذارد در رکاب امامِ جامعه که بسترها را برای پیروزی انقلاب فراهم می کند، باشد.

 

وی خاطرنشان کرد: اگر برای انقلاب، هیئت امنا در نظر بگیریم، یکی از اعضای برجسته هیئت امنای انقلاب در رکاب امام، شهید باهنر است و شاهد این مدعا حضور او در عرصه های مهم انقلاب و مسئولیت هایی است که به او واگذار می شود.

 

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه کرمان سومین محور قابل مطالعه و بررسی در زندگی شهید باهنر را اخلاق مداری و انسانیت او عنوان و بیان کرد: تلاش های علمی و فعالیت های سیاسی جای خود، اما هم تراز این دو، در بحث اخلاق و رفتار و ادب هم برجسته بود و نمونه ها و جلوه های اخلاقی او کم نیست.

 

وی در پایان با اشاره به اینکه سجایای اخلاقی، این دو شهید را تبدیل به شهدای شاخص و الگو کرد؛ افزود: اخلاق مداری و تربیت دینی و توجه به آداب الهی در رفتار و دوران مسئولیت مسئولین باید برجسته تر از بخش های دیگر باشد.

کد خبر 1089599

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha