خودداری از ذلت پذیری و خدمت به مردم از درسهای عاشورا است

رئیس مجمع آزادگان روحانی کشور گفت: امام حسین علیه السلام ننگ بیعت با یزید و چنین انسان پلیدی را نپذیرفت و فرمود من حاضر به کشته شدن هستم و شعار"هیهات من الذله" سر دادند.

به گزارش خبرگزاری شبستان؛  قیام امام حسین (ع) برای خدا بود و در این راه تنها به او توکل داشت و در مسیر جهاد در راه پروردگارش ، تحمل همه سختی ها برایش آسان بود. در قبل، بعد و در روز حادثۀ عاشورا ، ایشان و یارانشان بارها بر این اصل اساسی تأکید کردند. حسین بن علی هنگام وداع جانسوز با خانواده خود ، با ایمانی راسخ به پرورگار ، خطاب به آنها چنین می فرماید : « بدانید که خدا حامی و حافظ شماست و به زودی شما را از شرّ دشمنان نجات می دهد و عاقبت کار شما را خیر می گرداند.» آن امام شهید به هنگام شهادت مظلومانه خود نیز خدا را فراموش نکرد و چنین زمزمه می نمود : « ای خدای بلند مرتبه و دارای قدرت و جبروت ، در حالی که ضعیفم از تو کمک می خواهم و بر تو توکّل می کنم و همین مرا کافی است. » و سرانجام با وجود همۀ مصیبت ها و رنج ها فرمود : « اى خداى من، من راضى به قضا و حکم تو و تسلیم امر و اراده ات هستم . هیچ معبودى جز تو نیست اى پناه هر پناه جو.» این ایمان و توکل به خداوند باعث شد تا امام حسین (ع) و یارانش همواره با اخلاص و فقط برای کسب رضای خداوند حرکت کنند و خداوند نیز قیام آنها را جاودانه کرد.

 

بنابر این گزارش حجت الاسلام حسین شاکر فر، عضو مجمع عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و رئیس مجمع آزادگان روحانی کشور در گفتگو با خبرنگار قرآن‌ و معارف خبرگزاری شبستان،  با اشاره به مهمترین درس ها و آموزه های حماسه اباعبدالله الحسین علیه السلام در کربلای معلی لزوم تن دادن به حرف ظلم  گفت: یکی از مهمترین درس های عاشورا پرهیز از ذلت پذیری است  بر این اساس امام حسین علیه السلام را مجبور به پذیرش بیعت با یزید قمار باز و شراب خوار کردند و یا اینکه جانشان را بگیرند.

 

وی با بیان این مطلب که حضرت اباعبدالله الحسین(ع) هیچگاه زیر بار ذلت نرفتند حتی به قیمت از رفتن جانشان؛ تصریح کرد:  امام حسین علیه السلام ننگ بیعت با یزید و چنین انسان پلیدی را نپذیرفت و فرمود من حاضر به کشته شدن هستم و شعار"هیهات من الذله"  سر دادند.

 

حجت الاسلام شاکرفر عنوان کرد: در طول تاریخ انسان های بسیاری وجود داشتند که زندگی  ذلیلانه را انتخاب کردند و هیچگاه رنگ و بوی سعادت را ندیدند؛ امام حسین علیه السلام به تاریخ بشریت آموخت که مرگ با  شرافت  باعث عزت است و در طول  گذشت ۱۴۰۰ سال پس از حماسه خونین کربلا انسان های بسیاری در تاریخ ظهور کردند که به تاسی از مولا و سرور شان حضرت امام حسین علیه السلام مرگ با عزت را بر زندگی ذلیلانه ترجیح دادند.

 

عضو مجمع عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم  با اشاره به دیگر درسها و عبرت های حماسه ی عاشورا گفت: یکی دیگر از درسها و عبرتهای حماسه کربلای اباعبدالله الحسین علیه السلام خدمت به مردم است اباعبدالله الحسین علیه السلام به تأسی از پدر بزرگوارشان امیرالمومنین علی علیه السلام همواره به دنبال خدمت و دستگیری از مردم بودند.

 

وی افزود: امام علی علیه السلام طی نامه ای به مالک اشتر برای استانداری مصر دستورالعملهای مهم و مفیدی را تبیین کردند که می تواند به عنوان بهترین نامه ی حکومتی در سازمان ملل ثبت و ضبط شود.امیرالمومنین حضرت علی علیه السلام به مالک اشتر می فرماید به مردم خدمت کن چرا که مردم چند دسته اند اول آنان که برادر دینی تو هستند و دوم هم نوع و  هم جنس تو هستند.

 

حجت الاسلام شاکرفر عنوان کرد: در طول تاریخ پس از واقعه عاشورا انسانهای حسین دوست همواره به تاسی از مولا و سرور شان حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام خدمت به مردم می کردند امروز نیز هیات مذهبی با آموختن از مکتب امام حسین علیه السلام و به عشق سالار شهیدان به مردم خدمت می کنند و با توجه به اقتضائات شرایط روز به تولید ماسک و مایحتاج و معیشت مردم می‌پردازند.

 

وی افزود: همانطور که میدانید اسلام عظیم الشأن دستورات و احکام متعددی دارد اما با یک تفقه در دین می‌توان فهمید  میزان دستورات اجتماعی  نسبت به دستورات و احکام فردی بیشتر است اگر دین اسلام دستور به انجام مناسک حج داده است  و مسلمانان در یک زمان مشخص لباس احرام بر تن می کنند و گرد خانه محبوب می گردند یک عمل اجتماعی است.

 

عضو مجمع عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد:   اگر دین اسلام دستور به اقامه و برپا داشتن نماز جمعه می کند و یا آن که در شرایط خاص دستور به جهاد می دهد؛ همه و همه از احکام و دستورات اجتماعی اسلام نشات می گیرد. از این رو با توجه به آموختن درس خدمت به مردم از واقعه کربلا امام حسین علیه السلام باید دانست که این آموزه برگرفته از از احکام و سنت دین اسلام مبنی بر اولویت دستورات فردی بر دستورات اجتماعی  است.

کد خبر 1090182

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha